Kam kráčí katolická Církev? Vystřízlivění z Druhého vatikánského koncilu

Článek Martina Kavky probírající příčiny současné krize v Katolické církvi.

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

Advertisement

43 Responses to Kam kráčí katolická Církev? Vystřízlivění z Druhého vatikánského koncilu

  1. Hamish píše:

    Ty komenty jsou fakt perly.
    Zajimavy, kolik lidi si mysli, ze NOM zavedl koncil a plny kostel lidi znamena plny kostel katoliku.
    Mmch, kluka s dlouhyma vlasama bych lisknul taky!

  2. Armin píše:

    Neuvěřitelný chaos zavládl v katolický řadách po tom „vypečeném“ koncilu. Zřejmě jde o to, že se musí oddělit plevel od životaschopných plodin. Většina katolíků je kněžstvem vedena k subjektivismu. Víru chtějí jen takovou, jaká jim vyhovuje. Co se nehodí to prostě škrtněte a buďte šťastní zde na zemi.

  3. karmelita píše:

    V onom „štěstí na zemi“ bude asi také to příslovečné „jádro pudla“… Kristus Pán o něčem takovém nikde v evangeliích nemluví, zato o těsné bráně vedoucí k (skutečnému) životu a o nesení kříže ano. A to je ona příslovečná „tvrdá řeč“ – takže se od toho uhýbá. Vlastně jde o ztrátu či neexistenci skutečné křesťanské víry, dopady jsou jednoznačné. Článek M. Kavky je velmi výstižný.

  4. Felix píše:

    Aniž bych se jakkoliv vyjadřoval k tématu, jedna věc je podivuhodná a myslím, že ji nelze přehlédnout: Zdá se mi totiž, že poslední koncil je podrobován – nikoliv třeba v kostelích nebo v oficiálních církevních médiích – stále větší kritice od konservativců. Totiž až donedávna tu byla taky kritika, ale úplně opačná – že po koncilu by se mělo postupovat dále vpřed. Přece sledjí církevní scénu už 20 let, ale tento fenomén se mi jeví ani už ne nový, ale stále sílící. A taky se myslím nedá říct, že „něco zavinil papež“ svými „ústupky“. Spíš mi tyto „ústupky“ připadají jako ne mile konané, téměř z jakéhosi quasidonucení. Sám jsem zvědav, zda tento trend zvolní, nebo jej budou muset začít reflektovat i běžné církevní struktury. Třeba podle Katolického týdeniku se nic zvláštního neděje. Ale je tomu opravdu tak? Už jsme za půl století zažili mnohá období takového divného klidu ve společnosti. Uvidíme. V církevní praxi mi to připadá, že se postupuje, ale už jen velmi pomalu a leckdy ztuha, přece jen pořád ještě vpřed, navzdory trendu, který jsem se pokusl popsat.

  5. Lukáš Biskupický píše:

    Článek M. Kavky se mi zdá dosti povrchní, něco jako letmý pohled člověka, který zjišťuje, že něco není v pořádku. Nicméně, v tom popisu, co uvádí na základě svého vidění, se (bohužel) nemýlí.

  6. Hamish píše:

    Tak jeste jednou.
    Myslite-li Spasitele, tak se o Nem uracte hovorit jako o nasem Panu Jezisi Kristu. Trochu ucty, jen trochu ucty.
    A jestli se domnivate, ze dnes by Kristus Pan nosil dlouhe vlasy (dlouhe vlasy = norma pred 2000 lety v Izraeli), pak jste naivnejsi, nez vase kamoska trtina.
    Odhadoval bych to maximalne na pesinku, jezka 9 mm.

    • Stéblo píše:

      Ona úcta spočívá v něčem jiném. Znáte to: „Ne každý, kdo mi říká ‚Pane, Pane’…“
      A jestli se domnivate, ze dnes by Kristus Pan nosil kratke vlasy, pak jste jenom … – doplnte si sam, nemam potrebu vas hodnotit. Jenom se pousmivam nad vasimi pohadkami 🙂

      • Hamish píše:

        Me pohadky? Dukazni bremeno jaksi lezi na strane vasnostove. Ja jsem predlozil smysluplnou teorii, vy argument ad hominem. vitez jsem ja 🙂
        Dekuji
        Ucta spociva v mnohem. Rika se totiz také, ze kdo je verny v malickostech, atd. Znalci vytrhavani vet z Pism a kontextu jiste netreba doplnovat, Styblo.

        • cinicius píše:

          ??? Promiň, Hamishi, ale mně Tvoje teorie nepřipadá příliš smysluplná. Dnes je délka vlasů záležitostí vkusu nositele, nedá se říci, že krátké vlasy jsou normou.

          • Hamish píše:

            Kazdy pes chvali svůj vlastni ocas 🙂
            Ty se taky nech ostrihat. Mas to jak manicka.
            To je něco podobneho, jako zenske ostrihane na kluka, zenske v kalhotech, saku, atd.
            Neni to otazka vkusu.

    • Paul Max píše:

      Domnívám se, že náš Pán Ježíš Kristus by byl dnes zřejmě popiračem holocashe – jako biskup Williamson. Vlasy bych neřešil. Mařenky a holopleše byli zřejmě vždycky.

  7. MikulaMilota píše:

    A nosil by dnes bundu Adidas, nebo Nike?

  8. cinicius píše:

    Když se koukám na diskusi, jaký by dnes Kristus nosil účes nebo ohoz, tak si říkám, že být Kristem, asi bych to nevydržel a tu diskusi nějak utnul… Myslím, že je na místě připomenout diskutujícím druhé přikázání Desatera, které tu dle mého soudu tak vesele porušují. 🙂

    • Hamish píše:

      Styblo s tim zacalo a domnivam se, ze opet jednas uzkoprse.
      Ale ty jsi tu Velky, takze delej, jak ti tva moralka veli. Mazej!

    • vvenc píše:

      Ad Cinicius „Když koukám na diskuzi…“
      Zcela souhlasím, navíc si myslím, že by hodně těžko Kristus snášel i ty debaty o „malé, nebo žádné“ úspěšnosti koncilu nebo církve i většinu zde odeznívajících, rádoby pravověrných, názorů.

  9. Felix píše:

    Já jsem známý blbec, ale: šel by po ulici s kytarou a songem hlásat své božství?

    • Stéblo píše:

      Myslíte podobně jako sv. František? Já myslím, že proč ne? Klidně i na technopárty. On totiž nepřišel zvát k pokání spravedlivé, ale hříšníky. Navíc spravedliví si často myslí, že ho „nepotřebují“, takže by šel tam, kde ho přijímájí a kde ho očekávají, aniž to dosud sami vědí.

      • Felix píše:

        Vy myslíte, že na technoparty jsou hříšníci a mimo ti spravedliví? Co když je to právě naopak a hříchem je na technoparty nejít? Zvlášť když se tam hlásá víra? Pak ale zase nevím, proč by šel tleskat na technoparty mezi spravedlivé.

      • Hamish píše:

        Svaty Frantisek hral na kytaru a zpival infantilni pisnicky?
        Mimochodem, kdy naposledy jste v kazani slysel, ze pokud se neobratite, riskujete vecne zavrzeni – peklo? Tohle totiz hlasal svaty Frantisek.

        • Stéblo píše:

          Někdo výše mluvil o infantilních písničkách, nebo jen máte takový dojem?
          A neslyšel jste o tom, že František přetavil milostné songy trubadúrů do vyznání lásky k Bohu? Vztah s Bohem je v první řadě o láskyplném vztahu, věčný trest je jen důsledkem odmítnutí takového vztahu, pane chytrý.

          • Hamish píše:

            Nemluvil, to mate pravdu. Ale az budou dnesni kytaraci hrat na ULICICH kvalitativne stejne pisne, jako kdysi trubaduri, bude na zemi hned lepe.
            Prozatim jen drkanji infantilni blbosti a povazte, dokonce hraji na kytaru i v kostele! To by si svaty Frantisek nedovolil. On si to totiz nedovolil.
            Laska predevsim neni primarne o citech, pane chytrejsi. Laska je vedome chteni dobra druhemu.
            Ovsem neodpovedel jste na otazku, kdy naposledy?
            Vecne zavrzeni ceka na ty, kdoz umiraji v tezkem hrichu. Und das is de fide.

          • Stéblo píše:

            Kdy naposledy, to nevím, ale tabu to není. Považte, i pan chytřejší si je toho vědom! 😉

          • Hamish píše:

            Docela by mne zajimalo, ktery zpatecnik a reakcionar si v dnesni ruzovoucke dobe, dobe, kdy Pan Buh netresta, dovolil strasit peklem.
            Aspon farnost.

          • Stéblo píše:

            Ono se nestraší, ono se konstatuje, ale především se nabízí pravý opak. To naštve, co?

          • Hamish píše:

            Styblo, vy jste opravdu suchar. Vetsi, nez nekdy Ignac.
            Popravde, me uz moc veci nenastve. Spoustu veci neresim a ze si tu s vami kratim chvili tlachanim, to je opravdu jen zabava.
            Je mi volny, co jste kde slysel, nebo neslysel. Proste viz pan Kavka.
            Ciao!

  10. MikulaMilota píše:

    Tak doufám, že na konci časů se dostaví už slušně ostříhaný…

  11. Radek Rejšek píše:

    Budu muset jednomu našemu bratru kapucínovi z hradčanské komunity doporučit, aby se nechal ostříhat. Kapucíni mají doporučeno se neholit (důvody přesně neznám), takže komu rostou slušně vousy, má plnovous (provinciál Timko ho má už skoro po pás) a onen zmíněný bratr to vztáhl i na kštici. Svůj vlasový ohon si může zastrčit už i pod cingulum… O čem se tady vlastně zase diskutuje?…

  12. Radek Rejšek píše:

    Jo, zapomněl jsem dodat, že ač si onen kapucín nestříhá vlasy, přesto si holí něco jako tonzuru, takže asi ví, proč. Nic mi do toho není, ale někdy si myslím, že se diskutuje o záležitostech značně odtažitých od merita věci. Očekávám (rád bych věřil, že zbytečně) nyní jakési vysvětlování toho, že vousy a vlasy nejsou totéž, že když je tonzura, je to vlastně v pořádku (kdyby nebyla, bylo by to špatně), atd. Máme však v komunitě i dva bratry, kterým, ač jsou oba plnoletí a o jejich mužství zřejmě nemusí být nejmenších pochybností, vousy prostě nerostou… Co mají, chudáci, dělat? Mají přestoupit do jiného řádu? Dokonce znám asi dva dlouhovlasé kněze. Mám si podle jejich účesu myslet, že jsou špatní a že to jsou odsouzeníhodní volnomyšlenkáři? (Byť o jejich nitru prakticky nic nevím, pouze to, že jsem byl na mších, které celebrovali a nemyslím si, že by jejich homilie byly zas tak úplně mimo). Nyní mám rozečtený docela zajímavý elaborát od jednoho francouzského trapistického bratra na téma „duchovní pýcha“… Občas se musím usmát – nacházím zde zajímavé paralely s některými diskutujícími. Nebudu uvádět jméno toho bratra, ještě by se mohl v něčích očích dostat do pozice hodné klatby…

  13. MikulaMilota píše:

    Svatý Farář Arský taky nebyl zrovna na ježka…

  14. Hamish píše:

    Zajimave, co se dokaze vyvinout z me poloironicke poznamky.
    A o tom to je, panove.
    V starem CIC bylo, ze knez ma byt oholeny (vyjimku měli zminovani kapuc a misionari) a slusne upraveny. Slusne upraveny je dobove podminena vec. Ovsem dlouhe vlasy evokuji opravdu spise zenu a navic jsou dost neprakticke.
    Tonzura je fajn.

  15. lukáš krutský píše:

    Hlásím se k tomu,že jsem nikde nečetl ani neslyšel, až dnes,že svatý František přetavil milostné trubadůrské písně do vyznání lásky k Pánu Bohu.Docela by mě zajímalo kde se o tom ve Františkánských pramenech píše.Snad mě pan Stéblo poučí.

  16. cinicius píše:

    Uzavírám nepřínosnou diskusi.

%d blogerům se to líbí: