Signály v akci

Víra není jistota a člověk musí určité pochybnosti přijmout

(P. Pavel Konzbul http://duchovnizivot.signaly.cz/1008/duchovni-zivot-proc-jeste)

Víra je jistá, jistější než jakékoliv lidské poznání, protože má svůj základ ve slově samého Boha, který nemůže lhát. Zajisté se zjevené pravdy mohou jevit lidskému rozumu a zkušenosti temné, ale „jistota, kterou dává božské světlo, je větší než ta, kterou skýtá světlo přirozeného rozumu“. „Deset tisíc potíží nevytváří jedinou pochybnost.“ (KKC § 157 http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=157)

Reklamy

26 Responses to Signály v akci

  1. Papo napsal:

    Mám pocit, že autorem citovaná věta spíše zaznamenává fakt, že i věřící může pochybovat a často pochybuje. A s těmito pochybnostmi se člověk musí vypořádat.

    Co jsem se díval do katechismu, tak Víra ve smyslu „zjevené pravdy“ prostě musí být pravdivá (tak to učí katechismus, jak autor píše), ale jsem přesvědčen, že v tomto případě je řeč o Víře jako takové (píši velké „V“) nikoliv o víře člověka, která je plná pochybností a o které, podle mě, je v článku řeč..

    • jjstodola napsal:

      Pochybující věřící je protimluv. Nakolik kdo věří, natolik nepochybuje. Nakolik pochybuje, natolik nevěří. Protě jistota a absence pochybností jsou esenciálními vlastnostmi víry.

      P. Konzbul vyslovil a) pěknou pitomost, b) pitomost, která je shodou okolností v rozporu s katolickým pojetím víry.

  2. Bublina napsal:

    No jo, zase nějakej rádoby teolog má problém pochopit význam slov p. Konzbula a už ho obviňuje z hereze. Tipnul bych to na samozvaného teologa Stodolu.

    • jjstodola napsal:

      Teologem je v tomto případě autor Katechismu katolické církve, kterým je tuším jistý kardinál Ratzinger, dnes Benedikt XVI.

      • Bublina napsal:

        No jo, ale Katechismus a Konzbula dal do souvislosti J. Stodola, a to spojení je právě ta hloupost, která z toho číší.

        • jjstodola napsal:

          Aha.
          Katolický kněz hovoří o víře a o jistotě, Katechismus hovoří o víře a o jistotě, ale dávat to do souvislosti je nepochybně hloupost.

          A víte, že vůbec není?
          P. Konzbul a KKC uživají nepochybně stejných slov. A teď mohou nastat dvě situace:
          1. užívají stejných slov ve stejném významu, pak ovšem P. Konzbul říká něco jiného, než katechismus, a to je u katolického kněze PROBLÉM;
          2. užívají stejných slov v různých významech, pak ovšem P. Konzbul přikládá slovům víra a jistota jiný význam než katechismus, a to je u katolického kněze PROBLÉM.

          • cinicius napsal:

            Přece jen je třeba přiznat třetí možnost: že pojmy víra a jistota může (i katolík) použít ve vícero legitimních významech.

          • jjstodola napsal:

            Taková možnost neexistuje. Katolický kněz nemá právo užívat základní věroučné pojmy jinak než Katolická církevc.

      • :) napsal:

        Autorem KKC rozhodně není kardinál Ratzinger, dnes Benedikt XVI. Na KKC se podílelo velké množství autorů, zaměřených na jednotlivé části. Kongregace pro nauku víry, v jejímž čele při jeho tvorbě kardinál Ratzinger stál, pochopitelně akorát Katechismu kontrolovala, až jej nakonec podepsal i JPII. Označovat Ratzingera za autora KKC je úplná hloupost.

        • jjstodola napsal:

          Jasně, chytráku.
          „Toto vydání dokončila rada, složená z různých pracovníků Apoštolského stolce, kterou jsme za tímto účelem ustavili v roce 1993. Tato rada, které jsme postavili do čela našeho ctihodného bratra Josepha kardinála Ratzingera, neúnavně pracovala…“
          Je zcela běžné označovat kolektivní dílo jménem šéfa daného kolektivu.

          • pavel-v napsal:

            Tím šéfem ale nebyl Ratzinger, byl to Schönborn. Ratzinger spíš jenom dohlížel.

  3. daniel napsal:

    Hm, Pan Stodola zas nemá co dělat..

  4. daniel napsal:

    Myslím, že Duše a hvězdy mají navíc..

  5. Hamish napsal:

    Myslim, ze tenhle prispevek jen dokazuje, jake nesmysly se mladym vtloukaji do hlavy, mezi vsim tim juchanim na setkanich mladeze a modlenim se ve spolcu.
    Diky, Jiri. Krize pastyru je hroziva.

  6. Felix napsal:

    To už tady všechno dávno bylo – např. pod heslem „Co se nechvěje, není pevné.“ Jde o novou víru, jejímž znakem je to, že kdo nemá pochyvnosti, není, dokonce ani nemůže být, věřící. A pak to postupně došlo k tomu, že věřící jsou skoro všichni, opravdového ateistu těžko najít. Výrazem jsou poučky jako že všichni jsme děti Boží (každý člověk je teď Boží syn) apod. Spíš než sem dávat pořád dokola tenhle pelmel by to chtělo šuple a hodit o tam. A kd má zájem, ať jde do toho šuplete. Prostě neotravovat tu s tím.

    • kdumb napsal:

      „každý člověk je teď Boží syn“

      To je myšleno etnicky, Bůh není otcem jen jednoho národa, pokud máte na mysli tu písničku (Ty jsi Pane sám, pravý vinný kmen …). Problém je v tom, že ty písničky zpívá tuna mládežníků a jen malá část z nich čte duchovní literaturu v míře větší, než je nezbytně nutná k tomu, aby mohli být biřmováni.

      • Felix napsal:

        Pane theologu, Bůh je otcem právě těch buď v posvěcjíci milosti nebo těch, kteří ji neztratili hříchem proti katolické víře.

  7. Mikolaj napsal:

    Pane Stodolo, vy jste nikdy nepochyboval o víře? Tak to jste lepší než mnoho svatých. Gratuluji 🙂

    • Felix napsal:

      Pane Mikolaji, já nevím, jak to máte v rusku, ale Vaše folmlace „pochybovat o víře“, které jsem nerozuměl (a nerozumím jí ani teď), mě přiměla, aby si ten článek přečetl. A pořád jsem to četl dál, a pořád jsem nechápal, co rozumí, ten pater pochbnostmi. Pořád píše „pochybnosti z …“, ale nikde neříká, co to jsou ty pochybnosti. Až skoro nakonec tam píše: „jestli Ježíš byl opravdu Boží Syn, … zda jim Bůh skutečně odpustil, zda je Bůh opravdu od věčnosti.“ Nic jiného tam není – zase se mně to nechce číst slovo od slova, nestojí mi to za to. V těch uvozovkác je tedy nějaké zda, ale musím se Vám přiznat, že mě takoové otázky nikdy nenapadly. Nechápu, jak by Bůh nemohl být věčný, a jak by nemohl po svátosti smíření – s předepsanými podmínkami neodpustit. V té první „pochybnosti“ spíš nechápu, jak mohl ten pater napat „byl“ – to mi nejde na rozum a mám o něm pochybnost tu, že toto se buď spletl, nebo to nemá vhlavě v pořádku: protože Pán Ježíš „JE“ a ne byl. Ale asni s tím „je“ mi to nikdy na mysl nepřišlo. Ale znovu, co Vy rozumíte tím „pochybnosti o víře“. Pořád mi to není nějak jasné. Ale třeba se taky neumíte vymáčknout, jako tamten s tím „byl Boží Syn“.

      • spitfire napsal:

        Tato myšlenka však není původní. Sv. Augustín z Hippo ji vyjádřil ve svém díle ve znění: „Pochybuji, tedy jsem“.

        • :) napsal:

          To snad není pravda! 😀 Přečtěte si prosím Vás toho Augustina, než budete zase něco psát. On mluví z jasně filosofického hlediska podobně jako Descartes. Ptá se, zda existuje vůbec nějaké jisté poznání a dochází k názoru, že o všem může říct, že to jisté není, protože např. vše může být pouze přelud etc. Ovšem přeci zůstává něco, o čem toto říct nejde, a to je ta pochybnost sama. Neboť kdybych pochyboval o tom, že skutečně pochybuji, pak zase pochybuji. S pochybnostmi o pravdách víry to nemá ale absolutně nic společného.

          To s těmi svatými: ano – mnoho svatých zhřešilo některým hříchem, někdo pochybnosti, jiný třeba cizoložstvím. Také však nebudete tvrdit: „Vy jste nikdy necizoložil? Gratuluji, jste lepší, než mnoho svatých“ – tato úvaha je tak logicky chybná, že to až bolí…

          Osobně jsem toho názoru, že autor článku to s těmi pochybnostmi nemyslel zas tak špatně, jenom si plete názvosloví. Platí známé heslo: „Ani tisíc nejistot netvoří jednu pochybnost.“ Když si někdo nejistoty plete s pochybnostmi, je to smutné, ovšem děje se to. Na otázku jistého dominikána otci Halíkovi, zda v jeho knížce „Co je bez chvění není pevné“ často neplete pochybnostmi s nejistotami víry odpověděl dnes už Mons. Halík, že ano. Já např. také nevím, jakým způsobem Bůh při každé mši svaté mění podstatu chleba v podstatu Těla Krista Pána, ovšem nepochybuji o tom, že to Bůh dělá, i když nevím jak. Doporučuji Vám pro vyjasnění mezi tím, co se tradičně označuje jako pochybnosti příslušné kapitoly např. v Mravouce od P. Reginalda Dacíka OP.

          • spitfire napsal:

            K racionalitě patří pochybnosti. Pochybujete o své víře?
            Ano, mnohokrát.

            (Takto odpovídá Roman Joch v rozhovoru.)

            smilíku překvap mě! stačí odkaz na nějaký tvůj vlastní text…

  8. pavel-v napsal:

    K tomu článku. Nevím, proč tolik povyku. Ty slova o. Konzbula se dají docela lehce interpretovat pravověrně. Máme povinnost vždy předpokládat dobrý úmysl.

    • Humbukkluk napsal:

      To ale J. Stodola evidentně a opakovaně neumí, páč co se mu nevleze do těch jeho umělých aristotelských škatulek, to je mimo jeho chápání. A je toho dost, jak je vidět.

  9. P. Konzbul napsal:

    Milý účastníci diskuze. S rozpaky jsem náhodouu začal sledovat váš blog a byl bych nerad, kdyby můj rozhovor na signálech, z něhož byla vytržena jedna věta, vnášel zbytečné emoce mezi vás. Zřejmě nikdo z Vás se neúčastnil mé přednášky v Kroměříži, věnované tzv. „duchovním temperamentům“ tedy cestám, kterými k nám Bůh promlouvá a naopak. Problematika tzv. pochybností ve víře byla scela okrajová. Trochu mě mrzí, že iniciátor diskuse se neobrátil přímo na mne, abychom si mohli mohli některé věci vzájemně vysvětlit a předejít tak nedorozumění. Nechci připomínat Písmo, kde se hovoří o tom, že „máš-li něco proti svému bratru tak … „.Plně souhlasím s tím, co říká KKC. Nesrovnalost vzniká pouze etymologicky a to zaměňováním pojmů nejistota a pochybnost, které jsou ovšem psychologicky v životě člověka svázané a povětšinou kráčí ruku v ruce. Pokud budeme přesně vychzet z českého překladu KKC, tak má pan Mgr. Stodola pravdu. Moje přednáška se tak z části týkala nejistot ve víře – předesílám, že primárně nešlo o rozumové pochybnosti, skrze které on tento pojem asi vnímá. Posím tedy, ukončete tuto diskusi na toto téma, která přestává být věcnou, ale spíše afektovanou a raději věnujte čas modlitbě nebo studiu či jiné pozitivní činnosti. Pokud někdo chce se obrátit přímo na mne, rád mu věnuji svůj čas. Můj email naleznete na stránkách http://www.bigy.cz. Závěrem se omlouvám, pokud mnou použité termíny v rozhovoru pro signály nebyly scela přesné a plně v souladu s terminologii KKC. Ti, kdo se přednášky zúčastnili, snad nebyli uvedeni v omyl, jako někteří z vás. Přeji Vám vše dobré
    P. Pavel Konzbul
    P.S. Pokud se někdo trápíte s nevzdělaností našeho kléru – navrhuji obrátit se s reklamací přímo na adresáta, nebo VŠ, která je vzdělávala, či biskupa příslušné diecéze. Pak to teprve bude nejen křesťanské, ale může to mít nějaký efekt – snad větší než pláč do blogových peřin.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: