Výzva katolickým farmaceutkám a jejich kolegům

Jak se má v praxi zachovat věřící člověk, který pracuje v lékárně, když by měl vydávat hormonální antikoncepci, popřípadě i jiné preparáty namířené proti životu. Kde v tomto případě leží hranice legitimní spolupráce? Mají katoličtí (i jinak věřící) křesťané vůbec šanci se uplatnit a nezpronevěřit se přitom Bohu?

Více ZDE.

37 Responses to Výzva katolickým farmaceutkám a jejich kolegům

  1. Mnoho let jsem pracovala jako lékárnice a tohle dilema jsem řešila, zvláště s pilulkou Postinor. Zmiňuji se o tom i ve své knize dopisů od P. Kubíčka Listy Božské útěchy.
    P. Ladislav mi dával různé rady, které se mi nedařilo realizovat. Abych zavolala jinou kolegyni, která by to za mne vydala, ale to při lékárenském provozu nebylo možné, vyvolalo by to provozní problémy a možná i osobní konflikty.
    Dále mi radil, abych se zkusila s nimi domluvit, že nebudu ve výdeji, ale vzadu v laboratoři. On se kdysi s primářem dohodl, že nebude dělat potraty, ale po večerech že bude pořádat nějaké přednášky pro ženy. Jenže v lékárně tvoří většinu náplně výdej, takže ani to nebylo možné.
    Pak mi ještě radil, ať tu ženu upozorním, aby si uvědomila, co dělá, ale ani to jsem nedokázala. Lékárna je většinou plná lidí a nemohu to té ženě říkat před lidmi. Navíc je to velmi vysilující a stresující práce a já v té době byla velmi nemocná, takže jsem neměla sílu ještě se pouštět do takových rozhovorů. Dlužno dodat, že toto dilema můj zdravotní stav ještě zhoršovalo.
    Řešit ještě hormonální antikoncepci, pro kterou si chodí každá třetí pátá, to nebylo možné vůbec.
    Pomohl mi to vyřešit Bůh. Odešla jsem do zdravotnického školství a tuto záležitost už neřeším. HA ve výuce vůbec neprobírám a nikdo mi to nevyčítá ani to nikdo nepostrádá, protože téma hormony je i bez toho rozsáhlé. Bohužel studentky se v tom jistě vyznají i bez mého výkladu.
    Žiji v severních Čechách, kde věřících lékárníků moc není. Nevím, jak to řeší lékárníci na Moravě, ale jsem šťastná, že už se tím zabývat nemusím.

    • Hamish píše:

      Než takto kupčit se svědomím, to radši jít krmit krávy.

      • Felix píše:

        Hamishi, Vy jste mi udělal radost. Ale uvědomte si, že takových prasáckých zaměstnání je čím dál víc. Je jich dokonce velmi mnoho. Teď jsem pochválil jednoho zedníka, že se živí čistě. A tu jsou hned dvě lékárnice, příslušní jim radí asi taky všelicos jako ten vyhlášený Kubíček, ale v lékárně klidně „pracují“ dál, na mši svatu chodí dál. Asi to je takhle: „Doba je těžká, co se dá dělat.“ A tím pádem je doba čím dál těžsí. Hurá vpřed!

        • Jakub píše:

          On i ten zedník může často vědomě pracovat na opravě či stavbě budov, které slouží či mají sloužit k různým účelům…

          • Hamish píše:

            Rozlišuje se materiální a formální spolupráce, rasisto.

          • jjstodola píše:

            To je nepřímá a materiální spolupráce, která je mravně přípustná. Kupříkladu uklízečka může uklízet potratový sál, ale je nepřípustné, aby sestra doktorovi podávala vražedné nástroje.

        • jjstodola píše:

          Kupříkladu já jsem knihovník. V knihovně vlastníme spoustu nesmyslů, ale jediný zásah, který mi moje svědomí donutilo udělat bylo vyřazení povídky „Bílá svině“ od Ladislava Klímy, která těžce uráží Pannu Marii.

    • Quido píše:

      Možná jen stačilo vytisknout na letáčky a vydávat ke každému tomu preparátu toto:

      „Tento preparát kromě zabití plodu v nejranějším stádiu vývoje, vede k narušení hormonální rovnováhy v organismu ženy s možnými velmi vážnými následky a jako syntetický hormon, který není tělu vlastní, se vylučuje močí do odpadních vod, kdy jejich vyčištění od tohoto není možné a tak nevratně poškozuje životní prostředí“.

      Nevím co dál na tom řešit. Je to obdobné jako při prodeji cigaret, akorát, že HA má daleko horší následy.

      A paní Tětivová by mělo po problému v lékárně z hlediska svého svědomí, protože ten „lék“ prostě jako lékárnice vydat musí.

      A když by ji za tento text, který mimochodem také tvoří osvětu, někdo stíhal na pracovišti, tak by odešla, jak to stejně udělala.

      Q.

  2. Radek Rejšek (No comment) píše:

    Trochu podobný problém řešila jedna příbuzná, která pracovala ve firmě Vulkán v Hrádku nad Nisou, což byl jeden čas monopolní výrobce pánských ochran. Jenže v tomto malém pohraničním městě jiná pracovní příležitost nebyla. Naštěstí našla pochopení u nadřízené, která ji přeřadila na výrobu chirurgických rukavic…

  3. Felix píše:

    A co učitelka, která musí plnit rámcový učební plán? Tj. postupovat podle učebnic a směrnic. Má švindlovat jako za komunismu? To asi ne, protože hierarchie tenhle režim podporuje, kdežto proti komunismu se částečně stavěla.

    • Hamish píše:

      Ať jde krmit krávy, nebo dělat jinou smysluplnou činnost.

      • Václav píše:

        Jestliže opravdu krmíte krávy tak je docela dobře možné že se materiálně podílíte na svatokrádeži. Jestli ta píce pochází z církevní louky kterou ukradli vlastenci, nacisti nebo komunisti a pravicoví ochránci konzervativních hodnot si jí ponechali. Nebo na „obyčejné“ krádeži jestli patřila někomu jinému, často i s kravínem a přilehlými dodovami.

        • Quido píše:

          Nemyslím, že Hamish krmí krávy. A co děláte vy, pokud něco děláte? Vaše názory mi nápadně evokují, že byste mohl být modernistický kněz či jeho blízký spolupracovník co svatokrádežně rozboural oltář a vyboural mřížku presbytáře a nyní chce odvlrátit pozornost od svých činů ku věcem ještě více kravkým, což úžera pohanských krav na církevních statcích bezpochyby je.

          • Václav píše:

            Zdá se že o mně máte příliš vysoké mínění. Nejsem kněz ani jáhen. Díky tomu mi nejste povinován úctou ani poslušností.

          • Quido píše:

            Milý pane Václave, dokonce ani kdybyste byl kněz či jáhen, bych vám poslušností povinován nebyl. Nevím, kde jste zas tuto blbost o aplikaci poslušnosti sebral. Ale bavme se a žijme. 🙂
            Příliš vysoké mínění o vás nemám, nemějte zbytečné obavy, a myslím, že nejsem sám.
            Zkuste psát normálněji a získáte si respekt.

        • Hamish píše:

          Vaše interpretace k horšímu je opravdu komická 🙂
          Krávy opravdu nekrmím. Tedy teď už ne.

          • neab píše:

            Co krávy, v dnešní době někteří lidé krmí dokonce holuby, což je nelegální a spatření takového jedince se má hlásit na Policii ČR 🙂

          • Hamish píše:

            Já mám zvěř rád, takže bych klidně i holuby krmil 🙂

          • Quido píše:

            Já mám také zvěř rád, holuby nadívané, svíčkový dobytek, bůček i panenku, ba i kuřátka a husičky. Když je vše chutně upravené ….

    • jjstodola píše:

      Ano, má švindlovat. To je nepěkné slovo. Nejde o žádný švindl, ale o docela prosté neřízení se nemravnými nařízeními.

    • Quido píše:

      Člověče, Felixi, vzpamatujte se!
      Takže za komunismu „švindlovat“, aby si člověk uchoval víru a morální hodnoty bylo přijatelné, kdežto v liberalismu, který je úplně stejný, ne-li horší nepřítel víry, to už možné není?
      A dokonce proto, že tento liberalismus podporuje hierarchie? Celá? A i kdyby, na vás je, abyste se zachoval správně a když je hierarchie špatná, přesto jednal správně.
      Nebo když vám váš biskup doporučí abyste se vyspal se slečnou katechetkou, protože ona potřebuje zážitek styku manželského, jež je integrální součástí manželství, o němž má potom učit na náboženství, tak aby měla praxi a věděla co učí, tak tomu vyhovíte?

      • Felix píše:

        Já jsem úplně vzpamatovaný. Jen jsem chtěl ukázat další příklad z velmi mnoha. Poslední moje věta je ironická: Osobně měřím hodnotu předchozího a tohoto režimu podle počtu zabitých nevinných lidí. A vychází mi to natejno. A je pro mě udivující, že většina církevních čnitelů má názor opačný, režim podporují.

        • Quido píše:

          Pak se vám Felixi omlouvám. Jinak komunismus stejně jako nacismus mají stejný kořen v liberalismu, vzpouře proti Bohu, takže když jde o porovnání obětí, ač se ty režimys sortují, je to stále tentýž vrah a tentýž hrob.
          Nebojte se těch, kteří zabíjejí tělo, duši však zabít nemohou, spíše se bojte těch, kteří s tělem zabíjejí i duši …..

  4. tacitus píše:

    No naštěstí pánské ochrany se dají využít na lecjaké jiné bohulibé cíle. Jako děcka jsme se jich něco nakupovali; byla to hlavní součástka tzv. hrachovnice – střelné zbraně metající hrách. Dalo se to dělat i z latexových prstů, ale to se muselo střílet jednotnou střelou. Ochrany dovolovaly vystřelit i 8 hrášků najednou.

    • Hamish píše:

      Nebo na vodní bomby

    • Václav píše:

      To my jsme počestně metali pomerančovou kůru z kovové tužky které se říkalo verzatilka nebo krajon na principu pístu. K materiální spolupráci docházelo výhradně při výrobě vodních bomb. Z čeho jste dělali hlaveň té hrachovnice ?

      • tacitus píše:

        Z odřezků novodurovývh odpadních trubek. Ideál tak 20cm dlouhá, 4 cm široká. Ochrany se vložily do sebe tak 2 až 3 , navlékly se opatrně asi 3 cm na konec trubky (musel se zabrousit o chodník, jinak šprcky praskaly) a zajistil se omotáním izolepy. Nasypal se hrách podobně jako prach do předovky, spadl dolů do ochrany, tam se chytil palcem a ukazováčkem, ochrana se natáhla a na principu praku vystřelila sušený hrách skrz trubku na něčí nohy těsně pod kraťasy. Jau! Navíc hrách má tu výhodu, že při zasažení okna se rozletí na prášek a sklu neublíží.

  5. Václav píše:

    Také jsem slyšel že P. Kubíček nějak zabránil tomu aby musel každý gynekolog udělat 20 potratů jako podmínku pro udělení atestace. Nevíte někdo jak se to stalo ?

  6. pavel-v píše:

    Existují i lékárny, které vlastní křesťani, a antikoncepci prostě nevedou.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: