Svatý stolec odvolal arcibiskupa Bezáka

Mons. Róbert Bezák

Svatý stolec s platností od 2. července 2012 odvolal Mons. Róberta Bezáka, arcibiskupa Trnavy. Podle vyjádření arcibiskupa Bezáka k věřícím jej Svatý stolec nejprve vyzval k rezignaci, což odůvodnil blíže nespecifikovanými výsledky vizitace, kterou pro Svatý stolec v trnavské arcidiecézi vykonal litoměřický biskup Baxant. Jelikož arcibiskup Bezák rezignovat odmítl, následovalo odvolání. Počínaje zítřkem se tedy Mons. Róbert Bezák stává emeritním arcibiskupem, který nesmí nadále sídlit na území trnavské arcidiecéze. Vedení arcidiecéze provizorně převezeme generální vikář Mons. Ján Orosh.

Více informací:

Vyjádření arcibiskupa Bezáka k věřícím o jeho odvolání:

Pápež chce odvolať arcibiskupa Bezáka

Ľudia vyhodili Markízu z kostola! Standing ovation pre arcibiskupa

Video: Vatikán odvolal trnavského arcibiskupa Róberta Bezáka

Ignác Pospíšil

About these ads

170 reakcí na Svatý stolec odvolal arcibiskupa Bezáka

  1. Tomáš Beran napsal:

    Takže zbývá otázka: O co jde?

    • cinicius napsal:

      Těžko říci. Mons, Bezák byl asi nejliberálnější slovenský biskup, který minimálně balancoval na hranici katolické víry a měl velmi podivnou personální politiku. Po převzetí arcidiecéze se prý také velice hrubě choval ke svému předchůdci arcibiskupu Sokolovi a svědčil proti němu u soudu ve sporu o nactiutrhání. Sokol žaloval tisk, že jej křivě obvinil ze zpronevěry, a podle svých příznivců spor v první instanci prohrál právě díky Bezákovu (?křivému?) svědectví. Těžko ale říci, kde je pravda. Každopádně to ale vidím tak, že odchodu arcibiskupa Bezáka vzhledem k jeho liberálnímu zaměření netřeba litovat.

      • Mojmír Kovář napsal:

        Cinicius : Neschovávejte se za pseudonym. Je to nedůstojné ! Jistě to souvisí i s Vaším názorem.

      • Petra Bézová napsal:

        Je třeba toho litovat právě pro způsob , kterým se to stalo. Bez vysvětlení a upozornění nadřízeného, bez otcovské rady, která by mohla vést k nápravě, kdyby problém byl věroučný nebo pastorační. Takto to vyvolává oprávněný dojem, že jde jen o politiku a zahlazování stop, o odstraňování nepohodlných svědků. A toho bychom měli upřímně litovat, že se v církvi toto děje. Bohužel i pro naše hříchy.

        • Karol Nagy napsal:

          Dovolím si upresniť: “vysvětlení a upozornění nadřízeného, bez otcovské rady, ” tu asi nechýbalo. Vieme toho síce veľmi málo, ale koncom januára ustanovil Svätý otec komisiu, ktorá vykonala “vizitáciu” Trnavskej arcidiecézy. Túto komisiu viedol litoměřický biskup. O niekoľko dní bol pozvaný arcibiskup k osobnému stretnutiu so Svätým otcom, kde mal možnosť sa hájiť. Takže mi to akosi nesedí, keď teraz tvrdí Mons. Bezák, že nepozná dôvody svojho odvolania…

          • Petra Bézová napsal:

            Dost na tom, že ty důvody neznají věřící. Arcib. Bezák o tom nemá mluvit a lidem jeho diecéze nikdo nic nevysvětlí. To mi opravdu nepřijde normální. Dobře, otcovská rada tu asi byla, ale jakého znění? Co mohlo tak vadit? Proč se to neřeší jinak? Tento způsob vedení církve mi opravdu nesedí, stejné je to i v obsazování farností. Nikdo tady nikomu nic nevysvětlí a lidé to mají snášet? Pochybuji, že na tuto politiku je ochoten si dnes někdo zvykat. Více otevřenosti k věřícímu lidu by neškodilo, když si máme vážit těch, kteří nás vedou.

          • Takypijus napsal:

            Personální politika římskokatolických biskupů je mi taky někdy málo pochopitelná, nicméně si neumím představit, že by biskupová obsáhle zdůvodňovali všechny přesuny kněží.

            Důvody mohou být všelijakého rázu, ne se všemi se hodí chodit na veřejnost, protože to mohou být i intimní věci. Prostě biskup zodpovídá za situaci ve své diecézi a nemůže každé obsazení farnosti diskutovat s věřícími, protože by to vedlo k nekonečným debatám. Taky se mi to vždycky nelíbí, ale v celkovém kontextu to chápu.

            Odvolání biskupa je ovšem trochu jiná věc. Důvody by mě zajímaly, moná jsou ale takového charakteru, že se nehodí zveřejnit. “Prosákly” prý informace, že biskup světil kandidáty kněžství, které jinde odmítli. Už jsme se ale nedozvěděli, proč byli odmítnuti. A to může být dost podstatná informace.

        • nino300 napsal:

          no, a co vravis na udajne rosady pod Bezakom v Trnave. Cital som, ze niektori dekani vraj dostavali prekladacie dekrety aj tri krat v priebehu pol roka, a vraj nejednal v rukavickach, mnohi mu rdsej vraj zdrhli z diecezy.
          Inac, toto je v kostole, kde to moderuje, ci neviem, co robi nejaka zena v sukni nad kolena a je tomu pritomny i Bezak?
          http://www.abu.sk/index.php?show=88&id=25&mod=articles&_adetail=555

          • Takypijus napsal:

            Víte o té personální politice něco přesnějšího?

          • nino300 napsal:

            len tak zbezne, z medii a diskusii, napr. tu Bezak odvolal dekanov a usporiadal personalne zmeny v 80 farnostiach. Neviem, aj tam je jeden dovod- taketo masivne rosady mohli vzbudit vo Vatikane dojem z vytvarania zlych vztahov, chaosu, a cistky v Cirkvi.
            Niekde v diskusii som cital, ze niektori dostali dekani v priebehu pol roka dostavali aj tri prekladacie dekety, a nejednl s nimi zrovna v rukavickach i ked neviem, co je na tom pravdy.
            Vraj mu aj dost dlhorocnych fararov zdrhlo do bratislavskej arcidiecezy, za nizsim platom, kde radsej boli podriadeny mlademu fararovi, nez sa nechat buzerovat.
            Mozno i tymto stylu Bezakovi chybal klerus, a tam moze byt teoreticky i ta fama so svatenim ,,problematickych” kandidatov, neviem.
            To uz nevravim, ze styl akym bol zosadeny Bezak sa pouzil bezne na ,konzervativcov” u nas, co vsak nikoho akosi nepohorsilo, az do Bezakovho pripadu.
            Sokol nebol ziaden svatec, podla mna, ale Bezak neni ziaden martyr, podla mna- ako sa nam snazia nahovorit liberalne media.

          • Takypijus napsal:

            No taky si myslím, že to nebude tak jednoznačné, protože skoro vždycky, když všechna média řvou úplně stejně, je v tom nějaká “zrada”. V ČR jsme to zažili minulý týden v politice u odvolání ministra Pospíšila, z něhož udělali novináři mučedníka pro spravedlnost a pravda je pochopitelně krapet jinde.

            Abych řekl pravdu, je mi možná sympatičtější, že církev některé kroky obsáhle nezdůvodňuje, než pak číst bláboly polovzdělaných novinářů, kteří odůvodnění rozporují tím zavileji, čím méně o meritu věci ví.

      • Pokud vím, Sokol byl v StB a s těmi penězi se taky nedokázal obhájit. Pravděpodobně se tu hraje nějaká vysoká hra, ve které Sokol kope za Vatikán a Bezák za sebe, pak bych to ještě chápal.

        Ale jak se tohle vysvětlí veřejnosti?

        • Milan napsal:

          No, každopádně za Bezáka zase kopou hodně divní “signatáři” – viz ta petice na jeho podporu, plná jmen politiků a odpadlých kněží – http://www.ipetitions.com/petition/podpora-pre-arcibiskupa-bezaka

          • demokrad napsal:

            Mená tých, ktorí sa podpísali za Bezáka: D. Lipšic, L. Žitňanská, R. Procházka, Filip Vagač, Štefan Hríb, Robert Žitnanský, Andrej Bán, Marián Labuda, Péter Hunčík, Josef Hašto, Daniel Pastirčák, Michal Kaščák, Silvester Lavrík, Mario Homolka, Eugen Korda, Martin Mojžiš, Vladimír Weiss, Jozef Lupták, Marek Roháček, Michal Kaščák, Ján Košturiak, Vladislav Matej, Beata Lipšicová, Maroš Pavlovič, Daniel Rabina, Miroslav Kocúr, Lucia Gvozdjaková, Jana Bodnárová, Marcel Merčiak, Jana Juraňová, Dionýz Hochel, Jakub Kratochvíl, Boris Strečanský, Richard Rybníček. Doneste mi lavor, budem dlho grcať.

          • vonrammstein napsal:

            Kde se fláká Fedor Gál?

        • cinicius napsal:

          Sokol tvrdí, že s StB nikdy nespolupracoval. Ano, existují svazky na jeho jméno, ale otázka zní: lze věřit obsahu svazků, které vytvořila StB? Lze věřit archivům, která měla StB spolu se svými pohrobky ještě v čase hroucení se režimu dost dlouho v rukou na to, aby si na ty nejdůležitější osoby vyrobila jakékoliv spisy?

          • Martin napsal:

            Sokol bol menovaný za arcibiskupa ešte komunistami. Myslíš že by to prešlo keby bol čistý? A tie jeho názory na Tisa a vojnový fašistický štát…. Jeho šafárenie s peniazmi diecézy … Skutočne si myslím že Benedikt odvolal nepravého :(

            PS: Prosím pozrite si toto: http://www.tyzden.sk/lampa/lampa-s-arcibiskupom-bezakom.html

          • Sokol byl zvolen sborem konzultorů proti vůli režimu. Nakonec režim ustoupil a dovolil jeho jmenování, ale v době, kdy už komunisti věděli, že končí.

          • Takypijus napsal:

            Myslím, že obecně spisům StB věřit lze, koneckonců na toto téma existují i pojednání poměrně zasvěcených lidí. To ovšem neznamená, že v konkrétním případě nemůže být spis zmanipulovaný.

            Mimochodem i jeden z mně dobře známých kněží je na seznamu spolupracovníků StB. Jeho svazek se naštěstí zachoval, vyžádal jsem si ho kdysi v archívu a plyne z něj jednoznačně, že estébákům nikdy neřekl absolutně nic. A to ani tzv. “nezávadného”, co by “nikomu nemohlo ublížit”.

            Zajímavý případ je spolupráce biskupa Lobkowicze. Na toho StB vedla dva spisy. Nejprve byl kandidátem tajné spolupráce (samozřejmě bez svého vědomí) a StB spis uzavřela s tím, že je “nenapravitelný” a nemá smysl se ho snažit získat. Jako vysvěcený kněz na vojně např. požádal důstojníky, aby směl na posádce pro věřící vojáky sloužit nedělní mše svaté. Pochopitelně neúspěšně, dá se to ale hodnotit jako celkem odvážný čin. Tento spis se zachoval.

            Je proto překvapivé, že podle evidence na něho byl o deset let později založen nový spis, tentokrát už agentský. Zajímavé rovněž je, že zatímco starší spis se zachoval, tento novější byl skartován.

        • Řezníček z Brna napsal:

          Odvolání biskupa z úřadu je natolik závažný a nepopulární krok (kolik emocí vzbudí jen přeložení kněze), že nevěřím, že by pro to neměl Svatý stolec pádný důvod. Zda-li byl arcibiskup Sokol ve struktůře ŠTB můžeme pouze spekulovat, ale některé jeho výroky ke Slovenskému štátu a prezidentu Tisovi mne dost zaváněly klerofašismem.

        • Marta Polláková napsal:

          Že otec arcibiskup Bezák kope za seba, to je do neba volajúci nezmysel Čas ukáže, že to je jedna nehorázna intriga kvôli mamone.

      • Miroslav Trnka napsal:

        Veľmi sa ma dotkla posledná veta vášho vyjadrenia – “odchodu arcibiskupa Bezáka vzhledem k jeho liberálnímu zaměření netřeba litovat” .
        Mám tomu rozumieť tak, že cirkev majú viesť len tvrdí konzervatívci a dogmatici ???? Vôbec s Vami nesúhlasím a zastávam úplne opačný názor. Cirkev, tak isto ako všetko okolo nás sa musí prispôsobiť dobe, ktorú žijeme.
        Veď už tu nie je stredovek. Alebo si myslíte, že by sme mali obnoviť a realizovať myšlienku “križiackych výprav, prípadne inkvizície ? Za Jána Pavla II. by k takejto skrivodlivosti určite nedošlo.

        • cinicius napsal:

          Církev by měli vést pravověrní biskupové. Ještě jsem nepotkal liberála, který by se do této definice vešel.

          Církev se nemá ničemu přizpůsobovat. Má být majákem vedoucím lidi ke Kristu, který je nadčasový.

          • Laco Groessling napsal:

            Tak teda Ciniciusi, teď jste mne dostal. Tak ona se církev za těch 2000 let neměnila ? Co nám to tu vyprávíte ?

            S poslední větou souhlasím.

            A ještě můj osobní prožitek, když jsem si poprvé poslechl rozhovor s arcibiskupem Bezákem na Lampě ( se Štefanem Hríbem ), je to muž, ze kterého vyzařuje Duch svatý.

          • Petra Bézová napsal:

            Ignáci, i když se Vám arcib. Bezák nelíbí- pro mě i z pochopitelných důvodů- církev nikdy nepovedou pravověrní biskupové, pokud bude jejich mysl ovládat touha po moci a penězích. Nebo si naivně myslíte, že byl odvolán z jiných důvodů, než z toho, že měl někdo strach, že zdiskredituje církev, když vyjdou najevo prapodivné transakce jeho předchůdce a těch co mu pomáhali ve Vatikánu? Církev musí především dodržovat Desatero, a až potom se může hádat, která liturgie je lepší, jestli Trident nebo NOM. Ježíš především vede své biskupy k tomu, aby byli věrni Otci, pokud se nechají vést. Vaše nahlížení na problém je malicherné. Bez urážky.

          • nino300 napsal:

            Petra, aj tak obdivujem, ze hned viete koho mysel je ovladana mamonom, a viete v com je pes celej kauzy zakopany. Ovladate telepatiu? Neviete aj ake cisla padnu v sportke :)

          • Petra Bézová napsal:

            Bohužel, lidi znám docela dobře, koneckonců jsem taky člověk. V církvi jsem byla i zaměstnaná a vím, že kněží jsou taky jenom lidi. Mluvit zbožně je jedna věc a žít svůj život mezi vyvolenými nahoře druhá. Ráda bych se mýlila.

        • Takypijus napsal:

          Aj, tak to jste si na tomto webu docela naběhl. :-)

          Ale vážně, i já, v očích autora článku zřejmě nenapravitelný liberál, si nemyslím, že by se dalo prohlásit něco tak obecného jako: Církev se musí přizpůsobit době, kterou žijeme.

          Jistě, v některých oblastech to platí, ale například v oblasti morálky je to přesně obráceně a církev by naopak měla svým trvalým a neměnným postojem ovlivňovat dobu, v níž žijeme.

          • Petra Bézová napsal:

            Ano, v oblasti morálky je to zcela jasné, ale nelze podceňovat přístup k lidem. Lidé jsou dnes mnohem svobodnější než dřív a než přijmou změnu, potřebují vysvětlení. Nejde jednat z pozice autority jako dřív. Toto biskupové a kněží všeobecně podceňují. Znám desítky příkladů.Oni přemýšlí v této rovině: my se podřizujeme nadřízeným, lidé to přijmou a taky se podřídí. Tak to nefunguje a čím dřív si to církevní hiearchie uvědomí, tím líp. Lidem se musí vše vysvětlit.

          • Takypijus napsal:

            Přístup k lidem a k informovanosti se mění, ale nemyslím, že by to řešilo vše. I dobře míněné vysvětlení dokáží novináři překroutit a zesměšnit, když se jim to hodí.

            Vždycky, když se na toto téma bavíme, vzpomenu si na Čunkovo vysvětlení toho, jak se přihodilo, že měl dvě občanky. S dobrou vůlí vysvětlil, že jednu někde založil, myslel si, že ji ztratil a vyřídil si proto novou. Následně tu starou někde našel, aniž si uvědomil, že to je ona, a použil ji. Pochopitelné a logické zdůvodnění člověka, který ani nemusí být nějak zvlášť moc roztržitý. Co z toho následně vylezlo v médiích si možná pamatujete.

            Věřte tomu, že s církevními vysvětleními, pokud by se nelíbily mediálnímu mainstreamu, by to bylo úplně stejné.

          • nino300 napsal:

            Petra, lenze Boh je autorita, a podriadenie sa je zakladnym atributom katolickeho nabozenstva

        • nino300 napsal:

          za Jana Pavla Bezak menovany nebol, za Jana Pavla bol biskupom Sokol, Bezak bol menovany Benediktom, a nim bol aj zosadeny, neverim, ze nemal vazny dovod, ale aj keby, Bezak urcite nepatril k nejakym extra dobrym biskupom

          • Petra Bézová napsal:

            Bůh je zajisté autorita, ale lidem dal mozek a oni ho kupodivu používají. Jednání představených z pozice moci vyvolává opačný efekt. Koneckonců se to samé událo v ráji u prvních lidí. Nechci tady obhajovat neposlušné lidi, jen chci říct, že dobře míněné vysvětlení mezi svými- bez účasti novinářů- je lepší, než žádné vysvětlení. Zvláště pak v katolické církvi, která má ukazovat lásku Krista. Jestli to nechápete, tak vidím, že krize církve je opravdu běh na dlouhou trať. Myslím, že slušnost patří ke katolictví tak jako poslušnost.

        • jjstodola napsal:

          Cirkev, tak isto ako všetko okolo nás sa musí prispôsobiť dobe, ktorú žijeme.

          A nepřizpůsobujte se tomuto věku, nýbrž proměňujte se obnovou své mysli, abyste mohli rozpoznat, co je vůle Boží, co je dobré, Bohu milé a dokonalé. (Římanům, 12:2)

    • nino300 napsal:

      Tazko povedat. Nevieme, preco bol odvolany. Avsak otec biskup Bezak bol velmi kontroverzny svojim nadbiehanim liberalom, protestantom a nepriatelom Cirkvi a Krista, podla mna.
      Tiez mal podivnu personalnu politiku, a rozohral ,,vysoku hru” proti svojmu predchodcovi. Tazko povedat co ho nakoniec potopilo, ale urcite to bol jeden z najhorsich slovenskych biskupov, pomerne oblubeny liberalnymi mediami, asi sa vieme dovtipit preco- urcite nie preto, zeby bol vzorom pevnosti pravovernosti.
      Slovenska Cirkev o nic neprisla, naopak ju to posilni a ocisti od liberalov, ktorych do Cirkvi Bezak nepriamo nahanal, poda mnohych…

  2. Petra Bézová napsal:

    K tomu není co dodat. Snad jen to, že věřím, že Bůh je silnější než politika mužů ve Vatikánu.

  3. sadhana napsal:

    Nemyslim si, ze ide o liberalneho biskupa. Skor sa obavam, co toto rozhodnutie vypoveda o stave katolickej cirkvi. Odvolat bez zdovodnenia, poslat mimo diecezu, zakazat kontakt s mediami a prikazat milovat Cirkev…

    • Petra Bézová napsal:

      Bohužel mi nezbývá, než s Vámi souhlasit. Příkaz milovat církev, kterou vedou slepí vůdcové? Kdyby byli opravdovými otci, zachovali by se jinak. Lásku příkazem nevynutí.

      • Řezníček z Brna napsal:

        Vážená paní Bézová,
        Prosím Vás než použijete velmi silnou formulaci o slepých vůdcích, vemte také v potaz, že Svatý stolec nemusel zveřejňovat důvody odvolání s ohledem k osobě odvolaného. Kdyby důvodem odvolání bylo setrvání biskupa v těžkém hříchů, určitě by při zveřejnění upadl odvolaný biskup do velmi nepřijemné situace ve své diecézi. Pokud se odvolaný hájil přímo u Svatého otce, nevěřím tomu, že mu tam nebyly sděleny pravé důvody k odvolání. Možná by bylo chlapštější nemlžit, ale říci důvod je tajemstvím mezi mnou a Svatým stolcem.

        • Petra Bézová napsal:

          Nevím, co po mě chcete. Snad mám právo na svůj názor. Mimochodem si myslím, že spousta biskupů i kněží žila před Bezákem a bude i po něm v těžkém hříchu. To s tím ale vůbec nesouvisí. Duchovní stav biskupa tady neprobíráme.

          • Řezníček z Brna napsal:

            Ale duchovní stav biskupa také může být důvodem k odvolání.

          • Petra Bézová napsal:

            Souhlas, ale o tom my nic nevíme. A pochybuju, že ve Vatikánu vědí o svědomí každého biskupa. To by jich tam asi mnoho nezůstalo, neboť to jsou taky lidé s hříchy. Takže je to stejně na papeži a na tom, jaké informace mu podají jeho podřízení. Nicméně já rozhodnutí papeže respektuji a vážím si i Bezáka a všech kněží, kteří jsou schopni se podřídit autoritě. Pochybuji, že bych já něco takového dovedla. Proto mi vadí, jak necitlivě se tady pan arcibiskup probírá.Jistě se snažil vést svoji diecézi dobře, ale kdo je bez dokonalý a bez viny? Mnoho pánů asi se tak cítí, podle komentářů….Zapomněli co říkal Ježíš při setkání s cizoložnou ženou, kterou chtěli druzí kamenovat.

  4. A ještě šílenější kmentář na FB:

    “Dobrý večer,
    dnes som sa dozvedel o Vašom odvolaní z funkcie arcibiskupa trnavskej diecézy.Osobne s tým nesúhlasím a želám Vám veľa zdravia,šťastia a pevných nervov v podobných represáliach.
    Nech sú Vám nebesá i Zem naklonené!

    Slovanský novopohan Norbert Ábel”

    Vidím, že se ho zastávají ti praví.

    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10150989524799712&id=85717204711

    • Toto dotyčný novopohan napsal: “Vážený pán Jozef,škodiť niekomu,to je to posledné čo môže človek zo zúfalstva konať.Máte pravdu,poverených ľudí šíriť vieru nemáme a tým pádom ani žiadnu hierarchiu.Mám však dosť veľa priateľov práve z radu kňazov RKC.”

      Že by Fico chystal, po vzoru “Prešovské synody”, převedení aspoň části katolického kléru k pohanství, pod patronací státní moci?

  5. Mj. Bezák také sloužil mši na Pohode (slovenský festival, pověstný, jako jiné podobné, promiskuitou, drogami apod., kde jeden rok zemřelo několik lidí, a další se jeho součástí stala mše svatá).

      • Laco Groessling napsal:

        Víte, smažky nemusím, ale podle Vás je nejlepším řešením je nechat v tom vykoupat, nebo jim nabídnout pomoc ?

        Myslím, že sv. František by postupoval tak jako Bezák. Vy jste hodně daleko od Evangelia !

        Ale nejste sám, řeči, řeči, ale že by se někdo z Vás snížil a šel sloužit do Trmic, nebo Chánova mezi cikány, to je pod Vaši úroveň.

        • nino300 napsal:

          az na to, ze Bezak tam nechodil nikoho obracat, aspon som taky pocit nemal, skorej sa mi zdalo, mozno som sa mylil, nadbiehat liberalom, nevercom a nepriatelom Cirkvi.
          A preto jeho misijne uspechy boli nulove, co je vidno i dnes na Slovensku, ked mu podporu vyjadruju protestanti, lutherani, odpadli knazi, feministky, nepriatelia Cirkvi, liberalni politici, a novinari, antikatolicke media. Preco tychto svojich ,,stupencov” teda neobratil na pravu vieru?

          • Laco Groessling napsal:

            nino300, jednou z hlavních a veledůležitých změn katolické církve za posledních 50 let je uznání ekumenického hnutí. Nejsem teolog, obdivuji hudbu J.S.Bacha a až do svých 20ti let jsem si myslel, že to byl vřelý katolík.
            Nebyl, a co na tom, když jeho víra, kterou poznáváme prostřednictvím jeho hudby je nezpochybnitelná. Proč zpochybňujete legitimitu protestantů například ve věci jejich opravdovosti víry ? Myslím, že podobně uvažoval i arcibiskup Bezák. A tak jako Vy ti co se jej zbavili.

          • cinicius napsal:

            Skutečný ekumenismus = návrat protestantů, pravoslavných a ostatních do Katolické církve.

          • Hamish napsal:

            I satanistu lze obdivovat pro opravdovost jeho víry?
            Blbost.
            Bach psal geniální hudbu navzdory tomu, že jinak byl mizerný protestant. I když se obávám, že byl pravověří blíže, než mnozí dnešní “katolíci”.

          • Petra Bézová napsal:

            Samozřejmě Ignáci, ale s uznáním vlastních vin na naší straně, které taky pomohly o odloučení.

          • MichalD napsal:

            ad Laco Groessling: když už mluvíte o “vřelém katolictví” J. S. Bacha a jeho hudby – nevíte někdo, proč v jeho Ave Maria chybí “Mater Dei”?

          • MichalD napsal:

            ad Petra Bézová a “uznání vlastních vin na naší straně”: Vy nebo já máme nějakou vinu na Lutherově rebelii?

          • nino300 napsal:

            Laco, pisete:
            ,,Proč zpochybňujete legitimitu protestantů například ve věci jejich opravdovosti víry ?” Lenze podla ucenia nasej Cirkvi protestanti nemaju ziadnu vieru.
            Naucte sa prosim zakladnu definiciu toho, co to je viera podla katolicizmu, mate to napr. zhrnute v antimodernistickej prisahe.
            Potom naozaj nebudete pisat take perly ze protestanti maju vieru.

          • Petra Bézová napsal:

            Samozřejmě že za to nese vinu naše církev, církev té doby nechtěla diskutovat. Vždyť i papež to přiznal při návštěvě své rodné vlasti. Obávám se, že mezi vámi by Luther dopadl i dnes stejně. Nebe neotvírá katechismus, pane nino300, ale víra, že Ježíš je Syn Boží. A to myslím protestanté věří ne? Nebo už jste chytřejší než sám Ježíš Kristus? Víte, kdo má víru a kdo ne?

          • cinicius napsal:

            Luther byl odpadlík a kázal bludy. Není možné, aby dopadl lépe, než dopadl. Nebe otevírá katolická víra…

          • Petra Bézová napsal:

            Vám je taky zatěžko uvěřit a uznat, že Bůh je lepší než my, a chce dát nebe i těm, kteří s námi nejsou v jedné církvi? Nenadarmo o tom Ježíš řekl podobenství o dělnících čekajících na práci na tržišti:” Člověče, závidíš, že jsem dobrý?” Vezmi si co ti patří a neremcej. On však chce i tomu poslednímu, který uzná že Ježíš je Pán dát tolik, jako tobě.

          • V případě Bacha mne to napadlo taky, že dnešní Němci by v Köthenu sesadili z místa kapelníka, nejpozději poté, co by z orchestru vyloučil hudebníky, co pochodovali nazí po tamní Leninstrasse :D

          • VlaM napsal:

            Ad MichalD: Můžete mi připomenout, jaké Ave Maria Bach napsal? Já o žádném nevím. Pokud ovšem nemáte nesprávně na mysli Gounoda na podkladu Bachova 1. preludia z Dobře temperovaného klavíru. Za tohle Ave Maria ovšem Bach opravdu nemůže. :-)

          • MichalD napsal:

            ad VlaM: máte samozřejmě pravdu, už jsem si to taky našel, jsem hudební nevzdělanec …

          • nino300 napsal:

            Petra, nebo naozaj neotvara katechizmus, ale viera. Ibaze v neviete, co je viera. Viera znamena prijatie pravd katolickej viery. Doverujes a veris Bohu, a tak prijmas Cirkev a vsetko, co uci, veri a hlasa.
            Cirkev ziadnu chybu pri Lutherovi neurobila. Bol to pochybny clovek, ktory viedol duse do pekla Cirkev duse musela chranit a zachovat poklad viery pred demagogmya populistami.

          • nino300 napsal:

            Petra, o Lutherovi mate clanku tuna.
            Napr. udajne neslavne Lutherove vyroky (naozaj vam odporucam tie Lutherove nechutnosti si precitat):
            http://sacrumimperium.blogspot.sk/2008/03/dr-martin-luther-rehabilitova.html
            O Lutherovej demagogickej teologii mate tuna clanok:
            http://dielnasj.blogspot.sk/2011/11/uspechy-hereziarchu-martina-luthera-don.html
            O Luthrovom zivote mate clanok tuna, naozaj odporucam:
            http://www.michaelsa.cz/?p=187
            Za vznikol Lutheranizmu stal podla mna diabol, a jeho ukady proti Kristovej neveste.
            Preitajt si naozaj tie clanky

          • Petra Bézová napsal:

            Až budete pápež, tak vás budu brát vážně. Já mnohem víc rozumím tomu co říká Benedikt XVI. Pokud Vám to nedochází, času na spásu je stále méně, proto církev dělá kroky, které se Vám zdají nelogické. Jde jí o spásu co největšího počtu lidí. To že to předešlí papežové tak nevnímali je jiná věc. Církev lidi miluje a chce jim umožnit život věčný. Proto koncil, proto Bezák a jiní, prvořadým úkolem v lidském intelektu je uzat Ježíše za Mesiáše a Božího Syna. Přídavky už vytvořila Tradice, která ovšem na konci času zanikne.Takže chápu papeže a jeho starost o duše a nechápu vás.

    • nino300 napsal:

      ano skndalne vystupenie, vyvolalo pohorsenie pre mnohych veriacich…

    • KMirjam napsal:

      Velice krásný rozhovor! Takových biskupů, jako byl Bezák, by bylo třeba více. Moc pěkné, děkuji. Konečně vím, o co jde. Kritika Pacem in Terris je namístě, a krtika Slovenského štátu též. Navíc postoje, které hlásá, jsou ryze upřímné a navskrze křesťanské. Je velikou trgédií, že ho Vatikán odvolal. O něčem to svědčí. Kde jsou ty časy Jana Pavla II:? To byl papež na svém místě, za něj by se taková vec nestala.

  6. Jeden napsal:

    http://www.tyzden.sk/vecery-tyzdna/arcibiskup-bezak-pan-boh-je-najvacsi-pohodak.html …. no tak toto je výživná diskuse, prý biskupem a arcibiskupem, no já jsem neviděl na videu ani jednoho. A hlavně uvažujme nad tím, že mladí už dnes nepotřebují předpisy, nařízení, ….

    • nino300 napsal:

      vdaka, dobry clanok.
      Myslim, ze Trnava nema stastie na arcibiskupov.
      A je pravda, ze za Bezakom netreba fnukat, nebol to dobry biskup

    • nino300 napsal:

      inac, vtipny uvod toho clanku. Ak si spominam dobre, tou pesnickou sa lucil s mocou podla mna slovenski demoliberal a populista Vladimir Meciar :)
      Aj on mal svoj funklub ,,babiek-demokratiek” :) Bezak ma k nim aj ,,Bezakjugend” :)
      A to fnukanie teraz pocuvat na Slovensku zo strany tychto :( No naozaj nieco hrozne :) Zrovna citam fnukanie liberalkatolickej stranky ,,Svetkrestanstva” :Ti chlapci, udajni katolici zo ,,Svetakrestanstva” dokonca propaguju otvorenost Cirkvi. Ved Kristus, i sv. Pavol hlasali uzavretost. Sv. Pavol jasne pisal, ze co ma Kristus spolone s Belialom, a vyzval krestanov, aby sa oddelili od nekrestanov. Ti chlapci naozaj maju vazny problem s vierou…

  7. Je třeba zdůraznit, že odvolání Msgre. Posáda z LT diecéze také velkou část věřících nepotěšilo, také byly akce na jeho podporu, ale jejich charakter byl proti tomu, co nyní předvádí na FB Bezákjugend, zcela odlišný.

    • nino300 napsal:

      hej, vplyvne liberalne a antikatolicke media, hlavne dennik Sme, .tyzden na Slovensku sa snazia kauzu vyuzit na utok na jednotu Cirkvi s Petrovym stolcom na Slovensku.
      Zial, neni to tak tazske, lebo velka cast slovenskych pokoncilovych sentimentalizovanych veriacich je skorej veriacich dennika Sme a Tv, nez Cirkvi…

  8. Vlasta Svobodová napsal:

    Že sloužil pan arcibiskup mši na Pohodě ho ctí, Kristus také chodil mezi hříšníky a celníky. Kromě toho Pohoda je téměř rodinný festival a mrtví tam byli proto, že se strhla vichřice a spadl na ně stan.

    • nino300 napsal:

      hej? Lenze ten Kristus mytnikov a hriesnikov obracal, kym mnohym sa zdalo, ze biskup Bezak skorej nekatolikov utvrdzuje v ich pozicii.
      O Kristovi vraveli, ze ma ostru rec, a neda sa pocuvat, a odchadzali pobureni od neho.
      Biskup Bezak bol v ociach sveta oblubeny. Preco asi? Zeby to bolo tym, ze vynechaval nepopulane casti nasej viery? Nadbiehal? Keby tu vieru kazal integralne, myslis, ze by sa dnes liberane media, liberali, a pochybni katolici za neho bili? Naopak, skodoradostne by sa smiali.
      Otec biskup Bezak si za vela moze sam, nikto ho nenutil behat na Pohodu, do lampy a rozpravat tam, co rozpraval.

  9. KMirjam napsal:

    JE třeba litovat takové věci. Navíc svatý stolec se nemůže vyjadřovat slovy “nebudu se zabývat takovými pitomostmi”, kterážto slova jsou potom vystřižena. To je nepřípustné, a je třeba se ohradit proti takovému zneužívání (nebo využívání?) úřadu. Bezák byl liberál a oblíbený biskup. A je smutné, že ČBK se k tomu vyjádřila tak “poslušně”…myslím tím souhlasně a opět bez vlastního stanoviska. Jsem zásadně proti tomuto odvolání.

  10. Václav napsal:

    Ze zásady souhlasím se vším co Svatý otec řekne nebo udělá a považuji to za správné a rád bych upozornil na několik věcí. Soudit arcibiskupa nám opravdu nepřísluší. Což nám nebrání v tom abychom se za něho modlili. Aby k němu byl Bůh milosrdný a přivedl ho ke smíru se Svatým stolcem. Považuji to za lepší než nemístnou zvědavost. Snažme se raději proměňovat zlo v dobro, než abychom ho zvětšovali a prohlubovali. Vyhýbejme se pomluvám, spekulacím a dohadům. Modleme se za diecézi i za nového pastýře. Nepřidávejme přehnanou důležitost tomu co kdo říká a na čí stranu se staví. Věřím že kdykoliv dojde k pokusům o vyvolávání sporů v Církvi tak podporuje zdánlivě ďábel i zlí lidé různé strany a štvou jednoho proti druhému.

    • Petra Bézová napsal:

      Z jaké zásady se vším souhlasíte? Z té,že ti nahoře mají vždycky pravdu? Copak se nemáme o pravdu snažit společně? Něco jiného je se podřídit autoritě a něco jiného nemít vlastní názor, nebo se alespoň nesnažit si ho udělat. Já teda nesouhlasím s postupem, který připomíná represe ale podřizuji se z úcty k úřadu, který založil Kristus. Nechte lidi myslet a udělat si vlastní úsudek. To snad není trestné už ani v církvi.

  11. ivka napsal:

    Kněz při svém svěcení slibuje poslušnost biskupovi a jeho nástupcům.
    Jestli je kněz přeložen nebo suspendován, musí poslechnout.Ve vyšších “patrech” to platí stejně.
    Církev není demokratická instituce, ale hierarchická a to je dobře, moc dobře!!

  12. nino300 napsal:

    Tazko povedat o co ide.
    Ci ide o ostru a udajne necitlivu personalnu politiku Bezaka.
    Ci ide o jeho prehnane antisokolovsku liniu, ked vieme, ze udajne mal Sokol zakazany vstup, Bezak isiel tvrdo distancne proti Sokolovi. Aj to mohlo posobit nepatricne. Neviem, ci to ma nieco s tym spolocne, ale Sokol bol istymi ludmi s niecoho obvineny, a nakoniec to malo takuto dohru:
    http://dielnasj.blogspot.sk/2012/04/fragmenty-z-doby-moru-iv.html
    Dolna cast clanku sa venuje tej kauze. Nevravim, ze Sokol je svatec, ale nim neni ani Bezak, a mozno vo Vatikane usudili, ze Bezak to mozno bezdovodne prehana a zbytcne.
    A mozno rozohral ,,vysoku hru” prot Sokolovi, a ten mozno len vyhral, nic viac, nic menej- takze nevidim dovod na ziadne fnukanie, ako niektori, vedeni antikatolickymi mediami u nas praktizuju…
    Spominali sa nejake problematike vysviacky, ktovie.
    ..
    A samozrejme, k tomu este mozno priratat Bezakov kontorverzny styl, nadbiehania liberalom, a nepriatelom, ako to mnohi videli, behanie na kontroverznu Pohodu, hudobny festival napr., kde mal skandalozne vyjadrenia, napr. povedal, ze cital liberalny dennik Sme, a v niecom tam suhlasil, a v nieco nie. Dovtedy som si myslel, ze katolicky biskup ma varovat a bojovat proti takejto tlaci, ako napr. sv. Maximilian Kolbe:
    http://www.tedeum.cz/4_2009/svmaxmilian_proti_spatnemu_tisku_042009.htm
    A dalsie divne vyjadrenia tam mal.
    Podobne si pocinal v Hribovej Lampe, a tam to zaslo az tak daleko, ze predstavil takuto definiciu pekla (od 14 minuty a 30 sekundy):
    http://www.tyzden.sk/lampa/lampa-s-arcibiskupom-bezakom-2-cast.html
    I sam Hrib bol prekvapeny tym co pocul, sa mi zda..
    ..
    Celovo mam pocit, ze Bezak sa ,,hral na toho dobreho” v Cirkvi, na ,,toho ineho”, na ,,dobreho poldu”, a to mnohych a dotykalo.
    U nas boli mnohi biskupi napadani za to, ze sa verejne vyjadrili v zhode s katolickou naukoch, urazani a hanobeni. Podobne katolici.
    Bezak na to, ako casto vystupoval na verejnosti sa objektom nenavisti liberalnych medii nikdy nestal? To samo dost svedci o nom, nie?

    • Michal napsal:

      Vyjádření k peklu: Bezák popisuje jeden aspekt, který najdeme už ve SZ (pokud byste uviděli Boha tváří v tvář, zemřete). Popis se ale hodí i na očistec a není zřetelně vyjádřen rozdíl mezi peklem a očistcem. Podobné vyjádření jsem slyšel trochu jinak – kdyby byl Bůh v pekle přítomen, trápení by bylo mnohem horší, a jeho nepřítomnost tam je vlastně akt milosrdenství. Podle mne vyjádření “peklo je poznání Boha, kterého nesnesu” je svým způsobem výstižné a v souladu s KKC.

  13. nino300 napsal:

    pozrite si prejav biskupa Fellaya z Bratstva v Brne, s ceskym prekladom (kusok kazne):
    http://sk.gloria.tv/?media=292215
    Viete si predstavit, zeby Bezak toto rozpraval v Lampe, ci na Pohode, aj tie, dnes nepopulane casti katolickej viery? To by ho rychlo hnali z Pohody, rychlo by skoncilo jeho cukrovanie s mediami.
    A v tom je pes zakopany. A masove sklamanie slovenskych veriacih z Bezakovho zosadenia? Spytajte sa tych sklamanych na nieco z katolcikej viery, a zistite, co su to za veriacich velmi rychlo…zial, takych je na slovensku dost, co katechizmus studuju na strankach liberalnych medii a bulvaru…

  14. nino300 napsal:

    inak, aky maju ludia nazor napr. na Olivovu premenu katedrali?

  15. nino300 napsal:

    no, a inac, na podporu Bezaka bol spisany aj nejaky list ,,osobnosti” pre Svateho otca.
    Skutocna fraska.
    Vraj tam je podpisany napr. Miro Kocur. To je zrejme tento, co pred scitanim ludu tvrdil, ze sa namiesto ku katolikom prihlasi k zidom, a vyzyval k tomu i ostatnych katolikov:
    http://kocur.blog.sme.sk/c/264104/Ako-pri-scitani-vyznat-aj-nevyznat-svoju-vieru.html
    Alebo Pastircak- ak sa nemylim, a myslim, spravne, ze ide o tu osobu, tak ten neni ani katolik, ale protestantsky kazatel, z minuosti znamy ,,utokom” na papeza, katolicku vieru a Cirkev, o tej kauze tu:
    http://lettrich.blog.sme.sk/c/105393/Dve-reakcie-na-vyhlasenie-katolickej-cirkvi.html
    Takeho Stefana Hriba zvlast netreba predstavovat, a ani jeho ,,konzervativny” casopis.
    Dalej tam mame Prochadzku, ak sa nemylim, politika KDH, slovenskej ,katolickej” strany so silnymi liberalnymi tendenciami, ktory chcel povyberat hrozienka, popularnych a ,,kvalitnych” politikov z inych stran, myslim, ze prava viera nemala byt hlavnym kriteriom, i ked mozno sa mylim :)
    Dalej tu mame Lipsica. Nepodporil tento uz v 1. kole prezidetskych volieb u nas liberalku Radicovu, ak sa nemylim? Co vravi o volbe liberalneho kandidata Rippaldov katechizmus? Neoznacuje to zvycajne za smrtelny hriech?
    Nebol Lipsic vo vlade, ked sa prijmal kontroverzny plan vzdelavania? Vlade, ktora chrlila peniaze a vyzvy na boj s homofobiou, antisemitizmom, nezmyselne diskriminaciou vsetkeho druhu? A pritom zabudli na taku malickost, ako antikatolicizmus, nedali ho na prve miesto, ak sa nemylim, a ak sa nemyim, ani nevyclenili peniaze na boj s nim?
    To len pre obraz, o ake osobnosti sa jedna…

    • nino300 napsal:

      ktosi inac sa spytal, ze kolki zo signatarov maju izraelsky pas :)
      Inac, naozaj neviem, ci u nas na Slovensku nam budu v Cirkvi robit personalnu politiku protestanti, sionisti, media a Izrael…

  16. čichám, čichám člověčinu... napsal:

    Nemám rád spekulace. Přesto bych rád přispěl svou kapkou do mlýna:). Nejsem pastorační stratég:). Plně uznávám, že otec biskup má právo překládat kněze a že kněz má toto akceptovat a nerebelovat. Domnívám se však, že biskup by měl postupovat v těchto věcech s citlivostí, pastorační mírností a obezřetností, kde spása duší je prvotním a jediným zákonem. Jestliže to někteří doporučují knězi (lidově, že by při příchodu do farnosti neměl ihned vše radikálně “překopat”, když zde něco fungovalo 20 let a bez velkých problémů:(, tím více to platí o biskupovi. Jistě. Personální změny jsou možné, ba někdy i nutné. Víme, že jinak se dá “hýbat” s administrátorem, jinak se sídelním farářem, otázka řádových kněží je vůbec kapitola sama pro sebe (nebudu tyto věci rozebírat.) Také farní rady do čehosi mluví (ať se nám to líbí pokoncilově či nic:)….

    Třeba prostě byla překročena “laicky viděno” – únosnost.

    “Deväť nových dekanov a rošády v 80 farnostiach. Trnavská cirkev prežíva veľké personálne zmeny.”

    Moje “spelulace”. Stížnosti třeba dorazily až k branám Vatikánu.
    A co je moc, to je moc…

    Otec Bezák nebyl církevně POTRESTÁN. Byl jen odvolán. Najde se jistě pro něj jiné pole působnosti. A bude to pro jeho nástupce poučením, že nejde dělat z diecéze …kočující cirkus. :))(nikoho neurážím, jde jen o básnickou nadsázku….

    Nehledejme v odvolání arcibiskupa nějakou konspiraci, či skandál.

    více zde:

    http://www.postoy.sk/zmeny_v_trnavskom_arcibiskupstve

    (upozorňuji, že jsem laik. Nikoli kněz) a ve svém skromném názoru se mohu mýlit

    Pax

    Jan

  17. Michal napsal:

    myslím, že je dobre ak nie je umožnené viesť baránky pastierovi, ktorý prirovná lásku Boha k manželskému styku a popiera peklo. V Galaťanoch si prečítame, že za herézu (za čo Bezákove vyjadrenia považujem)dopadá na človeka Božia anathema a sám sa exkomunikuje. Preto s odvolaním súhlasím.
    Obávam sa však, že Bezákova NEviera nebola dôvodom jeho odvolania. Myslím, že by sme sa všetci mali za našich pastierov (aj tých vo vlčom rúchu) modliť a postiť. Kristus sa v Sv. Písme pýta: nájdem pri druhom príchode ešte vieru na zemi? … prečo sa to pýta sám BOH?

    • Petra Bézová napsal:

      Ano, s tím souhlasím. Ale jakou víru má Kristus na mysli? Určitě ne tu pravou katolickou, jak to i zde všem vtloukáme do hlavy, ale víru v to, že On je Boží Syn. Možná vám všem se to zdá samozřejmé, ale není tomu tak. Mám žid. předky- jak jsem pravila- a každý den musím zápasit s pochybnostmi na toto téma. I proto mi některé komentáře přijdou opravdu malicherné, jako když se hádají děti. A přitom tato víra je ta nejdůležitější ke vstupu do Božího království. Protože ten, kdo uvěří, že On je Mesiáš, toho Ježíš nesoudí.Příslušnost k církvi je opravdu až druhořadá. Kéž byste to vy, kteří máte této víry dostatek, dokázali vyprošovat mě a ostatním a především svým biskupům.

      • Jakub Albert napsal:

        To, co tu píšete, jsou nesmysly. Nastudujte si Otázky a odpovědi ohledně spásy: http://www.vendee.cz/texty/faq-muller.html

        Výrok Ex Cathedra závazný pro všechny katolíky: „Nejsvětější Římská Církev pevně věří, vyznává a káže, že nikdo z těch, kteří existují mimo Církev, nejen pohané, ale také židé, heretici a schizmatici nemohou být podílníky na věčném životě, ale že jdou do věčného ohně ´připraveného ďáblu a jeho andělům´, (Mt. 25:41), pokud se s ní nespojí před smrtí, a že je jednota Církevního těla tak důležitá, že jen ti, kteří zůstávají v této jednotě mohou mít zisk ze svátostí Církve ke spasení, a že oni sami mohou obdržet věčnou odměnu za své půsty, skutky almužny a další zbožnost a povinnosti křesťanského vojáka. Nikdo, ať jsou jeho skutky almužny jakkoliv velké, nikdo, byť prolije svou krev ve Jménu Krista, nemůže být spasen, pokud nesetrvává v náručí a jednotě katolické Církve.“ – papež Evžen IV., Koncil florentský, 4. února 1442

      • Václav napsal:

        Za Vyvolený národ i za Vás (jako za každého člověka) se denně modlí tisíce a možná miliony lidí po celém světě. Stejně jako za svoje pastýře. Radši se za ty Vaše předky modlete též a svěřujte je Kristovu milosrdenství, aniž byste přitom šomrala na katolickou víru a na naše duchovní otce. Tím nepomůžete nikomu. Ani sobě ani jim.

      • nino300 napsal:

        Nemate sravne chapanie viery. Viera znamena verit v katolicke pravdy a dogmy.
        Ak verite, ze Kristus je Mesias, musite verit v pravost Cirkvi, ktoru zalozil a v pravost jej viery. Ak nieco vypadlo, tak myslim, ze chyba je na zaciatku retazca…

        • Petra Bézová napsal:

          Já věřím v pravost Církve, ale když se pánové biskupové po koncilu hádají, která je vlastně ta pravá tvář Církve, v tom případě začnu spoléhat na sebe a na Ducha sv., který mi osvěcuje rozum.Popravdě mě formovala od dětství vaše nenáviděná NOM liturgie, a já nemůžu jít proti pravdě, kterou mi předala. Takže chyba bude asi u mužů církve v tom, že se nemůžou domluvit a ne u mě.

    • Michal napsal:

      @Michal: Možná byste měl z Písma vyškrtnout Píseň písní a vlastně Starou i Novou smlouvu, které obě přirovnávají vztah Boha k lidem ke vztahu ženicha a nevěsty. Mystikové těmto příměrům dobře rozuměli. Vyjádření o pekle je z nezvyklého pohledu a není úplně přesné, ale rozhodně je nepopírá (viz můj příspěvek výše).
      Nehrát si na soudce je ve Vašem vlastním zájmu.

      • MichalD napsal:

        Nějak tady máme těch Michalů mnoho, nemohli byste si prosím ta jména nějak rozlišit? Diskuse bude přehlednější. Já jsem se tady taky v počátcích podepisoval “Michal”, ale pak, aby nedošlo k mýlce, jsem k tomu přidal aspoň další iniciálu.

  18. Michal napsal:

    Informační vakuum o důvodech Bezákova odvolání vytváří přímo cimrmanovskou situaci:
    Nemohli byste aspoň naznačit?

    • Pater napsal:

      Vlastní slova arcibiskupa Bezáka ho usvědčují. V dopise nuncia, který přečetl v katedrále v neděli – a tím porušil papežské tajemství (další z jeho deliktů, o kterém se vůbec nemluví), protože Svatý stolec jeho sesazení zveřejnil až v pondělí – se píše, že Svatý otec se seznámil s výsledky apoštolské vizitace i s písemnou odpovědí arcibiskupa „ohledně problémů, které se vyskytly během apoštolské vizitace a vážných obvinění vznesených proti Vaší Excelenci.“ Bezák tedy písemně odpovídal na problémy a vážná obvinění. Z toho plyne že ví, co se mu vytýká, a lže, když tvrdí, že o ničem neví, že mu chudákovi nic neřekli.
      Bezák důvody zná, ale nezveřejní je, protože není v jeho zájmu, aby byly zveřejněny. V jeho zájmu je, aby se mohl vydávat za oběť křivdy, která ani neví, proč jí bylo ublíženo. Svatý stolec důvody nezveřejní, protože to není jeho styl, i když je k tomu podle vyzýván, a protože jejich zveřejnění by způsobilo více škody než užitku: ještě větší zmatek mezi věřícími. Namísto toho Svatý stolec očekává, že nový biskup obnoví pořádek. Snad tentokrát bude volba šťastnější.

  19. Václav napsal:

    Slovenští biskupové ve svém společném tiskovém vyjádření napsali že rozhodnutí Svatého otce přijímajív duchu víry a synovské poslušnosti a prosí Pána o požehnání pro církev na Slovensku. Až do jmenování nového pastýře Trnavské arcidiecéze bude jejím pastoračním vedením pověřen pomocný biskup mons. Ján Orosh.

    Pánbůh jim za to zaplať a žehnej. Stejně jako jejich ovečkám. Modleme se za ně i my, aby je Bůh zachoval v jednotě, uchránil před pokušením a rozmnožil jejich řady. Kéž se jim stane inspirací k dobrému i všechny zloba a nenávist, která tuhle příležitost proti nim využije a kéž Bůh odpustí i těm kteří tak činí, stejně jako všem našim ostatním viníkům.

    • Petra Bézová napsal:

      Všem našim ostatním viníkům? To jste si nějak upravil. Kéž Bůh odpustí nám naše provinění, jako i my odpouštíme našim viníkům. Bůh přece nemůže našim viníkům odpustit, když my jim neodpustíme, ne? To je právě to, odpusťme si všechny rozkoly a rozbroje v církvi, aby ona byla opravdu tím, čím má být. Bůh nám v tom jistě pomůže, když si ovšem navzájem odpustíme….

      • Jeden napsal:

        “Bůh přece nemůže našim viníkům odpustit, když my jim neodpustíme, ne?”

        To myslíte opravdu vážně? V tom případě bych rád věděl, jak chápete modlitbu Páně, nebo možná spíše nechtěl.
        Bůh naopak našim viníkům odpouští, pokud tito litují a stojí o odpuštění, prosí o něj. Naopak těm, kteří neodpouští svým viníkům, nebude odpuštěno.
        Tolik ve zkratce a jednoduchosti.

        • Petra Bézová napsal:

          Bůh mu zajisté může odpustit to, co spáchal proti němu, ale co jsme si natropili mezi sebou to nám odpustit nemůže, jestliže si vzájemně neodpustíme. Proto taky přišel Ježíš na svět, abychom se to naučíli- viz umývání nohou apod. Ono totiž nebe není pro egoisty, kterým Bůh odpustil, ale je to spolěčenství svatých, kteří si navzájem odpustili ,jak je to naučil Ježíš. Takže bohužel výzva pana Václava aby všem našim viníkům Bůh odpustil, byla jaksi mimo logiku Pána Ježíše.

          • Michal napsal:

            Něco na tom může být. Bůh je vedle milosrdenství vázán i spravedlností a někde jsem četl, že tresty v očistci závisí mj. na tom, do jaké míry odpustili viny ti, na něž dopadly jejich důsledky. Z tohoto úhlu pohledu má “Cokoli rozvážete na zemi, bude rozvázáno i na nebi” o něco širší záběr. Článek víry to ale zřejmě nebude. Je zde rozdíl mezi odpuštěním hříchu a odpuštěním časného trestu.

          • Petra Bézová napsal:

            Vašemu komentáří úplně nerozumím. Proč Ježíš podmiňuje Boží odpuštění naším odpuštěním? Podle mě proto, že nám není přirozené odpouštět. Tato vlastnost je Boží ale Ježíš chce, abychom byli dokonalí jako Otec. Takže bychom se měli často modlit: Bože, nauč mě odpouštět . Přát druhým Boží odpuštění je sice krásné, ale Bůh jim ho dá i bez naší prosby. Zato bez našeho odpuštění se neobejde- nemůže přeci vytvořit nebe z lidí, kteří se nenávidí.

          • Michal napsal:

            Dalo by se to formulovat ještě jinak: V prosbách za odpuštění očistcových trestů mají zřejmě největší váhu prosby od lidí, na které důsledky daných hříchů dopadly.

  20. Gilbert napsal:

    Je mnoho věcí mezi nebem a zemí. Už před dvěma týdny se vyslovil český katolický web v článku 500 DM za Žida k problematice, kritizované arcibisk. Róbertem Bezákem a týkající se Msgre Jozefa Tisu. Dobře informované kruhy obvykle slyší trávu růst a postoj odvolaného arcibiskupa k Sokolovi a Tisovi není bez významu.
    http://www.narodnisjednoceni.cz/archiv/20120619.htm

  21. Michal napsal:

    Ke kauze se vyjádřil Halík http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=3911.
    Jeden nekonfliktní pohled : Je třeba jít na hloubku a tím také poctivě, moudře a důvěryhodně oslovit ty, kteří hledají spirituální a morální hodnoty pro budoucnost.

    • cinicius napsal:

      Ano, suita bezvěrců a liberálních pseudokatolíků šikujících se za bezákem je již téměř kompletní. Už chybí jen Wir sind Kirche.

    • :) napsal:

      A já už se bál, že nepadne kouzelné slovíčko “dialog”, ale T. H. se opět nezapřel. To už je vážně na zvracení.

    • Petra Bézová napsal:

      Díky, Michale, že alespoň Vy máte srdce na pravém místě.

    • nino300 napsal:

      Halik, to je ten, co chvalorecil samovrazdu a este znacne zrejme neetickymi argumentami?
      To je z katolickeho aj morlaneho hladiska odsudeniahodne.
      No, ale tito sa nezapru :) ani neviem, kto je pre Cirkev nebezpecnejsi. Ci otvoreni heretici, ci ti, co ich v Cirkvi ochranuju a obhajuju, ci snazia sa ich udrzat, aby mohli infekciu dalej sirit

    • Michal napsal:

      Myslím, že Bezákovo ocenění v určitých oblastech je oprávněné. O důvodech odvolání můžeme jen spekulovat, ale pravděpodobně bude taky oprávněné. Aktivní člověk v církvi se vždy stane objektem zájmu Odpůrce a bez zvláštní Boží ochrany a spolupráce s ní je nějaké ujetí dost pravděpodobné (třeba Hus).
      O rozsáhlejší a závažnější oblasti v církevní hierarchii je včerejší rozsáhlý příspěvek RV, dost z toho mrazí. Dnes není ani přístupné z hlavní strany RV. http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=16716

      • MichalD napsal:

        Můžete být konkrétnější, v jakých oblastech je biskup Bezák hodný ocenění (pokud ovšem nemyslíte “ocenění” odvoláním)?

        • Michal napsal:

          V odkazované Lampě ze začátku roku, jak vysvětluje základní pojmy víry pro lidi netknuté křesťanstvím. Jsou tam i nepřesnosti, ale totéž se stává u populárně vědeckých článků. Také tam otevřeně říká, že post arcibiskupa je obrovské pokušení moci. Zřejmě byl schopen oslovit určité spektrum lidí.

          • MichalD napsal:

            Myslíte, jak jim tam vysvětlil tu podstatu pekla? To mně připadá, jako by v populárně vědeckém článku o cestě na Měsíc někdo tvrdil, že tam jeli námořním parníkem. Taková malá nepřesnost …

          • Michal napsal:

            Podle KKC 1035 je největším trestem pekla věčné odloučení od Boha. Bezákův obraz se dá vyjádřit jako život s vědomím Boží lásky, kterou nepřijmu a nenávidím ji. Nepřesnost je mj. v tom, že Bůh člověku dovolí vzdálit se od něho. V Jeho přítomnosti by trpěl mnohem víc a tato možnost vzdálení se je také projevem Boží lásky. Dobře mluví o nepravděpodobnosti radikálního obratu v okamžiku smrti.

          • MichalD napsal:

            ad Michal: J. E. na otázku “co je peklo?” odpovídá “je to nepřipravenost na (tuto) lásku …” a pokračuje “pro mne je peklo ta hrůza, že vstoupíte do prostředí, které je nesmírně krásné, a vy jste v životě nic neudělali pro to, abyste v něm mohli žít, a budete v něm muset žít”. Na dvě otázky překvapeného moderátora “budete žít v nebi? … a přitom budete v pekle?” odpovídá 2x “ano” a “přesně tak”. Na rozdíl od jiných (neo)moderních formulací mi toto připadá jako velmi jasné vyjádření.

            Asi mám malou imaginaci, ale já pro takovouto konstrukci nenalézám oporu nejen v učení Církve sv., ale ani ve Vámi citovaném katechismu JPII.

            Ještě upřesnění: Já netvrdím, že všechno, co arcibiskup řekl, je špatně, ale když vám někdo plivne do talíře polévky, znehodnotí ji celou, bez ohledu na to, z jak cenných ingrediencí byla původně uvařena.

          • :) napsal:

            Řešit, jak to vypadá v pekle, je stejně nesmysl. Všichni přeci budou spaseni. Radši bychom se měli zabývat užitečnějšími věcmi, např. jak naložit s penězi z restitucí.

          • Michal napsal:

            Podává i další obraz života na slunci, kterému jsem nepřivykl a je pro mne hrozné a bolestivé, že láskyplné objetí bude pro mne hrozné a odporné, a na začátku že v pekle je nenávist. Vyjádření je potřebné brát jako celek, ne jenom část, jinak ztrácí smysl.
            Uznávám, že toto vyjádření může být zavádějící a správné by bylo doplnit, že duše bude muset žít se stálým vědomím o podstatě nebe, ale bude jí dovoleno odtud utéci.

          • Michal napsal:

            Ad :) Hríbovu názoru, že každý se chce mít dobře a nikdo nechce být v pekle, Bezák oponuje, že někomu zlo chutná a ubližování ho vzrušuje. Pokud jste nikdy v životě neřekli promiň, nebudete toho schopni ani v okamžiku smrti.

          • MichalD napsal:

            ad “duši bude dovoleno utéct z nebe” – to je tedy zajímavá parabola, mohl byste uvést zdroj (Písmo, učení Církve sv.), prosím? Já tedy každou neděli vyznávám, že živé i mrtvé přijde Kristus Pán SOUDIT, ne že budou dobrovolně utíkat z nebe.

            Já Vám ale moc dobře rozumím, i tomu mlžení J.E. Dneska už jsme zkrátka dál a víme lépe než třeba, ehm, takový svatý farář arský, jak kázat o pekle. Nebudeme sem přece tahat nějaké barokní pohádky, musíme mluvit na úrovni moderního, přemýšlivého člověka. A tak vymýšlíme “odporná láskyplná objetí”, prázdné peklo, plné peklo v nebi nebo nebe v pekle, když mluvíme pro Blesk tak jeho existenci zpochybníme, když do HN tak ho zase připustíme … a pak se zoufale snažíme v tom zmatku najít zbytky katolické víry. K čemu je toto dobré?

          • Michal napsal:

            Mělo být “duši bude dovoleno utéct z Boží přítomnosti”. Po smrti se duše setká s Bohem, individuální soud je zřejmě formou přehlídky života, který duše vidí Božím pohledem. Individuální rozsudek nad sebou vynese duše (také) sama, a to v souladu s Božím pohledem. Je-li absolutní nekompatibilita s Bohem, nezvratně uteče od Boha. V některém mariánském zjevení bylo, že do pekla přijde jen ten, kdo tam opravdu chce. To nevylučuje, že v životě nemusí být toto rozhodnutí plně vědomé; jde asi o definitivní rozhodnutí při individuálním soudu.
            Na zdroje si moc nevzpomínám, ale jednu věc říkal P.J.Kučírek: Kdyby byl Bůh v pekle přítomen, byla by muka daleko větší. Není tam proto, že je i k těmto duším milosrdný. – Tedy dovoluje jim utéci ze své přítomnosti. A je to slučitelné s Bezákovým obrazem strašného objetí. Nevidím ani podstatný rozpor s pohledy klasiků, jen rozšíření spektra nutně nedokonalých pohledů. Bezák mluví o své představě pekla (i nebe), je to jiný žánr než ucelený výklad. A sám zmiňuje značnou relativnost těchto obrazů. Ale prázdné peklo mu přece nechcete podsouvat?

          • MichalD napsal:

            Ne, prázdné peklo mu podsouvat nechci (i když z jeho výkladu nejsem moc chytrý, co tím peklem vlastně myslí), ten druhý odstavec se týkal (neo)moderního mlžení všeobecně, nikoliv jen J. E. Bezáka (myslel jsem, že to bude zřejmé ze zmínky o rozhovoru pro Blesk).

  22. cinicius napsal:

    Zajímavý postřeh poukazující na nesrovnalost v Bezákově prohlášení:
    http://www.postoy.sk/errata_bezak

    Branislav Michalka k tématu:
    http://www.dielnasj.blogspot.sk/2012/07/normal-0-21-false-false-false-sk-x-none.html

  23. Teofil napsal:

    STV 2Štvrtok 5.7.2012 22:05
    http://www.stv.sk/relacieaz/dvojka/vecer-pod-lampou/
    Diskusná relácia Večer pod lampou s pozmeneným názvom, ale tým istým moderátorom Štefanom Hríbom.
    Do debaty sa môžete zapojiť aj vy, ak nám na adresu podlampou@stv.sk pošlete svoje názory a pripomienky.
    Mimoriadna Lampa Štefana Hríba bude venovaná odvolaniu trnavského arcibiskupa. Hovoriť budú František Mikloško, Imrich Gazda a viacerí blízki Roberta Bezáka.

  24. nino300 napsal:

    udajny list zbozneho knaza biskupovi Bezakovi, po jeho, pre mnohych, skandalnom vystupeni na festivale Pohoda:
    http://www.magnificat.sk/2012/07/ad-kauza-arc-robert-bezak-cssr-ii-alebo-pohoda-ako-pre-koho/

  25. Kauza Bezák napsal:

    [...] Svatý stolec s platností od 2. července 2012 odvolal Mons. Róberta Bezáka, arcibiskupa Trnavy. Podle vyjádření arcibiskupa Bezáka k věřícím jej Svatý stolec nejprve vyzval k rezignaci, což odůvodnil blíže nespecifikovanými výsledky vizitace, kterou pro Svatý stolec v trnavské arcidiecézi vykonal litoměřický biskup Baxant. Jelikož arcibiskup Bezák rezignovat odmítl, následovalo odvolání. Počínaje zítřkem se tedy Mons. Róbert Bezák stává emeritním arcibiskupem, který nesmí nadále sídlit na území trnavské arcidiecéze. Vedení arcidiecéze provizorně převezeme generální vikář Mons. Ján Orosh. [Ignác Pospíšil, Aktuality Duší a hvězd] [...]

  26. nino300 napsal:

    dalsi clanok k teme:
    http://www.magnificat.sk/2012/07/vrazi-slovensko-do-srdca-svojej-patronky-dalsi-mec/
    No, zda sa mi, ze ziadna strana neuskodila Cirkvi viac, nez rakuski ludovci a nemecka CDU, ved CDU robila natlak i pred Koncilom, aby sa nan dostali kontroverzni teologovia.
    Inak, Merkelova a CDU opat utocia na katolicke Bavorsko, CSU, katolikov a Cirkev:
    http://www.finmag.cz/cs/finmag/ekonomika/podpora-rodiny-na-nemecky-zpusob-konflikt-socialnich-inzenyru/

  27. [...] liberálů a pohanů, kteří uspořádali nějaké menší petice a demonstrace. Podrobnosti ZDE (v článku i [...]

  28. Josef napsal:

    Dva mluvčí FAK ČR a Fora angažovaných křesťanů Kovář a Lamr rozesílají výzvu katolíkům: „Braňte se! Svatý stolec odvolal arcibiskupa Bezáka. Jsme s Vámi!!“ Na to reagoval předseda Akce D.O.S.T. Michal Semín: “A před čím bychom se měli bránit? Vy víte, z jaké příčiny papež Bezáka odvolal? Chápu, že se to jinověrcům nelíbí, o to slabší je jejich oprávnění vyzývat katolíky k nějakým postojům či aktivitám v rámci Církve!“ Paní Haslingerová na Fragmentech se plně staví za jeho slova: „Svatý otec ví jistě nejlépe z nás všech co dělá, protože jeho kroky řídí Bůh!“

    A doplňuje, že… „pan Semín je tvrdý typ politika, který by se dal pro své názory raději upálit jako Jan Hus, než by se jich vzdal. A co víc, jako hluboce věřící člověk má velkého spolupracovníka – jeho kroky vede Bůh! 

  29. antihalik napsal:

    Hodně by nám k dané kauze mohl říct biskup Baxant, který z pověření Svatého stolce vedl onu ledno-únorovou vizitaci. Nebo mi snad vyjádření biskupa Baxanta uniklo?

    • cinicius napsal:

      Rozhodně nemohl – vizitátor nemá právo výsledky vizitace jen tak roztrubovat…

      • antihalik napsal:

        To je sice možné, ale ještě nikdy se nestalo, že by byl odvolán arcibiskup bez toho, aby bylo známo ZA CO byl odvolán. A to přesto, že tyto důvody Vatikán nesděluje. V případě odvolání arcibiskupa Bezáka o důvodu odvolání nemá nikdo ani potuchy. Nejlépe informovanou osobou je právě biskup Baxant.

  30. pius napsal:

    Docela pěkný je komentář k tomuto tématu na Christnetu od profesora Tomáše Halíka. Co tomu říkáte?

    • cinicius napsal:

      Nemohu si pomoci, ale podle mne žádný hezký komentář od prof. Halíka k této věci neexistuje.

    • MILOŠ DOSTÁL napsal:

      Pane Piusi,
      Halík ve své obhajobě arc. Bezáka, kterou samozřejmě nic neriskuje – jako vždy – srovnává Bezáka hlavně sám se sebou, chválí se, jak to umí (většina lidí to ani nepozná), okopává Církvi – hlavně tomu zlému klerikálnímu aparátu, že – kotníky, čímž si zase získává body u svých milců, ztv. “hledajících” (protože hlavně pro ně on tady je, že). Atd. Už mě to unavuje to jeho ego, jak všude vylézá a presentuje se,,,:-((
      Vy, když ho nazáváte profesorem, tak je jasné, že jste ho neprohlédl, profesorem ho zvou jeho oddaní a nekritičtí lidé. Tak se trochu seberte chlape a zapojte hlavu…! :-)

    • MichalD napsal:

      K tomu snad lze říct jen to, že autor by se nezapřel, ani kdyby článek uveřejnil pod pseudonymem.

      Zkrátka se vezme něco polopravd a ne-pravd (“rehabilitace antisemitského biskupa Williamsona”, “arcibiskup nezná důvody odvolání”), přidá se k tomu trochu pravd (“vatileaks”), pořádné se to zamíchá, navrch se to okoření nějakým postrašením (klíčová slova “rozdělení”, “zneklidnění”, “ztráta důvěry”, “odcizení”, “radikalizace”, “vulgární katolicismus”, “sektářství”, “nacionalismus”, “klerikalismus” , “protievropský”, “antisemitský”, …) – a už z toho lítají závěry jako po másle. Nad tím vším se pak vznáší jasný obláček s J.E. emeritním arcibiskupem (kl. slova “moudrý”, “vzdělaný”, “statečný”, “čestný”, “mladí”, “přemýšliví”, “evropsky smýšlející”, “budoucnost Slovenska”, “věrohodná a přitažlivá tvář církve”, …). No a samozřejmě se nesmí zapomenout ponížit potenciální oponenty a trochu ukázat autorovo ego – v tomto směru si nejvíce cením závěru předposledního odstavce, to je v tomto guláši opravdu vybraná lahůdka.

  31. ko7llo napsal:

    Tu je citacia z rozhovoru s Kocurom, liberalnym byvalim knazom, ktory bol asi pred mesiacom. A teraz je to najhorlivejsi podporovatel Bezaka.

    R: Nezmenili sa veci ani príchodom arcibiskupov Zvolenského a Bezáka?

    K: Ostali v línii svojich predchodcov, len sú kultivovanejší, absolvovali lepšie štúdiá, majú skúsenosť s inými vecami. Čo sa však zmenilo v praxi? Že sú verejnosti sympatickejší?

    R: Ak to zjednoduším, z Bezákovho vystúpenia v Hríbovej Lampe som mal oveľa lepší pocit než z vystúpenia Sokola v TA3. Z jedného šla pokora, z druhého arogancia.

    K: Samozrejme, ale to je tým, že vie zdatnejšie komunikovať. Aká zmena však nastala? Noví arcibiskupi majú len lepšie PR. Pre dobrý pocit nám stačí aj málo, tešíme sa už aj z drobností. Nejaký posun síce nastal, ale nie je to nič zásadné.

    Tomu vravim obrat o 180 stupnov.

  32. Josef napsal:

    Podle nejčerstvější zprávy z Christ Netu se měl Bezák po vizitaci krátce sejít s s papežem i kardinálem Tomkem, což se dříve tajilo.

    http://christnet.cz/magazin/zprava.asp?zprava=23987

  33. Jaroslav Klecanda napsal:

    Velmi pěkná diskuze. S úžasem ale sleduji, že ideologická – jedni křičí liberál, druzí konzervativec – a pro oboje je to nálepka těch druhých, rovnající se odsouzení. Myslím, že to je daleko od Kristova evangelia. Kristus nikdy nikomu neříká farizeji, saducei, šlapko, zloději … K problematickým mluví jménem (Zachee) nebo oslovením úcty (“Ženo”) nebo láskyplným slovem (“Nejsi daleko od Božího království!”). Takže nerozdávejme laciné odsuzující nálepky. Pohleďme na putování Církve dějinami – každý z názorových táborů, který se považoval za jediného nositele pravdy a pravého výkladu pravdy, se nejen tím samým, ale také svým dějině reálným působením stal bohužel ideologií a Kristovu nevěstu poranil. Takže s těmi nálepkami opatrně.
    I kdyby Mons. Bezák byl světec (= byl jednou kanonizován), nic to nemění na tom, že je lidsky mylný, omylný a hříšný. Každý ze světců byl také hříšníkem, nauka Církve říká jasně, že Kristus zemřel za všechny lidi, tedy i za ty, které Církev povyšuje na úctu oltáře. Takže nechtějme po někom neomylnost a nehříšnost … a nečiňme z takového nároku meč soudu. Řím měl právo ho odvolat, ale můj osobní názor je, že měl jasně zaznít důvod, proč se tak stalo – i kdyby to byl důvod, který by okamžitě dal podnět k nějakému trestnímu stíhání a my všichni bychom se museli učit unést jeho hanbu, kterou by náležitě média nafoukla – i to je naše účast na Kristově kříži.
    Ještě se malinko vrátím k osobě Martina Luthera. Neunesl to, co viděl v Církvi své doby a mnohé pokazil – ale jak ho může někdo umisťovat do pekla, když to ani Církev neučinila a nemá to v moci, kterou od Krista dostala, možnost učinit??!! Tady se opravdu jako lidé drze stavíme na místo Boží, aniž bychom měli špetičku Boží lásky. Moc by mě zajímalo, jestli se autor takových výroků někdy za duši Martina Luthera pomodlil, postil a vykonal třeba nějakou pouť – když pronáší takový soud …
    Takže doufám, že minimálně 10x víc, než jsme každý tady o té záležitosti s Mons. Bezák napsali, strávili na modlitbě za něj, za Mons. Sokola, Řím a celou Církev … i za ty bloudící ovečky “z jiných stád” – co je Kristus také má a hrdě se k nim v Evangeliu hlásí … radši už jdu taky zakleknout … :-)

    • jjstodolajs napsal:

      Víte, čemu se říká mlácení prázdné slámy? Takovému elaborátu, který jste vytvořil. Podezírám vás, jestli nejste robot na zbožné kváky, který byl vytvořen na základě svatouškovských slovních průjmů. Chtělo by to Turingův test: je to člověk či stroj?

      • Jaroslav Klecanda napsal:

        Výborně! :-) Ano, právě Vás, zářný příklad následování Kristovy evangelijní tolerance, jsem měl na mysli! :-) Děkuji za Vaši velmi konkrétní, obsahově nabitou reakci. Mám radost, že jsem Vám mohl pomoci udělat Vám radost způsobem Vám vlastním.

        • jjstodolajs napsal:

          Kecáte! Jste robot a robot nemůže mít nic na mysli, robot generuje slova a věty. Neprošel jste Turingovým testem.

          • Jaroslav Klecanda napsal:

            Pěkný den! Je to pro Vás hodně namáhavé, překládat si všechno, co komunikují lidé kolem Vás, do Vaší čínštiny, aby jste pak hrdě světu hlásil, že tomu nemůžete rozumět? :-) Nebojte se tak! :-)

      • solipso napsal:

        Řekl bych, že ten Tvůj charakteristický profil někdo brzo zreformuje ;-) Být Tebou, nakoupil bych si slámky, pro sichr; hlad je sviňa… ;-)

  34. [...] Svatý stolec odvolal arcibiskupa Bezáka (4174 návštěv) [...]

  35. Teofil napsal:

    Bezákovi vylepšuje kádrový profil Tv Noe
    http://www.tvnoe.cz/diskuse.html

  36. Michal napsal:

    Světlo 30/2012: Apoštolská nunciatura v Bratislavě oznámila, že důvodem odvolání slovenského arcibiskupa Róberta Bezáka byly množící se stížnosti kněží a věřících na neutěšenou pastorační situaci v trnavské arcidiecézi.

    Zveřejněné otázky na abp. Bezáka, jejichž úroveň byla mnohými označena za přinejmenším nízkou a byla zpochybněna jejich autenticita, potvrdila Slovenská biskupská konference jako autentické, stejně jako odpovědi na ně.

  37. [...] Svatý stolec odvolal arcibiskupa Bezáka [...]

Napsat komentář

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Změnit )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Změnit )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Změnit )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Změnit )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: