Robertson, Dawkins a zemětřesení na Haiti

Richardu Dawkinsovi, známému evolučnímu biologovi a kazateli militantního ateismu, vydal 29. ledna 2010 londýnský The Times článek Hear the rumble of Christian hypocrisy (Slyšte, jak duní křesťanské pokrytectví), česky o tom referuje Rostislav Matulík na stránkách Christnetu v článku Kdo způsobil zemětřesení na Haiti.

Richard Dawkins

Musím říci, že mne Dawkinsův článek zaujal. Je to samozřejmě obvyklá Dawkinsova protikřesťanská agitka, nicméně odmyslíme-li si Dawkinsovu patologickou nenávist k náboženství (a především křesťanství), je poučné v čem má pravdu a v čem se mýlí. Dawkins má pravdu v tom, že Boží trest udělený skupinám lidí je součástí Starého zákona a že se evangelikální kazatel Pat Robertson drží intence biblických textů, když označuje zemětřesení na Haiti za Boží trest. Dawkins z toho ovšem zcela nesmyslně dělá důkaz krutosti a nevěrohodnosti křesťanství. Není to nepodobné nesmyslné teorii o důkazu neexistence Boha holokaustem a náleží tomu tatáž odpověď.

Dawkins se ale mýlí, i když tvrdí, že: „Všichni víme, co katastrofu na Haiti způsobilo. Byl to náraz karibské zemské desky na severoamerickou. Byla to brutální síla přírody, nemyslící, zcela netečná k lidským záležitostem a lidskému neštěstí. Proč se mýlí? Ano, desky se posouvají a tak může přirozeně vzniknout zemětřesení. To nikdo nezpochybňuje. To ale nijak nevylučuje Boží zásah, díky kterému se může objevit zemětřesení navíc, nebo díky kterému může proběhnout dříve, či později, ve větším či menším rozsahu.

Boží trest skutečně není křesťanské víře cizí. A nutno říci, že Haiti rozhodně není společnost, která by o sobě mohla tvrdit, že ji Bůh nemá za co trestat. Stejně jako Dawkinsem připomenuté případy tsunami či hurikánu Katrina, i tam se důvody pro Boží trest najdou velmi snadno… Takže jak je to s tím trestem?

V prvé řadě si připusťme, že Bůh svými „přímými tresty“ rozhodně neplýtvá (jinak by nás zde žilo podstatně méně, pakliže vůbec někdo). V druhé řadě si připusťme, že zemětřesení, tsunami i hurikány jsou běžné přírodní jevy, které žádný Boží zásah nepotřebují. Podrženo a sečteno, z toho plyne jediné: Zemětřesení na Haiti docela dobře může být Božím trestem, ale taky nemusí. Pravdu zná jen Bůh sám, případně prorok, kterému to svěří. Robertsona pochopitelně za proroka nepovažuji. Čímž mu ale neberu právo na to, aby ve svých kázáních poukazoval na tu či onu možnost.

Na závěr se snad jen sluší poznamenat, že ať už k zemětřesení došlo z přirozených příčin, či Božím zásahem, na našem vztahu k Haiti a přeživším Haiťanům to nic nemění. V tom i v tom případě zaslouží tutéž lásku a tutéž pomoc.

Ignác Pospíšil

Poznámka: Fotografie Richarda Dawkinse od Martyho Stonea byla převzata z Wikimedia Commons (viz zdrojový soubor) pod licencí Creative Commons Uveďte autora 2.o generic. Za předpokladu uvedení autora můžete fotografii dále šířit a upravovat.

2 Responses to Robertson, Dawkins a zemětřesení na Haiti

  1. jjstodola píše:

    Jen dodávám, že k tomu, aby něco bylo Božím trestem, nemusí dojít k nadpřirozenému Božímu zásahu. Boží Prozřetelnost řídící svět užívá především přirozených příčin.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: