Noví kardinálové a tradiční mše

Článek na Kráse liturgie o nových kardinálech a  tridentině. Doporučujeme.

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Off topic příspěvky a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

Reklamy

21 Responses to Noví kardinálové a tradiční mše

  1. Felix napsal:

    Tak z těch 24 kardinálů je tam o třech … (pokud správně počítám, pane Pospíšile, opravte mě, je to osmina, tj. 12,5 % – můžeme být v klidu, nic se neděje; z kardinálů volitelů dokonce desetina – když už máme v církvi tu demokracii).

  2. Felix napsal:

    Já myslím, pane Pospíšile, že zajímavou by byla teprve tato zpráva ČTK:
    „Kardinál se probudil, rozrazil okno, aby se nadýchl svěžího pražského ranního vzduchu, a náhlým osvícením zvolal: „Koncil! Žádný koncil nebyl! Ode dneška se v celé mé diecézi slouží jenom Tridnet.“ A radostně si promnul ruce. A zavolal svého tajemníka. Krátce poté byl zahájen proces o blahořečení.“
    Ale toto? Pane Pospíšile?

  3. VlaM napsal:

    No, mně bude stačit, pokud budou církevní otcové více akcentovat to, aby byla mše, byť dle NOM, sloužena co nejvíce v latině a byla doprovázena gregoriánským chorálem. Tak, jak si to přeje koncil i pozdější církevní dokumenty. To by mi pro začátek úplně stačilo.

    • Hamish napsal:

      Koncil si přál vznik NOMu?

      • VlaM napsal:

        Ne, rejpale, proto píšu BYŤ v NOM, uvědom si ten rozdíl.
        A když už jsme u koncilu, tak tu máme Dei verbum, které vyzývá k obnově liturgie a revizi liturgických knih „za spolupráce odborníků a po poradě s biskupy“. Takže sice o NOM přímo nemluví, ale předjímá ho.

        • Hamish napsal:

          Žádám vás, abyste mi netykal. Krávy jsme spolu nepásli.
          Díky
          Inu ano, a máme tu taky konstituci o posvátné liturgii, která přesně stanovuje, jaké změny by bylo záhodno v TRADIČNÍM ritu učinit.
          O vzniku NOVÉHO ritu není v jediném koncilním dokumentu ani slovo.
          Tak jen jestli vy nepředjímáte něco, co se zrovna vám hodí.
          Přijde mi naprosto absurdní sloužit NOM, který neodpovídá nejen koncilním dokumentům, když tu máme plnotučný ritus prostý jakýchkoliv protestantských mazanic a zastíraček.

    • Pius napsal:

      V rozhovoru, který 17. listopadu 2010 odvysílal Vatikánský rozhlas, se jmenovaný kardinál Burke zmínil o duchu vzpurnosti a rebelství, který na konci 60. let zachvátil nejen sekulární prostředí (studentské bouře, hippies), ale i seminář, kde tehdy se tehdy Raymond Burke připravoval na kněžství.

      „Rebelie proti autoritě pronikla i do semináře a naneštěstí ovlivnila pojetí II. vatikánského koncilu. To, co se dělo, byla podle mě spíše rebelie proti autoritě, než čtení, studium a následování koncilních dokumentů.“

      Toto svědectví o tom, co se dodnes nejčastěji nazývá „duch II. vatikánského koncilu“ (a co má nepochybně daleko větší vliv než samotná rozhodnutí koncilních otců) částečně vysvětluje, jak je možné, že téměř nikomu nevadilo, že tzv. liturgická reforma z r. 1969 a následná praxe nerespektovaly zásady vyjádřené v koncilní Konstituci o posvátné liturgii (1963).

      • VlaM napsal:

        No ale k té latině a chorálu se může liturgická praxe vrátit ve větším rozsahu (byť na půdorysu NOM) už teď, tomu žádná liturgická reforma přece nepřekáží.

        • Hamish napsal:

          A co překáží návratu ke katolické liturgii?
          Pýcha papalášů, ve které nejsou schopni přiznat, že se mýlili?
          Omlouvám se, ale vaše nápady jsou opravdu neortodoxní.
          Mezi NOMem v latině a tradiční liturgií není tenká linka. Je mezi nim Velká čínská zeď se strážemi na každém kroku.

          • VlaM napsal:

            Okamžitému návratu k tridentu brání přinejmenším to, že dnešní kněží ve své většině už neznají liturgickou praxi podle misálu 1962. Zatímco mateřštinu církve a klasický církevní zpěv by znát měli a mnozí naštěstí ještě znají. Takže v tomhle směru jim nic nebrání toho začít ihned hojně užívat a všechny současné církevní dokumenty jim v tom poskytují oporu. I dnes má podle nich být latina základ a místní jazyk jen výjimka. Současné směrnice o liturgické hudbě nekompromisně staví na první místo chorál. To, že už teď se tohle ve velkém neděje, je zásadní chyba. A pokud by se toto podařilo uskutečnit, tak o to snáze se pak můžeme bavit o příklonu k mimořádné formě ritu. Jen bláhovec může chtít všechno hned.

        • Civil a Medojed napsal:

          Chorál a latina při NOMu by byly jen skvostným rubášem, halícím hnijící mršinu.

  4. cinicius napsal:

    Článek o jmenování na Radiu Vatikán:

    http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=13692

  5. David Hibsch napsal:

    Samozřejmě je to určitý úspěch, na současné poměry v Cíkvi. Přesto si říkám, aby ty volby do kardinálského sboru neprobíhaly obdobně jako „volby britských biskupů do Anglikánské „církve““(viz. Jistě,pane premiéra – díl Biskupské šachy).

    Premiér: „a jak svou vůli vyjevil (Duch svatý – ohledně kandidátů – šlo o případ volby sv. Matěje do kruhu apoštolů)

    Lobista: „V losování“

    Premiér: „A nemohl by to provést i nyní“

    Bernard: „Nikdo si, pane premiére“ není jistý, zda by Duch svatý věděl, čím se má vyznačovat „dobrý britský biskup“.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: