Jednota křesťanů je zatím nedosažitelná

Křesťan Dnes o konferenci o ekumenismu v Edinburghu. Vysocí křesťanští představitelé se tam shodli na tom, že v současné době je jednota křesťanů nedosažitelné. Podle sekretáře Papežské rady pro jednotu křesťanů, biskupa Farella: „kráčíme společně cestou, která se komplikuje, místo toho, aby byla stále jednoduší.“ Podrobnosti ZDE.

43 Responses to Jednota křesťanů je zatím nedosažitelná

  1. Hamish píše:

    Rekatolizace.
    Jina cesta k jednote neni.

  2. Felix píše:

    „Kráčíme společně cestou, která se komplikuje, místo toho, aby byla stále jednoduší.“
    To chce nového ekumenika, plného nadšení, který ještě nepodlehl resignaci. A až podlehne resignaci, tak zas nového ekumenika. A bude pořád radost.
    Pak taky je zajímavé, že jdeme společnous cestou. Co víc si přát?
    Pak je také možné, že jsme jen ve fázi potíží růstu. Nejde o nic jiného, než je překonat, a dojde k vítězství. To jen v tom komunismu po té fázi nastala fáze růstu potíží.
    A konečně: kde je kard. Kasper? O něm jsme už v r. 1993 věděli, že vítězství je jeho. Určitě to věděl i Vatikán, jinak by hvězda otce kard. nestoupala tak prudce. Kard. Kasper všechna náboženství přivede ke křesťanství a pak všechna křesťanství přivést ke katolictví bude už brnkačka.
    Závěr: Já bych takový pesimista nebyl. Ještě utrpíme mnohá skvělá vítězství, ze kterých se budeme jen těžko vzpamatovávat.

  3. Jashar píše:

    Ta „společná cesta“ je to největší, co Církvi a duším ubližuje. Tvářit se, že jsme nakonec všichni katolíci i protestanti pod jednou střechou, je silně pohoršující pro všechny strany. Zastírá se tím esenciální Nauka Církve, duše ztrácí důvod, proč by měly do katolické Církve vstoupit, protože si myslí, že se jedná jen o jednu s denominací, které si mohou vybrat. To je šílený blud!

    Jak praví Hamish, jen a jedině rekatolisace. Misie, osvěta, křížová tažení, dobrý příklad, etc., ale žádná jiná cesta již z principu NENÍ MOŽNÁ.

    • Felix píše:

      Já bych řekl, že úsměvná letošní volební historka s čeckými lidovci byla dokonalým a varovným předobrazem tzv. společné křesťanské cesty.

  4. J. píše:

    Rekatolizace? A bejt cynik jako katolíci (vždyť Hus zemřel za své bludy, že)? Ne děkuji.

    • Hamish píše:

      V tom pripade je mi lito, ale jinak, nez skrze Katolickou Cirkev ke spase nedojdete.
      Nechapu, proc do toho motate Husa. V oblasti moralky byl pravdepodobne katolictejsi, nez vy.
      Trest smrti za anarchismus mi prijde legalni.

  5. J. píše:

    My protestanté vidíme jednotu křesťanství v ekumenické spolupráci, vy očividně jen členstvím v KC. Hus kritizoval církev, chtěl reformovat (něco tedy bylo špatně že?) a jak to vidí většina katolíků v diskuzi? Zemřel za hlásání svých bludů, nikoliv za pravdu. Zatímco vy si vytváříte nejrůznější rituály a pravidla (pokropíte něco vodou a prohlásíte to za svaté; líbání prstenů; nejvyšší představitel církve papež; nepříjmáte podobojí i když Náš Pán Ježíš řekl jezte a pijte, tak čiňte na mou památku; prohlašujete některé zesnulé za svaté, když VÍTE, že jsou v nebi – jak si dovolujete něco takového tvrdit? ; Modlíte se ke svatým, jako kdyby to něco mělo znamenat – člověk se má modlit k Bohu a ne si vytvářet nějaké modly; první svatí (např. sv. Ludmila) byli šlechticové – jak to? Neupevňovala si církev svou moc vyhlašováním svatých jen z řad vládnoucí třídy? Co ty tisícovky řeh. sester, mnichů apod., které nezištně pomáhali lidem, léčili, vyučovali, žili příkladným životem apod. a nebyli prohlášeni za svaté?). Ne, vy nemáte právo tvrdit, že jen skrze KC dojde člověk spasení (spasení závisí také na Boží milosti).

    • cinicius píše:

      Hus byl souzen za bludy rozvracející a ohrožující společnost, ne za snahu reformovat církev – jak ostatně dokazuje spousta jiných a vážených reformátorů té doby, co souzení nebyli.

      Pokud jde o rituály a pravidla, většině z těch, co jste jmenoval, zjevně nerozumíte. Např. papežský úřad založil sám Ježíš Kristus, když předal vedení Petrovi (najděte si to v Bibli), k světcům se nemodlíme, ale žádáme je o přímluvu (platí i pro Pannu Marii) a prsteny se už dávno nelíbají.

      Sv. Ludmila je svatá, protože je mučednice. Církev svaté neurčuje, pouze s pomocí Boží oficiálně potvrzuje, že tito svatí jsou. Nic víc, nic méně.

      Mohl bych pokračovat, ale má to cenu?

      Snad jen k tomu ekumenismu: první problém ekumenismu je definovat, co je křesťan. Taková americká episkopální církev, je původem i sebeidentifikací křesťanským spolkem. Za kněze i biskupy světí ženy, někteří její biskupové ani nevěří v Kristovo božství, světí homosexuální svazky a celá řada jejích kazatelů má dojem, že potrat je skutečné Boží požehnání.

      Když se člověk podívá na tyhle křesťany a má dojem, že moderní na pravdě netrvající ekumenismus má skvělou budoucnost, připadá mi na mysl otázka, jestli bychom do ekumenického hnutí neměli pozvat i Peklo… Jsem si jist, že minimálně věroučně budou mít jeho členové k Pravdě blíže, než některé protestantské denominace. A v morálce zas až takový rozdíl taky nebude.

      Nic proti dobrým protestantům. Spousta z nich je mi sympatická, především někteří tvrdí evangelikálové a konzervativní anglikáni. Na druhé straně, všichni protestanté by udělali lépe, kdyby byli katolíky… 😉

      Já vidím jako smysluplný ekumenismus mezidenominační spolupráci na tom dobrém: boj proti potratům, charita… A ještě tak definování a vzájemné uznávání toho, v čem jsou denominace stejné. A zbytek je v lepším případě ztráta času, v horším snaha protestantizovat katolickou církev. A proto opravdu nemám pochopení.

      • Hamish píše:

        Diky, Ignaci.
        Vzdy se jen tezko ubranim smichu, kdyz vidim, kolik slamenych panaku si protestant vytvori a pak je vyvraci (pritom se pohorsuje, co ze si to Cirkev Kristova dovoluje, cinit to a ono a neridit se protestantskymi vymysly).
        Doporucoval bych mu otevrit katechismus a po jeho precteni se bud omluvit, nebo konvertovat. Pripadne oboji.
        Pokud se totiz neobratite a nestanete katolikem, kolego protestante, budete horet v pekle. Tak to uci Cirkev.
        Mimochodem, jeste mi v tom vyctu chybela kapka nenavisti smerem k Nejsvetejsi Panne.

        • J. píše:

          Má slova nejsou z nenávisti, ale ze zvědavosti a neznalosti. Nechápu vaše zvyky a učení a chci jej vysvětlit. Cinik si tu práci s něčím dál, ty jen dštíš o mé neexistující nenávisti. Tak udělej něco užitečného a vysvětli mi prosím jak si KC může nárokovat (z čeho vychází to tvrzení), že všichni, kteří nepůjdou s ní skončí v pekle. Spasení závisí také na Boží milosti.

          • Papo píše:

            Možná proto, že Hamish je unavneý neustále se opakujícími dotazy. Slušné vysvětlení je k nalezení třeba tady:
            http://apo-logia.blogspot.com/2009/01/mimo-crkev-nen-spsy.html

          • Hamish píše:

            To taky, ale daleko vic me rozciluje, ze tu pan „J“ vyzvraci, dostane dopoduceni, aby si precetl ucebnici Katolicke Nauky, a presto se ozve znovu(pokud je rychloctenarem, tak se omlouvam) a dozaduje se dalsich a dalsich informaci, ktere by v doporucenem katechismu nasel bez vetsich problemu.
            Stvou me na netu lidi, kteri se domnivaji, ze jim všechno hned bude prineseno na stribrnem podnose.
            Vedomosti něco stoji! Ne jen par minut u pocitace, ale hodiny studia knih (pokud tedy jeste nekdo vubec vi, co to kniha je).

          • J. píše:

            Hamishi ty že jsi katolík? Ty že máš světu ukazovat lásku k bližnímu? Věřící, co má hlásat evangelium a s pokorou přistupovat k dialogu, to že jsi ty? Měl by ses zamyslet označovat něčí projev blitím, není křesťanské.

    • Jashar píše:

      Chápu, že jste protestant, když neznáte historii, Písmo svaté, církevní Otce ani katolickou víru.

    • Felix píše:

      Vidíte, že katolíům nejde jen o členství v KC, ale i o ekumenickou spolupráci (zde: s Vámi) – tolik práce si dali s debatou o Vašich pitomostech; to nemyslím urážlivě, ale věcně (pitmost – obrovský nesmysl).

    • Papo píše:

      My, protestanté z ČCE se učíme ze čtyř vyznání. Např. druhé helvétské vyznání mi říká, že svatí jsou, ale nemohou být přímluvci (Iz 42:8) V/2,3

      „3. (Povinná a náležitá úcta k svatým.) Při tom však nepohrdáme svatými a nesmýšlíme o nich nízce. Uznáváme totiž, že jsou živí údové Kristovi, přátelé Boží, kteří slavně přemohli tělo a svět. Milujeme je tedy jako bratry a také je ctíme, ne však nějakým kultem, ale uctivým smýšlením o nich, ba i příslušnými chvalami. Také je následujeme. Vždyť jakožto následovníci jejich víry a ctností a společníci věčné spásy toužíme v nejvroucnějších prosbách a modlitbách, abychom spolu s nimi věčně bydlili u Boha a radovali se s nimi v Kristu. V této věci schvalujeme výpověď sv. Augustina O pravém náboženství „Ctění mrtvých lidí nám nebudiž náboženstvím. Vždyť přece jestliže žili zbožně, nelze o nich předpokládat, že by hledali pocty toho druhu. Ale chtějí, abychom ctili toho, v jehož osvícení se veselí, že jsme spoluúčastníky jeho zásluhy. Patří jim tedy úcta pro následováníhodný příklad, ale nemáme se jim klanět a v tom vidět náboženství“ uld.a)

      Dále bych doporučil Vaší ctěné pozornosti, že Jana Husa si bere do huby kde kdo, ale poslední rozumné prohlášení o něm bylo někdy kolem 1419 z pražské univerzity a tím je šmitec. Dnes o něm prakticky moc nevíme, snad jen to, že byl obviněn z mnoha věcí, mimo jiné také za to, že se prý prohlašoval za „čtvrtého z boží trojice“, většina z obvinění byla stáhnuta, jinak to schytal především za Viklefa, co vím já.

      Závěrem dodám, že jak nemůžeme vědět (po protestantsku), kdo zná Pravdu, tak stejným dílem lze jen těžko tvrdit, že někdo Pravdu nezná.

      Podtrženo, sečteno – zameťme si nejprve před vlastním prahem.

      • Felix píše:

        Já nerozumím tomu, proč by se za nás mohl přimlouvat u Pána kdejací zde žijící loupežník, ale nemohli by se za nás přimlouvat svatí údové dlící v nebi. Já si naopak myslím, že tito svatí údové se mohou přimluvt mocněji, než leckdo tu.
        Pokud jde o pana Husa, je pravdou, že se o něm už skoro nc neví. Domnívám se, že je tomu tak proto, že se o něm mluví jen církevním newspeakem – tj. mluví se libou řečí, avšak bezobsažně. Patrně proto aby byl u lidí libý. Ve sklepích několika málo největších knihoven lze ale mezi myšími hovínky najít např. „Jan Sedlák: M. Jan Hus, Praha 1915“, tam se lze dočíst opravdu hodně, ale zase to není libé – zvl. pro pana Husa. Aby se někdo nedozvěděl o panu Husovi víc, než je zdrávo, je třeba si před takovouto knihou opravdu dávat pozor, takže ani wikipedia u hesla Jan Hus ji velmi správně neuvádí. Ohledně rehabilitace toho pána vizte, prosím, také např. http://www.distance.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=6&idc=236&Itemid=55

        • Papo píše:

          Díky za link a doporučenou literaturu. Co se přímluvy svatých týká – neodvažuji se soudit. Asi oba víme na co se protestanté v Bibli odvolávají a o bitvu biblických veršů skutečně nestojím. Chtěl jsem jen poukázat na jisté „nedokonalosti“ v příspěvku pana J.

  6. J. píše:

    Přestože jsem nedostal odpověď na ten zbytek, děkuji za podněty, které si projdu. Jsem rád, že jsem je dostal, že jste se obtěžovali, mohli ste mě jen poslat někam, že? …

    Jak si mám ale vysvětlit dále např. to, že platí-li papežská neomylnost, jak mohl papež Řehoř Veliký zaměnit Marii Magdalénu za Marii z B. v Bibli, což KC roku 1969 uvedla na pravou míru.

  7. Václav píše:

    Cesta ke vzájemné lásce, úctě a ekumenické jednotě je stejně úzká a trnitá jako samotná cesta k Bohu.
    Tomu kdo chce po ní jít bych doporučoval aby v první řadě vycházel z oficiálního stanoviska jednotlivých církví. Aby se podíval co říkají biskupové, kněží, pastoři a reverendi plus lidé dobré vůle kteří chtějí aby v nás všech poznával svět křesťany podle vzájemné lásky. Všude se může najít někdo komu není láska a jednota po chuti z důvodu zloby, ješitnosti a pýchy nebo to dokonce myslí dobře a upřímně. Tady na netu je třeba být dvojnásobně opatrný. Člověk který se vydává za katolíka nebo evangelíka a uráží toho druhého může být ve skutečnosti militantní ateista nebo také satanistický maniak který je ze zásady proti ekumenismu a přeje si abychom se prali, žrali a uráželi navzájem co nejvíc, dělali Pánubohu ostudu a odrazovali lidi od víry. Nebo je mu to jedno a dělá to jen pro zábavu. Tak jako kdyby proti sobě štval slávisty a sparťany.

    • Hamish píše:

      „Delali Panu Bohu ostudu a odrazovali lidi od viry“
      Od jake viry?
      Katolicke tezko. Katolicka Cirkev totiz uci, ze jen ona je Cirkvi, kterou Kristus zalozil a chtel.
      Ty vase zbyle blaboly jsou spis jen takovymi klasicky modernistickymi zvasty cloveka, ktery prestal byt katolickym krestanem. Nic ve zlem, ale jste nebezpecny dusim, kdyz jim branite poznat Pravdu Bohem zjevenou.

      • J. píše:

        Osobní otázka: co konkrétně ty děláš, abys přivedl lidi ke spáse? Odvrátil je od hříchů či od bludů jiné církve? Chodíš na nějaká ekumenická setkání a vysvětluješ katolickou víru ‚prostým‘ protestantům?

        • Papo píše:

          To podle toho – ale třeba napomínání nebo odkaz na vhodnou literaturu určitě patří do zásoby Hamishových aktivit jak jsem jej stihnul poznat.

          Mimochodem – tykání vašim vztahům svědčit nebude..

          • J. píše:

            Asi takhle: když se mě ateista zeptá a o čem, že je ta má víra, taky mu neřeknu čapni Bibli a Evangelický katechismus a studuj. Prvotní impulz má být jiný. Odkazy si rád přečtu až bude čas, teď však kvůli zkouškovému není, tak se mohl obtěžovat s odpovědí. Když ne, tak aspoň slušně odpovědět a nebo neodpovídat, ale řečmi o blití mé sympatie nezíská. Vykat mu nehodlám, neznám jej, nevím kolik mu je let. Když mu nevidím na roky, abych vykal z úcty, tak zavykám až si zaslouží a těmito excesy zatím nezaslouží.

          • Papo píše:

            Vykání neznámému člověku je základem slušnosti, alespoň tak mě to maminka učila.

            Hamish psal o „zvracení otázek“ a vy mu jen dáváte zapravdu – dožadovat se odpovědí na otázky, je neslušné. Odpovědi najdete v katechismu katolické církve a pokud na to nemáte čas kvůli zkouškám? To přeci není problém nikoho jiného než váš.

          • Jashar píše:

            Ad J.

            Přečtěte si ty stránky, na které jsem Vás odkázal.

            Nejjednodušší ale bude začít s katechismem, stručně podanou Naukou Církve. Je česky:

            Click to access katechismus-katolickeho-nabozenstvi-1955-tomasek-.pdf

            Také se dá sehnat po antikvariátech, nebo koupit nový v reprintu zde: http://www.michaelsa.cz

          • J. píše:

            Ok, takže až se mě někdo zeptá o čem je víra a já řeknu, studuj Bibli a Ev. katech. a on řekne nemám čas, vypíchni mi to nejdůležitější prosím, tak mu odpovím, že je to jeho problém, že dožadovat se odpovědi je neslušné přeci…

            Pokud máš stejný názor, že tu tedy jen zvracím otázky, tak ukonči dialog, nikdo se tě neprosil (říkám ve vší slušnosti).

          • Papo píše:

            Co to je za otázku „o čem je víra?“ Upřímně – na takovou otázku bych neměl jako evangelík odpověď.. Pak bych zřejmě odříkal apoštolské vyznání, protože TO je moje víra, následovat by mělo vysvětlené, jak jej chápat (to už je na pár stránek knížky), usadit to do širších souvislostí (to už JE knížka) a to jsem se ještě pořád nedostal k osobnímu prožitku, který bych asi popsat slovy neuměl. Takže jak vidíte, skončil bych odkazem na knížky a zdroje. Dříve lidé, co nechápali nesměli do bohoslužbu.

            A ano, zvracíte otázky a čekáte instantní odpovědi, ale nemám vám to za zlé, je taková doba, kdy „Strýček google“ všechno ví.. jenže ne každý má čas a chuť být strýček Google, to byl obsah sdělení pana Hamishe, tak dalece jak si dovolím za něj hovořit. Na pár základních odpovědí si čas udělám (resp. všimněte si, že dávám odkazy kde hledat, takže si nepomůžete a stejně musíte hledat).

          • Jashar píše:

            J.

            Jenže vy si to můžete zjistit, nejste malé dítě. A já vám Nauku lépe nepodám, než jak je vysvětlená v katechismu, v apologetice a apologiích, na které jsem vás odkazoval.

            Svědectvím života bych vás já ani nikdo jiný zde nepřesvědčil, takže nastudovat si ty zdroje počínaje Katechismem je v této situaci pro vás opravdu nejschůdnějším řešením.

          • J. píše:

            Papo: nechápající a zvracející otázky, krásné přívlastky o slušně diskutující osobě z tvojí strany – krásná ukázka křesťanské morálky a slovníku. No jen nechci vidět váš (tvůj a dalších) projev pokud byste měli diskutovat s ateistou!

            Jashar: díky.

          • Papo píše:

            V tom případě vás nezvu na http://www.ateizmus.sk tam se nedívejte..

            Jinak jste zbytečně vztahovačný, že jste nechápající jsem o vás nenapsal. A že zvracíte otázky? Uznávám, že to může působit příliš expresivně. Pro příště zvolím sloveso „chrlit“, třeba vám nebude vadit.

          • J. píše:

            Nevím, kolik lidí by se při slovním spojení ‚zvracení otázek‘ nemělo ohradit. Ty to snad vnímáš nevztahovačně? Asi jsi vyjímka…

            Tvou omluvu beru, ukončíme to. Měj se.

          • Papo píše:

            J.
            Když to berete jako omluvu.. (pokrčení rameny a rozpačitý výraz)

          • J. píše:

            Uznals chybu v použití termínu blití (btw: přijde ti, že se to hodí do slušné diskuze nebo ne?) (mohl bych ještě hovořit o tom nechápání, proč to bylo zmíněno hned za mnou, ale zřejmě si to tak nemyslel, nechme to být…), tvá omluva byla na místě. Nepiš tady nějaký něříkající věci, že se neomlouváš.

          • Papo píše:

            J.
            Nabídnul jsem vám v případě vaší přecitlivělosti že mohu používat jiné slovo.. kdybyste se nad ním nepohoršoval při jeho prvním použití, dospěle to přešel, nečetl byste ho zas a znovu.

            Jinak ne, to nebyla omluva. Nemám důvod se omlouvat.

          • J. píše:

            Milý bratře Papo, laskavě už tu nic nezvracej a ukonči rozhovor. Doufám, že to dospěle přejdeš a nebudeš se nad tím slovíčkem pohoršovat – přijde ti to normální takhle mluvit s člověkem?… Čus

          • Papo píše:

            J.
            Kdyby mi to nepřišlo normální, tak to nedělám. Je zábavné jak se snažíte 🙂

          • J. píše:

            Rodiče tě možná naučili vykat, ale tam ta slušnost asi končí…

          • Papo píše:

            asi..

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: