Přátelé a přítelkyně, vážení čtenáři, kdybyste měli vybrat 10 mužů z 20. století, které byste chtěli vyzdvihnout jako vzor pro další generace, kteří by to byli? Zkuste navrhnout seznam. Podmínky: musí jít o muže, museli žít a realizovat se alespoň částečně ve 20. století a musí už být po smrti.
Ignác Pospíšil
Mých 10:
bl. Vilmós Apor (1892-1945)
Bohuslav Burian (1919-1959)
bl. Clemens August von Galen (1878-1946)
Hermann Geiger (1914-1966)
bl. Pavel Peter Gojdič (1888-1960)
Jérôme Lejeune (1926-1994)
Václav Morávek (1904-1942)
Alois Musil (1868-1944)
Giovanni Palatucci (1909-1945)
Pius XI. (1857-1939)
Ale faktem je, že zde je v mé hlavě velký přetlak, mám spousty dalších kandidátů:
sv. Maxmilián Kolbe
bl. Zoltán Lajos Meszlényi
Damaskinos Papandreou
Přemysl Pitter
bl. Jerzy Popiełuszko
bl. Michal Pro
Angelo Rotta
a další a další
souhlasím a přidávám:
bl. Vasyl Hopko
P.Antonín Šuránek
Mons. Antonín Cyril Stojan
A kde je obligátní šupito santo Jan Pavel Druhý? A ctihodný Marcel Lefébvre?
Ti se mi tam tak nějak nevešli…
Jan Pavel II. toho má na svědomí moc. A tak mu možná nepomůže ani předčasně zahájený proces a bude dán k ledu.
Jedním z jeho „menších mínusů“ je, že nechal arcibiskupa Lefebvra zemřít formálně ve vyloučení z Církve.
Kdežto modernistická hovada toleroval a je ještě povzbuzoval.
Velké mínus JP II, ovšem je, že neřídil Církev tak jak měl, z čehož plyne i současný úpadek víry a mravů přímo v Církvi. Jestliže se dobrý strom pozná podle dobrého ovoce, pak by mne zajímalo zda vám za pontifikátu JP II. šmakovala ona duchovní strava, kterou oplýval.
Pokud vím, ten proces je dán k ledu… Nebo není? Alespoň se to tvrdilo poté, co se ukázalo, že vícero jeho oblíbenců si pod jeho ochranným pláštěm pěstovalo zločineckou kariéru (zločineckou podle zákonů lidských i Božích).
Dekuji!
Tedy
Mons. Marcel Lefebvre
Mons. Richard Williamson
Mons. Alfonso de Galaretta
Mons. Bernard Tisier de Malerais
Evelyn Waugh
Jaroslav Durych
Jakub Deml
Gilbert Keith Chesterton
Michael Davies
a dalsi
Tradicionalisté velebí Jakuba Demla! Svět se zbláznil, držte se!
Ja nejsem tradicionalista. Ja jsem katolik. A Pater Deml byl PREDEVSIM katolickym knezem, ktery nikdy viru nezradil. Coz se o vas, jak tady pozoruji vase krepceni se satanasem v jednom kole, rici neda. Beze vsi ucty.
Vizte treba jeho prosazovani narizeni vydaneho svatym Piem X. (bijcem modernistu, tedy vas) o castem Svatem prijimani a jine.
Budte od te lasky a na me prispevky si usta neotvirejte. Přes mnohe radoby odborne vyrazy jste jen tim, co tu uz zminoval Jashar a ja ho nebudu kopirovat.
Dik
Ach ano, jeho „prosazování nařízení svatého Pia X.“ samozřejmě vše dokazuje! Připomínám si vztah českých ultrakonzervativců k dnešním nonkonformistům demlovského ražení a musím se pousmát.
Jen si dejte pozor, aby vám ten ďábelský smích nevykloubil spodní čelist…
Nebojte se, zas tak vtipní totiž nejste.
Ale vy jo 😀
Už ale začínáte přecházet do trapnosti…
Copak bylo na Jakubu Demlovi netradičního, že je třeba se držet?
A pozor, máte před sebou člověka, který zná jeho životopis poměrně dobře, dokonce tak dobře, že sama neteř patera Demla mu jeho znalosti potvrdila. Takže bez žvástů vyčtených z čítanek pro SŠ.
Díky za upozornění, pane odborníku. Budu si tedy dávat pozor a chodit po špičkách, abych se vaší pýchy nedotkl! Jinak k otázce viz můj jiný příspěvek, jde především o nonkonformitu a určitou nadčasovost uvažování. Něco podobného vidím dnes třeba u T. Halíka nebo M. Putny.
Znaimer: ovšem tato nonkonformita a nadčasovost uvažování šla úplně jiným směrem, než jde u pánů Halíka a Putny.
Celé Demlovo dílo vyzařovalo zcela protikladné myšlenkové tendence včetně pojetí spirituality, než je tomu u P. Halíka a p. Putny.
Nemluvě o tom, že ani Putna ani P. Halík nijak nadčasoví nejsou. Jejich synkretismus, liberalismus, modernismus a hereze jsou v dnešní době tak běžné, (a v dějinách se již vyskytovaly) že podiv vzbuzuje spíš nějaký konzervativní myslitel, než jejich trendy hlášky.
Nonkonformní taky nejsou. Naopak, co může být pro tento svět konformnějšího, než propagace aktivní homosexuality (i u křesťanů), otevřené dveře všemu a všem, plácání se po zádech s kdejakým modlářem a sektou? Vždyť to je tak cool!
To jste tomu dal.
Mimochodem J. Deml se bránil surrealisticko-psychoanalytickému výkladu svých děl a přímo tím opovrhoval, vyjádřil se k tomu velmi jasně.
Co udělal pan Putna? Psychoanalyticky Demlovo dílo „vyložil“, což považují za exces i liberálně orientovaní literární vědci.
Hm, četla jste před lety vydanou korespondenci mezi Demlem a Váchalem? Myslím, že byste tam našla určitou inspiraci pro vylezení z té ultrakonzervativní ulity.
Opravdu mi nemusíte dokazovat, jak se Deml lišil od v jaksi jiném historickém kontextu se pohybujících Halíka a Putny.
Nadčasoví jsou, protože myšlenkami směřují tam, kam s největší pravděpodobností doputují i dějiny 21. století. Říkejte si tomu klidně „synkretismus“. Já tomu říkám open-minded Christianity.
Nonkonformní je dnes každý, kdo se jako veřejná osoba hlouběji ztotožňuje s křesťanstvím. Oni jsou navíc nonkonformní nadvakrát: i v rámci Církve jako zdravý protipól close-mindedness tradicionalistů et al.
Znaimere, to je hned několikanásobný vtip roku… 🙂 Teda samozřejmě, pokud to nemyslíš vážně, to by pak byla několikanásobná pitomost roku…
„Nadčasoví jsou, protože myšlenkami směřují tam, kam s největší pravděpodobností doputují i dějiny 21. století.“
Vizionářství by Vám šlo.
„Říkejte si tomu klidně „synkretismus“. Já tomu říkám open-minded Christianity.“
Jasně, proč si nevymýšlet vlastní náboženství a proč ho neoznačkovat křesťanstvím. Takových je, že byste je nestačil spočítat. Hlavně že máte radost, jak jste nekonformní. Ale nejste, ztrácíte se mezi Vámi podobnými jako zrnko písku v poušti.
Úplně to samé mohu bohužel říci já o vás tradicionalistech. Hle, shoda v řeči.
@Znaimer: Říci můžete samozřejmě cokoliv, ale víte, vždycky zde zůstane ten ne zcela nepodstatný fakt, že ona má pravdu a Vy ne…
To není fakt, ale jen váš subjektivní názor.
Který se ovšem shoduje s objektivní skutečností.
Mají to být velcí mužové již po smrti, což tři jmenovaní biskupové FSSPX chvála Bohu ještě nesplňují. A když už jsou uvedeni, zaráží mne absence Mons. Fellaye, FSSPX. Proč tento generální představený zrovna nemá být zařazen po bok dalších tří?
Holt jeste nestacili umrit 🙂
Fellay tam neni, protoze ho za velkeho muze nepovazuji. Je to proste.
Sv. Pius X.
Bretislav Štorm
Vladimir Koerner
Pozor, Břetislav Štorm se rozvedl, a žil s jinou ženou!
Pozor! Storm byl clenem radu svateho Lazara Jeruzalemskeho (ktery v te dobe byl jeste radem katolickym), kam by cloveka rozvedeneho a v cizolozstvi zijiciho nevzali.
Nevim, nakolik byl rozvedeny a nakolik bylo jeho prvni manzelstvi anulovano, ale vzhledem k vyse zminene skutecnosti, bych to sacoval na variantu b.
No, členem řádu sv. Lazara byl, z manželství měl jednoho syna, ale pak žil s jinou ženou. Jak to bylo možné, nevím. Ale bylo to tak…
(Dnes už řád sv. Lazara už dávno není řádem katolickým, ale stoprocentně ekumenickým).
Mimochodem Hamishi, Vaše komentáře mám ze všech nejradši. Moc by mne zajímalo, kdo je podle Vás ze Slováků velikánem 20. stol.? (To je zvlášť ožehavá otázka (zvláště v Čechách) – já sám bych nevěděl).
Nezapomínejme na sv. Otce Pia.
Ze současníků hlasuji pro Abp. Karla Otčenáška.
Náš arciKarel je velmi lidský, ovšem nelze jen tak opominout, že proti Tridentu se bohužel stavěl a to v době, kdy to bylo na něm.
Nikdo není dokonalý. Myslím si ale, že je dost důvodů pro jeho zařazení do seznamu velkým mužů XX. století.
Byť je stále, díky Bohu, mezi živými.
Tak jistě, škoda jen, že tato jeho nedokonalost našeho arciKarla spočívá právě v tomto velmi závažném problému boje mezi úchylkou modernismu a normálním katolicismem.
Kdyby se ta nedokonalost projevila třeba v holdování kouření, tolik by to nevadilo.
Pane Pospíšile, já opovrhuji pojetím světa jako velké vesnice. Jsem Čech, mám rád svůj národ, české země a v současnosti Českou republiku. Zde jsem doma. Vaše snahy o vytipování nějakého velkého Inda mně jsou protivné.
🙂 Dost zvláštní postoj od člověka, jehož patron pochází z jiného kontinentu a ke Střední Evropě se za celý svůj život ani nepřiblížil…
http://catholica.cz/?id=3073
Neměl byste se nechat přejmenovat? 🙂
Lev XIII.
Pius X.
Pius XI.
Pius XII.
P. Pio
Maxmilián Kolbe
Henri Poincaré
Georg Cantor
G. K. Chesterton
Antonio Salazar
Marcel Lefebvre
sv. Maxmilián Kolbe
a další…
A hned dodávám – protože jde o neobyčejně široký záběr, redakce by měla vyzvat k hlasování o největších velikánech v určitých skupinách (Evropa, zámoří, střední Evropa, Česko apod.). Přiznejme si, že o mimoevropském dění (zvláště Afrika, Asie) toho víme velmi málo…
Já ani vědět nechci. Mně by stačilo, kdybych znal lidi v ulici.
Když se nechce, je to horší než když se nemůže…(staré české přísloví).
Zdravím. biskup z Banja Luka Franjo Komarica, Karol Wojtyla, Padre Pio, Maxmilian Kolbe, Jan XXIII., k. Beran ,bratr Roger Schütz, mučedníci, milující manželé a otcové…
Mohu se optat, proc Wojtyla a Shuetz?
Dik
Optat se můžete,což o to. U papeže jsem přesvědčen ,že má velký podíl na rozpadu sovětské říše. A to člověk malého ducha by mít nemohl. Vážím si ho pro jeho „Setkání mládeže“,a pro jeho evangelizaci.Pro jeho slova o úctě k důstojnosti každého člověka. Myslím,že je darem Církvi a myslím ,že si zaslouží úctu a vážnost. Bratra Rogera z Taizé si vážím pro jeho úsilí o přátelství mezi lidmi,mezi křesťany.Pro to, že mu není lhostejné rozdělení a nejednota a něco pro to dělá. Mám rád tvůrce pokoje.
Aha, diky.
Myslel jsem si, ze v tom jejich vira a to samospasitelna vira katolicka hrat roli nebude.
Pane Petře, mýlíte se: Na rozpadu sovětské říše se nepodílel JP II. ale rozhodl o tom soudruh Gorbačov, který to dostal stranickým úkolem. Setkání mládeže je jistě samo o sobě hezká věc pro tu mládež, ale protože se tam pěstovaly modernistické úchylky ve velkém, tak to také mohlo nějaké mladé znechutit či jim to víru deformovat do roviny pocitu subjektivního blaha v „superspolču“ vrstevníků, které není narušováno těmi babkami co jinak zaplňují kostely.
Bratr Roger z Taizé, pokud by byl takový světec, zajisté by poznal po tak mnohých kontaktech na vrcholné úrovni, která Církev je ta pravá a tak by nemohl jako sektář.
rozdělení mezi křesťany je jistě bolestné, ale hlavní není jednota, nýbrž spása duší.
Dělejte vše co můžete pro spásu duší, pro přivedení ztracených ovcí k Pánu, skrze Jeho Církev, jedinou a svatou, a to další není zdaleka tak důležité jak myslíte (jednota křesťanů) ale může být Bohem přidáno. vždyť ten nejdůležitější úkol sám o sobě naplňuje celý život a dává jej prožívat dle úradku Páně.
Kontroverzními osobami jsou z vašeho výčtu pánové Karol Wojtyla, který jako papež JP II. asistoval totálnímu rozkladu Církve svaté, Roger Schutz, který až do své smrti setrval v protestantké sektě.
To nemohou být přece příkladné osobnosti.
Biskup Franjo Komarica ještě snad nezemřel a zde se mají hodnotit osobnosti, které již nežijí. Co tento biskup udělal tak hodného obdivu?
Naproti tomu Padre Pio je osoba zcela výjimečná, stejně jako M. Kolbe.
Chvála Bohu, který soudí podle míry lásky. Papež měl své moto: Celý tvůj. Celý Mariin. Byl příkladem úcty k Matce Boží. Na tom není nic modernistického. Byl zastáncem Života, napsal encykliku, mj., Evangelium Vitae. I když jsem ji četl jen zběžně a nejsem teologicky vzdělán, troufám si tvrdit ,že byl obráncem nenarozeného života , což mi nějak nepasuje, když vy tady taky. Čím zhřešil ve vašich očích J.P.II. ? Že koukal na rozklad Církve a nic nedělal? Nemodlil se? Nevím jaký má kdo vztah nebo pohled na mariánská zjevení , ale v knize duchovních poselství „Kněžím,přemilým synům Panny Marie“ Matka Boží pojmenovává Jana Pavla svým synem z nejmilejších. Přemýšlím nad chováním sv. Františka a jeho poslušností vůči papeži ,které je v kontrastu s chováním biskupa Lefebvra. Proto mi vadí rozdělování (nebo polarizace) na ty dobré tradicionalisty a ty pomýlené, špatné modernisty. Církev má mnoho údů a je to Boží vůle ,aby to tak bylo. „Ďábel“ v překladu znamená: ten ,který rozděluje. Má člověk kvůli hledání pravdy druhého tupit, osočovat? Mám se naparovat kvůli toho,že jsem v té pravé Církvi a opovrhovat jinými? Není to snad nezasloužená milost?
Papež Benedikt hovoří s úctou o svém předchůdci,rozjel se proces k blahořečení. Myslíte, že jen vy jste ti moudří? To máte blízko k sektářskému smýšlení.
Ctihodný Jan Pavel II. byl ve své době ten nejlepší pro Církev a pro svět , naplnila se tím Boží vůle a své služby se zhostil se ctí.
Bohužel nemohu souhlasit. Jan Pavel II. byl v mých očích špatný papež, který přihlížel rozkladu církve, aniž by s ním patřičně bojoval.
Pokud jde o svatořečení Jana Pavla II., říká se, že proces byl pozastaven:
http://tn.nova.cz/zpravy/domaci/dnesni-tisk-zastaven-proces-blahoreceni-jana-pavla-ii-prazske-letnany-prijdou-o-40-procent-vystavni-plochy.html
http://www.svetzdarma3.cz/cist-internet/vatikan-necekane-zmrazil-blahoreceni-jana-pavla-ii-eurozpravy-cz/aHR0cDovL3phaHJhbmljbmkuZXVyb3pwcmF2eS5jei9ldnJvcGEvMTEyMDItdmF0aWthbi1uZWNla2FuZS16bXJhemlsLWJsYWhvcmVjZW5pLWphbmEtcGF2bGEtaWkv?typ=internet
Rozklad Církve- to je velmi obecné. Čemu ,konkrétně, jen přihlížel? Díky.
šíření a vyučování disidentských postojů coby katolické nauky na tzv. katolických teologických fakultách
zlehčování závazné katolické nauky oficiálními představiteli církve
pochybným praktikám svých nejbližších spolupracovníků
laxnímu přístupu k sexuálním prohřeškům a podobně
V jeho případě se snad ani nedá mluvit o jednotlivbých krocích, ale o komplexním přístupu, který, jakkoliv pořád lepší než za Pavla VI., byl naporosto neadekvátní. Jan Pavel II. v mnoha ohledech prostě nechal církev se rozpadat.
„Satan se raduje, vnesl zmatek a chaos mezi lidi, a ti teď bojují jedni proti druhým.“ J.P.II. Sv. Vavřinče oroduj za mne…
@Petr
A jeste tu pohadku o polibenem koranu, sedance s mulahy a carodejnicemi v Assisi a setkani mladeze aka kurzy pareni a…a bude to skoro komplet, kdyz namatkou vyberu, co si zrovna vybavuju.
Nenechte se vysmat, sobecky Petre (cozpak nam neprejete primluvu svateho Vavrince?). JP II. pokrytecky varoval pred dablem, ktereho sám popichoval svou cinosti k vyssim vykonum.
Dobry papez to nebyl.
Hamish. vidím,že k odsuzování nechodíte daleko. s vulgárními lidmi se těžko diskutuje,proto na vaše výlevy nebudu reagovat.
Odsuzovani? Ale jdete!
Vulgarni jsem jeste nebyl, ale muzu byt, pokud vas to potesi.
Tezko se reaguje na fakta, ktera jsou zrejma, to chapu.
Co ale nechapu je, proc reagujete, kdyz vlastne nechcete.
Vas postoj je postojem pstrosa – nevidim zlo, neslysim zlo, hossana aleluia, santo subito.
Gratuluji! Rarach si mne ruce.
Svata Katerino Sienska, oroduj za NAS!
Ach jo. Zase jeden slušný katolík zašlápnut pravověrným sektářem do země…
A zase jeden spasitel světa otevřené hlavy i úst dokořán.
Josef kard. Beran, arciopat Anastáz Opasek.
Pánové, nějak vám tu vypadla Matka Tereza Kalkaty 🙂
A ona byla muž? Něco takového psali kdysi v Blesku…
🙂
moje tipy:
P.max.Kolbe
Jan Zahradníček
b.Gojdič
P.Pio
P.Toufar
kard.Beran
p.Popieluško
P.Zvěřina
jar.Nosek z Poříčí n.S.
arch.Hlávka
Zverina byl modernista jak Brno.
Nosek nebyl modernista?
A co kard. Beran, pořád se mi zdá, že jeho vystoupení na II. Vatikánu za právo na náboženskou svobodu je v rozporu s tím co Církev před tím učila. Ale zřejmě to myslel především pro země v komunistickém bloku, kde ta svoboda (pro katolickou církev) rozhodně nebyla.
Jinak se přidávám (kromě sv. Kolbeho, Lefebvra a Salazara) ještě k hlasům pro Jana Zahradníčka, sv. Pia X. a sv. Padre Pia.
Karel Habsburský
kardinál József Mindszenthy
arcibiskup Alois Stepinac
….
Hamishovi: Břetislava Štorma mám rád, jeho novely Soví hrad a Dobrý drak jsou nádherné, stejně tak jeho minimalistické kresby a ilustrace, ale velikán to rozhodně nebyl. To i takový Deml a Florian znamenají více, ale ani je neřadím jako velikány – protože umělci a spisovatelé jsou jiná kategorie než martyři či katoličtí státníci či stateční biskupové atd. (přičemž básník Zahradníček může být nazván mučedníkem komunistického režimu). Alespoň na mých vážkách umělecký talent a umělecké dílo nestačí. Ostatně Bůh nás bude posuzovat všechny podle věrnosti evangeliu a našich skutků.
To mate pravdu. Je to Buh, kdo nas i druhe bude soudit. Nerad supluju Jeho praci, kdyz pripad neni zcela jasny, jako treba vycet pohanu, synkretiku a satanistu pode mnou nize od pana Hlavky.
Mých deset (ale našlo by se jich mnohem víc, takže asi půjde o namátkový výběr mezi těmi, koho si z různých důvodů vážím):
Albert Schweitzer
Albert Einstein
Mahátmá Gándhí
Norbert Fabián Čapek
Lev Nikolajevič Tolstoj
Karel Kryl
Bulat Okudžava
Vladimir Vysockij
Chalíl Džibrán
Sri Chinmoy
Nad rámec ankety jsou – podmínku posmrtnosti dosud nesplňující – tito:
Boris Grebenščikov
Mario Rodríguez Cobos (známý pod pseudonymem Silo)
Sergej Kalugin (kytarista a vedoucí kapely Оргия Праведников = Orgie Pravověrných)
P.S. Doporučuji zadat podobnou anketu pro 10 nejvě
Einstein byl sice dobrý vědec, ale po stránce morální nemůže být žádným příkladem, leda odstrašujícím.
Štěpán Trochta
To je nejaky vas soused?
Pokud myslite Stepana kardinala Trochtu, napiste to jasne.
Pche, tenhle braskovsky pristup je něco ohavneho.
Hamish. Váš drzý slovník je něco ohavného. Rodiče vás špatně vychovali.
Och, jak je mi stydno 🙂
Spise nez muj slovnik, by vam za zamysleni melo stat to, co vam sdeluji.
Pstrosim strkanim hlavy do pisku pred skutecnymi OHAVNOSTMI, z nichz nektere jsem zminil vyse, ze sebe udelate jen pokrytce. A to prece nechcete. Nebo jo?
Neuvedení titulu či hodnosti v neformální diskusi je „ohavnost“? Člověče, vy už jste úplně mimo.
Nechtěl jste si jít sypat popel na hlavu a plakat na SVÝMI hříchy, jak jste nedávno psal?