Zveme Vás na mši svatou, která proběhne ve středu 17. 11. 2010 od 10.30 hod. v kostele sv. Jiljí (Husova 234/8, Praha 1 – Staré Město) pod záštitou Ing. Michaely Šojdrové… (viz ZDE)
Musím říci, že tahle formulace mne dostala. A ještě více mne dostalo, že nic zvláštního na ní nevidí ani hlavní celebrant, otec Rob. Jsem snad jediný, komu se nezdá, aby nějaký (jakýkoliv) politik (nebo vůbec jakýkoliv neduchovní) přebíral záštitu nad katolickou mší??
Aktualizace:
Zajímavé, někdy mezi 13. a 14. to opravili (záštita se přesunula ze mše na zbytek akce) a teď jsem některými příznivci KDU-ČSL (či mými nepřáteli) obviňován z přehánění či lží… 🙂 S tím už ovšem nemají KDU-ČSL ani otec Rob nic společného, to už je soukromá iniciativa pánů Kirschnera a Remeše a případných dalších, co se připojí.
Ignác Pospíšil
K diskusím níže:
Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Off topic příspěvky a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.
Nejsi.
Ale pater Romuald je tak trosku hochstapler. Nektere veci mu proste nevadi.
Přátelé, já si myslím, že Štěpán Rob alias Otec Romuald to všechno myslí dobře, ale potřebuje si udělat jasno v terminologii na některé detaily a úhly pohledu. Jinak já mu v jeho dnešní nesnadné situaci v pozici katolického faráře, navíc v Řádu bratří kazatelů, v řádu s hlubokou katolickou tradicí a vskutku úžasných kazatelů Kristova evangelia, v jejichž spiritualitě se mnoho našich předků ale i současníků vzhlíží, moc fandím !!! Proto prosím, nenazývejte jej, coby Kristova kněze, hanlivými výrazy!
Pravda boli.
Myslet to muze sebelepe, faktem je, ze to neni zadny chudacek a timto svym jednanim pusobi pohorseni.
Pozvánka již byla upravena, takže by to už mělo být OK.
Nový text teď zní:
Po skončení mše bude následovat krátký přesun na Národní třídu,
kde v 11.30 hod. uctíme památku tohoto významného dne. Tato akce proběhne pod záštitou úřadující předsedkyně KDU-ČSL Michaely Šojdrové.
Diky
Jako římskokatolický kněz jsem se dosud domníval, že oběť Mše svaté je „pod záštitou“ Nejsvětější Trojice. Asi jsem se mýlil 🙂 🙂 🙂
Ale teď vážně: je to naprostá nehoráznost a hlavní celebrant je zralý ke kanonickému trestu…
Oběť Mše svaté? Ale jděte! Takové zastaralé výrazy a názory, to už dnes nikoho neoslovuje… Každý moderní křesťan vám přece vysvětlí, že při mši se hlavně setkáváme 😀
Ano, máte pravdu 🙂 A já jsem předsedající této Večeře Páně 🙂 🙂 🙂
Máte pravdu, předsedo!
(Mimochodem – na FB jsem ještě před přečtením Vašeho příspěvku také zveřejnil milnou doměnku, že by mše měla být pod záštitou Pána Ježíše… mea culpa, již jsem poučen 😀 )
No otázkou ovšem je, zda hlavní celebrant vůbec tuší, jakou pozvánkou DU-ČSL své příznivce na mši zve. Z Cinikova textu vysvítá, že snad otce Roba žádal o vyjádření, ale explicitně řečeno to tam není. Tak jak je to, Ignáci, ptal jste se ho?
Diskutoval jsem s ním o tom na facebooku a jeho postoj je, že na tom není nic zvláštního. Vlastně jsem jeho vyjádřování pochopil tak, že tuhle pozvánku před zveřejněním schválil a že když chtějí mít záštitu nad mší, tak nechápe, proč by ji neměli mít…
Patre, vaše vstupy svědčí o jednom, a čehož si velmi vážím, jste poctivý, duchovně smýšlející a k pravdě jdoucí kněz. Takových je dnes dost málo. Možná by jste nemusel být jen „předsedou“. Koneckonců P. Protivinský či P. Tesarčík to jsou dva dobré příklady, že všecho jde, když je vůle a odvaha. Bůh už pak najde cestu, aby katolický lid, jehož část ještě neustále chce věřit v pravdě, nemusel duchovně strádat.
To je gól! 😀 Zřejmě nový lidovecký vynález, jak lákat katolické voliče. Mě vždycky dojímalo, jak v jedné farnosti jistý bývalý předseda této strany a dlouholetý člen PČR přišel před volbami vždy do kostela a dokonce od pulpitu četl čtení… Potom už jsme ho v kostele zase další čtyři roky ani jednou neviděli… 😀
Tak to už je docela „hustý“ (jak říká generace mých dětí)… Jsem dost velký volnomyšlenkář, ale tohle je fakt síla. Příště můžou požádat o „záštitu“ třeba… (no, radši nebudu jmenovat, abych se někoho nedotkl…). Ač jsem volnomyšlenkář, taky jsem až dosud žil v přesvědčení, že na mši svatou se chodí za někým jiným, než za „zaštiťujícím“ politikem či osobou VIP… Jak může mít někdo smrtelný z masa a kostí „záštitu“ nad mší svatou?
Souhlasím. Dokázal bych zkousnout ještě tak „záštitu“ od duchovního, i když i tak by mi to přišlo jako uhozená a nepovedená formulace.
Mše je středobod katolické víry a katolického života, svátost v níž účinkuje sám Bůh. Jak by nad ní mohl mít záštitu jakýkoliv člověk?
Říci, že mše svatá je svátost, je také přinejmenším poněkud neobratná formulace:-)
Jestli Vám to připadá jako neobratná formulace, pak běžte opravovat sv. Františka Saleského… Nebo lépe běžte ho spíš číst. „…jímž je přesvatá, posvátná a naprosto svrchovaná oběť a SVÁTOST mše…“
Mě spíše zajímá oficiální učení církve než metaforické vyjádření sv. Františka Saleského. Dokažte mi z něj, že mše sv. je svátost, tj. že tvoří neoddělitelnou součást svátostné formy Těla a Krve Páně (svátostnou materii tvořit nemůže, to je nekvašený chléb a víno). Kdyby byla svátostí mše svatá, nebylo by možné přijímat tělo Páně mimo ni, protože by nebylo samo o sobě úplným svátostným znamením, ale bylo by jím pouze v rámci mše svaté. Beze mše by tomuto svátostostnému znamení vždy něco chybělo. Nebo byste musel tvrdit, že mše svatá je osmou svátostí.
Vyjádření „svátost mše“ nemusí znamenat, že mše je svátost, ale že eucharistická svátost je součástí mše. Když řeknu „jazyk psa“, neznamená to, že pes je jazykem, ale že jazyk je částí psa.
„Říci, že mše svatá je svátost, je také přinejmenším poněkud neobratná formulace:-)“ Jestli Vás zajímá něco jiného, tak to řekněte rovnou… Tvrdíte, že je to neobratné vyjádření, sv. František se tak vyjadřuje -> tedy se vyjadřuje neobratně. Nechápu, jaké další veletoče tady pak předvádíte. Debata vůbec nešla o tom, jestli lze Tělo Páně podávat i mimo Mši…
Jenže vy jste poukazem na to, že se tak vyjadřuje sv. František Saleský, chtěl tento obrat „posvětit“. Ne všechno, co napíše světec, je proto, že to napsal světec, správné.
Nic jiného nesleduji, můžete být klidný. Na Františkově Úvodu do zbožného života jsem vyrůstal. Ve spojení s Následováním Krista to byla v dospívání má nejoblíbenější četba.
První premisa: Říci, že mše svatá je svátost, je také přinejmenším poněkud neobratná formulace.
Druhá premisa: Sv. František to tak řekl.
Závěr: Sv. František užívá neobratné formulace.
Já nic neposvěcuji ani nehodnotím. Jenom upozorňuji na to, že říkáte, že sv. František se vyjadřuje neobratně. Mně naopak přijde to vyjádření sv. Františka v pořádku. Takže považuji závěr za chybný, tedy považuji za chybnou nějakou tu premisu a to samozřejmě premisu první – toť vše. Můžete klidně dále tvrdit, že se sv. František vyjadřuje neobratně, nikdo Vám za to přeci hlavu neutrhne… Tak nerozumím těm vytáčkám.
A co tedy znamená vyjádření „mše je svátost“ (reagoval jsem na slova pana Pospíšila, podle jistého diskutující formulace „svátost mše“ není totéž co „mše je svátost“, takže Vám zbývá dokázat, že obě formulace se významově shodují, tedy, že platí vaše premisa číslo dvě.)
Co je to ta „záštita“? Něco se záští?
Som prekvapená, že niečo také mohlo niekomu napadnúť – mať záštitu nad sv. omšou (!?) To sa snáď dá iba v Čechách!
Ta otázka je veľmi trefná a naviac aj vtipná, pobavila ma a donútila pozrieť presne ako definuje záštitu významový slovník nášho SJ. Záštita je:
1. – pomoc, ochrana (za štítom), podpora-zväčša morálna,
2. – patronát, patrónstvo,
3. – stanovištia chrániace poľovníkov pred zrakom a čuchom zveri
Keďže pani Ing. Michaela Šojdrová asi nebude morálnou podporou sv. omše, ani jej patrónkou, ostáva mi iba tá tretia možnosť 🙂
Hele, klidek s tim slovenskym sovinismem. Muze se to stat kdekoliv na svete. V Cechach stejne jako na Slovensku.
Pravdaže klídek, sorry ak to vyznelo ako šovinizmus, určite som to tak nemyslela, ale na Slovensku som sa s tým nestretla.
Není to třeba myšleno jako „zaštítit se“ ve smyslu „štítit se něčeho“? 🙂
Všimla som si, že je to na pozvánke už opravené – aspoň že tak! Svedčí to o skutočnosti, že Duše a hviezdy hovoria „do duše“ (to som si všimla už dávnejšie a veľmi to oceňujem).
Pochybuji že by tu pozvánku na internetové stránky psala paní Šojdrová nebo otec Romuald, duchovní rádce Mladých křesťanských demokratů. Pravděpodobně to psal někdo z redakce, který je zvyklý psát politické komentáře a tak se spletl a napsal koninu. Úmysl postavit paní Šojdrovou na místo Boha bych v tom nehledal. Je od Vás hezké že jste na to upozornil ale pravděpodobně by bylo bývalo stačilo upozornit redakci. Je možné že všichni zaměstnanci ani nejsou věřící, stejně jako třeba členové organizací jako je VORP nebo Hnutí pro život. Nevím jestli to tak je ale v případě že ano tak jim mohl tenhle rozdíl ujít. Nebo mohli použít jako šablonu nějaké staré oznámení a téhle věty si nevšimnout. Pokud má někdo důvodné podezření že ať řekne cokoliv bude to použito na veřejnosti proti němu tak se nelze divit že bude ve svých vyjádřeních a reakcích poněkud zdrženlivý. Politik nebo i duchovní. Kdyby měli jistotu že mluví s přítelem a bratrem který je varuje s láskou a pokorou tak by k tomu třeba přistupovali jinak.
Problém ovšem byl, že otec Romuald tvrdil, že na té formulaci není nic zvláštního ani nepatřičného…
Hehe, bylo by zajímavé, kdyby někdo takhle vyslovil „záštitu“ modlitbě v mešitě nebo hadždž. 🙂
To by byla mela!