Zpupnost a závist (Jak se z anděla stává démon I)

Ďábel ví, co dělá, lépe než my. Když vezmeme v úvahu pouze teoretickou rovinu, je lepší teolog. Není v něm žádná tělesná slabost: nezná únavu, neláká ho alkohol, nemá zálibu v oplzlostech, netouží přehnaně po hmotném majetku. Je cudný a chudý bez slibu, to znamená od přirozenosti. Není v něm ani žádná nevědomost ze strany přirozeného rozumu: nepotřebuje se učit mluvit, nechodí do školy, neprochází, jako my, nebezpečným mudrováním. Stejně tak je od přirozenosti učený bez úsilí, mistr bez učitele – ten největší vyhledávač je přímo integrovaný v jeho podstatě. Jaké je v něm tedy zlo? Výlučně duchovní. Svatý Augustin to říká: „Je nekonečně zpupný a závistivý“. (Svatý Augustin, O obci Boží, Kniha XIV, III.) Pokračování v článku na Skleněním kostelu.

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

Reklamy

4 Responses to Zpupnost a závist (Jak se z anděla stává démon I)

  1. jjstodola napsal:

    Takovéhle pseudozasvěcené mudrování je k ničemu, jen to mate lidi. Jak věděl ďábel o člověku před pádem a po pádu (protože člověk až po pádu je takový, jak ho líčí autor)? Z vlitého poznání? Protože dříve, než padl člověk, došlo již k pádu andělů. O tom, že Bůh stvoří člověka zřejmě věděl z vlitého poznání, ale stěží věděl o tom, že padne a bude vykoupen.

    Efektní článek, který je teologicky nanic.

    • brontochundelka napsal:

      Nesdílím Vaši skepsi. Není důvodu, proč by Bůh před Satanem cokoliv skrýval, tedy ani to, že člověk padne a bude vykoupen. Domnívám se dokonce, že následkem tohoto poznání musel Satan o to více zpychnout. Článek mi přijde přínosný i když nestaví nové teologické konstrukty. Stačí, když efektně shrne věcí známé, byť poněkud pozasunuté do pozadí.

      • jjstodola napsal:

        Víte, to, co se mi na článku nelíbí je jediná věc: že autor popisuje Satanovu zášť vůči člověku, jak jej známe dnes, člověku již padlému. A autor říká: podívejte se, jaký je ďábel puritán, nelíbí se mu člověk, jaký je. Jenže on se takový nelíbí ani Bohu, proto jej Bůh přišel zachránit, vykoupit a skrze milost mu dát šanci k nápravě a šanci k spáse. To je myslím zbytečné zjednodušení.

        Samozřejmě že je možné, že Satan věděl, že člověk padne, ale pak se to ještě více komplikuje.

  2. Lukáš Biskupický napsal:

    Nejsem si jist, zda Ďábel (který sám „netouží přehnaně po hmotném majetku“)v lidech nepěstuje touhu po majetku. Řekl bych, že to v jeho režii hraje velmi, velmi důležitou roli…Touha po majetku a závist, to působí mnoho zla mezi lidmi.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: