Signály mají mové téma měsíce: Duchovní život a politika. Základ pokládá projev Věry Luxové z Celostátního setkání animátorů v Kroměříži, zabývající se politikou a občanskou angažovaností křesťanů. Krásně řečeno, až na to, že ho pronesla osoba, která veřejně odmítla jedno ze základních katolických morálních stanovisek: že potrat musí být nelegální: „Je to věc, která je osobním rozhodnutím každé ženy. Za sebe musím říct, že je to věc, která je pro moji rodinu nepřípustná.“ Takto má vypadat „sůl země“?
Ignác Pospíšil
Zajímalo mě kdy a kde měla tuhle větu paní Luxová vyslovit, v jaké souvislosti a kdo a kde jí zaznamenal. Koluje po nejrůznějších blocích a internetových stránkách včetně některých které jsou zaměřené otevřeně protikřesťansky ale zajímal by mě původní zdroj a případné souvislosti.
Dá se říct i to že je hluboce pravdivá. Podle našich zákonů nemůže žel Bohu muž udělat pro záchranu svého dítěte vůbec nic. Všechno záleží na rozhodnutí ženy, na jejím svědomí a odpovědnosti. Třeba apelovala právě na tohle, pokud to vůbec řekla.
Je to z nějakého rozhovoru, který už v originálním znění není, pokud vím, dostupný. Každopádně ale si uvědomte, že ptáme-li se politika na jeho názor na potraty, nezajímá nás, co říkájí naše současné zákony, ale jak si myslí, že by měl znít podle něho. Luxová tím, co řekla, řekla že je proti zákazu potratů, což je postoj naprosto neslučitelný s křesťanskou morálkou, osobou křesťanského politika.
Jinak o tom, že to řekla, není pochyb. Minimálně jednou se k této kritice vyjadřovala, říkala něco o vytržení z kontextu a snad i poskytla širší záběr z rozhovoru, ale žádné zkreslení z něj vidět nebylo. A rozhodně svůj postoj ani neopravila, ani nedovysvětlila, což by jistě udělala, kdyby to myslela jinak.
Myslím si přesně to samé co tady říkáte. K nějakému rozhovoru možná došlo ale nemluví se o konkrétních faktech a podrobnostech. To samé platí o vyjádření paní Luxové k danému tématu. Opět není tak úplně jasné k čemu se to vlastně vyjadřovala, kdy a za jakých okolností, jestli vůbec a jestli jí někdo nějaké to slovíčko nepodstrčil.
Co si myslíte o lidech kteří Vám sem píšou o tom že je paní Luxová vražednice a čarodějnice a kteří by si přáli aby krev paní Šojdrové chlemtali psi ? O jejich křesťanské lásce k bližnímu včetně nepřátel ? Znáte je osobně a pohybují se někde ve Vaší blízkosti ? Ztotožňuje se redakce s jejich názory, nebo je jen přehlíží a toleruje ?
a) Ještě jednou: Paní Luxová přiznala, že přesně to řekla. Tvrdila, že jde o vytržení z kontextu, ale širším kontext, který tuším poskytla, pro takové tvrzení nedával žádný podklad (nicméně ani tuto reakci jsem nenašel). Nikdy se ale neobtěžovala vysvětlit, co tedy měla na mít na mysli nebo k jakému významovému posunu mělo dojít. Takže sorry, Váš pokus ji hájit je nesmyslný, je zcela legitimní ji považovat za usvědčenou z tohoto výroku.
b) Jinak paní Luxové byl poslán přímý dotaz na význam jejího výroku a na její postoj k potratům s tím, že její odpověď rádi zveřejnímě, abychom učinili přítrž veškerým nejasnostem. Je jen na ní, jestli odpoví.
c) Hamishovo vyjadřování je expresívnější, než by bylo vhodné, ale snažíme se být maximálně tolerantní a smysluplné příspěvky (a příspěvek navrhující poslat jí dotaz je smysluplný) se snažíme tolerovat, co to jde.
Doporucuji vam otevrit Pismo, zacist se do zalmu a uzkost z meho „nekorektniho“ vyjadrovani vas razem prejde. Uznate, ze jsem mekkys.
Tato zena neni zadna pani, ale potencialni vrah. Proto je mi lito, ale slusne se o ni vyjadrovat nelze. Veci se mají nazyvat pravymi jmeny a Jochuv gentleman proste nejsem a nebudu.
Možná byste mohl zvážit kulturní souvislosti – jak květnatá mluva je normální v ČR 21. století a jaká byla normální v orientálních zemích pár set až pár tisíc let před Kristem.
Nejde o kvetnatou mluvu. Jde o pristup k odpiracum Boziho zakona.
Zatim jsem tu nevolal po rozbiti cteneho obliceje fokousske potratarky.
Ano pane Venc,
zeptejte se paní Luxové,na tuto věc se už poukazovalo před parlamentními volbami.A až se jí budete ptát,tak jí řekněte ať to,co vám řekne zopakuje třeba zde.
V naší zemi i jinde je zákonem a zvykem že se dokazuje a dokládá obvinění, ne nevina.
Jelikož Luxová potvrdila, že výrok je autentický a nebyla schopna předložit alternativní vysvětlení, je naprosto legitimní považovat dané „obvinění“ za doložené.
Marná snaha hra se zpěvy, autentický není ani jeden z obou případů. Všechno je přinejmenším z druhé ruky nebo spíš z desáté a bez konkrétních faktů. Nevidím důvod proč bych měl hájit paní Luxovou. Myslím si že to ani nepotřebuje. Jenom se pozastavuji nad hromadou agresivních obvinění a urážek která mi připadají nepodložená a natolik absurdní že jim nevěřím kvůli nim samým, bez ohledu na to koho se týkají a vidím v nich obvyklý rukopis uměle vyvolaných skandálů. Je pořád stejný a někdo se na nich může podílet i v dobré víře. Myslím si že účel nesvětí prostředky. To že je světí nám také bylo připsáno zvenčí. Někteří uživatelé mají pravděpodobně svým způsobem štěstí že nejsou biskupové nebo křesťanští politici a nebojují za dobrou věc.
@ Václav: Ještě jednou: Paní Luxová výslovně potvrdila, že tento výrok pronesla.
A jak jsem řekl, byl jí poslán oficiální dotaz redakce. Není náš problém, že ten výrok nevysvětlila. My jsme poskytli naprosto přirozené a nejlogičtější vysvětlení a jí jsme nabídli možnost se k němu vyjádřit. Není nám tedy co vytknout.
Podávám informaci, že příspěvky od „Václav“ nejsou mými příspěvky. Moje jméno je vvenc!
Neni nic snazsiho, nez te carodejnici napsat a optat se. Jiste sva slova vrazedkyne s klidem zopakuje.
To musí být hrozné, když si uvědomíte jaký vliv má Luxová, a jaký Vy. To pak musí peklo existovat. Jak jinak byste ty muka vydržel.
Som veriaci kresťan. Súhlasím s tým, že každý veriaci
má nielen právo,ale i povinnosť sa vyjadrovať i k po-
litike. Politika je spoločenský nástroj ovplyvňova-
nia zmien fungovania štátu. Kresťania by mali poznať Národne Kresťanský Systém fungovania,symbiózneho,sys-
témovo projekčného rozvoja štátneho spoločenstva;duá-
lnej správy území štátu a života jeho občanov. Ako aj
spôsob budovania Národne Kresťanských Štátov, ako zá-
kladnej jednotky univerzalizácie a globalizácie náro-
dov sveta, budovania civilizácie lásky. Určite to bo-
la i predstava blahej pamäti zosnulého pápeža Jána Pavla II. V tomto duchu a smere by sa dnes mala kres-
ťanská mládež a noví duchovní vzdelávať a rozvíjať svoj vzťah k politike.