FATYM ve spolupráci s Res Claritatis prosí ty, kdo jsou schopni složit písničky, aby se ujali tematiky potratů a ochrany života. Více ZDE.
K diskusím níže:
Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Off topic příspěvky a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.
Reklamy
Od věci by nebyla ani tematika pronásledování křesťanů a moderních mučedníků…
Ach, angažovaná píseň, toť neštěstí!
Ale jinak „protipotratové“ písně existují:
Sex Pistols „Bodies“: http://www.youtube.com/watch?v=hjyqpxkKJCM
Underoath „Burden In Your Hands“: http://www.youtube.com/watch?v=kuMYuhvviVU
Galactic Cowboys „If I Were A Killer“: http://www.youtube.com/watch?v=0okvfZws4rk
Dir en Grey (asijský brutus)“Mazohyst of Decadence“: http://www.youtube.com/watch?v=CHAgtWLwFl0
Slayer „Silent Scream: http://www.youtube.com/watch?v=uGq9Jme_PVs&feature=related
Type O Negative (moje nejoblíbenější) „These Three Things“: http://www.youtube.com/watch?v=10if5Jo5zvs
Type O Negative! 🙂 Zrovna včera jsem si na tuto komickou partičku v čele s Peterem Steelem vzpomněl. A pak že nefunguje syncrhonicita!
Kromě toho jsem také chtěl udělat poznámku o angažované písni, ale to není dáno synchronicitou. To prostě znamená, že jsou lidé, kteří mají na budovatelství (třebas i katolické) vlastní názor.
Flipsyde – Happy Birthday
Inspirace: http://www.youtube.com/watch?v=nxkRVdPxDYo
Tohle je poněkud tematičtější:
Bohužel, právě něco takového jsem měl na mysli v prvním příspěvku: hrozná hudba, hrozný text, jedním slovem – kýč!
Hrozný text? A jak by vypadal dobrý text? Hudbu neposuzuji, nemám hudební sluch…
[audio src="http://sarah.wz.cz/audio/proti.mp3" /]
Jsem zvědav, nakolik Čejenovým filtrem (ne)projde tenhle kus mé dávné bandy. Nejsem autorem písně. Upozorňuji, že text je rovněž „angažován“ 😀
He, he, he, shodou okolností jsem si dnes ráno pouštěl Bratrstvo, kytra, text i zpěv mi ho trochu připomíná.
Basa má divný zvuk, tak nějak si poprdlává a pere se na začátku s čistou kytarou. Kytaru bych prohnal flangerem a zpěv trochu naechoval.
Ale pro kytarovky mám slabost, a tahle se mi líbí, jen škoda nenápadité aranže a refrénu, který sklouzne do bigboše.
Nevim, Martine, zda bude fatym nadšen polonahými chlapíky s číry 🙂 Přeci i ta americká tradiční katolička a ex-modelka ve svém článku o oblékání tvrdila, že pro katolické dámy není vhodno pozorovat obnažené pánské hrudníky.
Jsi si jist, že jen ta píseň opravdu protipotratová? Kdesi se psalo, že pouze reflektuje zkušenost někoho z kapely s bláznivou holkou, co několikrát potratila. A že autor písně je pro-choice.
Upřesnění: hovořím o klipu Babies a o článku vyšlém v Te Deum o katolické módě.
No zvuk je trochu na pytel obecně, to je fakt.
Jinak, jestli máš od Bratrstva Eclesii v mp3, mohl bys mi ji poslat třeba přes úschovnu?
Ty jsi poslouchal Bratrstvo? To jsi úchyl. Já ho taky poslouchal – na základce.
Na základce jsem poslouchal Venom, Death, Napalm Death, Slayer, Exodus, M.O.D. a Carcass.
Tyhle kapely jsem poslouchal na střední.
Ecclesii od Bratrstva mám na poctivé MC kdesi ve sklepení zahrabané.:-)
Martin R. Čejka!
Pro kytarovky máte slabost? Znáte staré známé katolické přísloví: Džínové štoly, kytarové mše a plameny pekelné?
MRČ měl zřejmě na mysli kytarové písně, nikoli kytarové mše.
A co? Je snad tvorba anarchopankáčů a metaláků vhodný evangelizační prostředek?
Články v jistých katolických periodikách byly naladěny poněkud opačně.
Jistěže není.
To je dobrý! Ale nějaký useknutý.
Ono občas z webzdarma blbne stahování, takže se ti asi stáhnul jen kousek … kdyžtak to zkus znova
K čemu jste mne to donutili! Právě jsem si stáhl Hudbu pro zbloudilé…
Potěšil mne výběr Vikingův, k těm kýčům bych přidal: Killing me softly v české úpravě (Dvě malá křídla tu nejsou….)…
Killing me softly.cz je pecka a nejlepší protipotratovka, protože se líbí holkám.
Tohle je taky protipotratovka jako hrom!
Když ono to není tak jednoduché. Pokud to má oslovit příslušnou „cílovou skupinu“ lidí, kterých se tohle týká, pak chtě nechtě musíme jít do žánrů pop, rock, rock-pop, v krajním případě „artrock“ nebo něco podobného. Výhodou je, že nejde o liturgickou hudbu, ale o účelovou (a dodejme, že záslužnou) záležitost, takže nemusíme hledět na kriteria stanovená pro hudbu liturgickou. Nicméně – v těchto žánrech lze sklouznout za hranici kýče obzvláště snadno a i ona hranice, kdy se tak stává, je vlastně velmi diskutabilní. Domnívám se, že bude především a prvoplánově záležet na kvalitě textu. Když bude text plytký, sebelepší hudba to nezachrání. Když bude báječný text, pak „snížená“ kvalita hudby takovým problémem nebude. Krásný příklad takového jevu vidím v české pop-music 70.let minulého století: Píseň „Náhrobní kámen“ (text:Ivo Plicka, hudba: bři Novákové). Po hudební stránce je to v podstatě neustálé opakování jedné neuzavřené periody, které by s jiným textem tuto píseň předurčovalo k hodnocení „docela průšvih“ (při veškeré úctě k bratřím Novákům), který nezachrání ani recitace střední epické plochy a jímavá fistule na samém konci. Ale ten text, to je fakt BOMBA (v tom nejlepším slova smyslu)!! Odmyslete si hudbu a přerecitujte si Plickův text písně „Náhrobní kámen“ jako báseň a snažte se jej i jako báseň přednést a procítit. Docela bych se nedivil, kdyby to někoho dojalo k slzám. „Když půjdeš po cestě, kde růže vadnou, kde rostou stromy bez listí…(atd., atd.)… tam jsem ji uviděl ubohou vílu…. všem lidem rozdala svou lásku a sílu, že sama dál nemohla už žít“… a tak dále až do konce… Takže pokud by se někomu podařilo napsat text takovéhoto obsahového a citového kalibru, pak nic proti!! Jenže v tomhle případě napřed musí vzniknout text! Víte u nás o nějakém textaři formátu Iva Plicky, který se ztotožňuje s myšlenkami „pro-life“?
Navíc pak hrozí, že se – jako se tak stalo v případě různých koinonií a podobných textově-hudebních exkrementů – to nejupadlejší a nejulítlejší (to je skoro oxymoron! :)z paraliturgického repertoáru začne jednoho krásného dne při liturgii používat.
Milý Radku, proč by to neměl být kýč? Resp. co by bylo špatného na tom, že to kýč je? Smyslem takové písně je, aby oslovila co nejvíce lidí a nedošlo k nedorozumění při její interpretaci. Už si nepamatuji, jestli to byl Rut nebo Kulka, který dával příklad té reklamy s ušmudlanou holčičkou, dětským nápisem s některými zrcadlově otočenými písmenky „lá mám lejkímiji“ a číslem bankovního účtu. Kýč jako noha, ale plnící svůj účel, který nic jiného, než kýč, nemůže splnit stejně efektivně.
To, co shání Fatym je přesně totéž.
Prostě kýč má své nezastupitelné místo v mezilidské komunikaci, není na tom nic špatného. Špatné ovšem je, když se kýč začne vydávat za artefakt působící estetickými prostředky (stručně – za krásno), což ovšem v tomto případě, zdá se, nehrozí.
Jenže kýč dekultivuje a okoukává se, takže jeho použití je spíše kontraproduktivní. Ve výsledku naši pozornost přestane poutat jak reklama, tak bohužel indukovaně i holčiky s lejkímijí.
Chce to dva druhy produktu.
Kýč pro stádo (aka většinového člověka) a něco kultivovanějšího pro menšinového (ta konotace je podivná, ale nešť), inteligentnějšího.
I když si myslím, že ti chytřejší stejně na potraty názor mají promyšlený a písnička s nimi těžko hne.
Ja bych se jen rad zastal Petra Novaka. On je autorem hudby k pisni Nahrobni kamen.(A ne zmineni bratri Novakove.) Petr v tomto pripade,jako vlastne vetsinou v te dobe u pisni autoru P.Novak/I.Plicka) skladal hudbu na text. A ja bych mu pripsal k dobru, ze ten text neznasilnil ale proste ho hudebne zviraznil. A to i jako zpevak. Ja kdyz si predstavim, ze by to zpival napr. Karel Gott (tehdejsi jednicka a ktereho si velice vazim) tak to mne opravdu mrazi. IP. – nemam carky a hacky, sorry.
Náhrobní kámen: Do značné míry máte pravdu v tom, že Petr Novák si zřejmě uvědomil sílu textu, takže volil co nejprostší prostředky zhudebnění (aniž bych to myslel jakkoliv kriticky nebo pejorativně, znovu použiji výrok „na hranici primitivismu“ – tím chci říci, že po hudební stránce znám od P.Nováka zajímavější věci). Populární hudba má tu nevýhodu, že hranice mezi „prostotou“ a „primitivismem“ je někdy skutečně obtížně postřehnutelná a definovatelná. Fakt je, že kdyby se tohoto textu chopil nějaký „velký“ umělec, který by ruku v ruce s tím za každou cenu prosazoval sevé ego, nejspíš by text zatlačil do pozadí, čímž by pohřbil jeho působivost. No – od Gotta bych to fakt slyšet nechtěl (a to ani ve snu). Pokud jsem se památky Petra Nováka nějak necitlivě dotkl, tak se omlouvám. Ale jen jsem reagoval na myšlenku, že téma potratů je tak silné a aktuální, že plytké výrobky tuctových popařů to mohou spíš zprofanovat než tomu nějak výrazněji pomoci – výše uvedené přirovnání k angažovanému umění je velmi trefné. Angažovanost musí být spontánní,upřímná a cítěná, nikoliv nadiktovaná. Teprve pak je naděje, že vznikne artefakt, který má šanci lidskou mysl a city zasáhnout, což by v případě potatů jistě bylo žádoucí (pozor však na přesládlý bolestínský sentiment, to už je mladé generaci také k smíchu – prostě je to opravdu těžký úkol).
S Petrem Novákem, čest jeho památce, mám trochu problém, když v písničce tvrdil, že miloval lidi „a proto jim, ne Bohu se zpovídám.“ Pevně doufám, že si to nejpozději na prahu věčnosti s Věčným Soudcem vysvětlili …
Nojo, někdy se v textech poppísní
najdou „perly“. Je ale otázka, kdo
spáchal text. Některé texty bych
úředně zakázal a autory vystřelil
na Měsíc 🙂 . Alespoň je vidět,
jak propastné zde jsou rozdíly.
Proto v případě „protipotratovek“
bych rád varoval před texty typu
„Moje milá matičko, v bříšku chováš
zlatíčko“ a podbně…
…vidim, ze s pouhe zminky tykajici se pisne Petra Novaka „Nahrobni kamen“ vsichni trochu odbihame od puvodniho tematu. Presto bych rad vedel proc mate s Petrem problem protoze zpival „ja miloval jsem lidi a proto jim ne Bohu se zpovidam“. Jestlize zpevak nebo herec cituje jemu dany text, tak jej za to nelze odsuzovat. Je to jeho role a on ji jen hraje. Otazka je jestli ve svem nitru ma na vec stejny nazor. A i kdyz bych rekl, ze Petr se s timto textem ztotoznoval, tak si nemyslim, ze by mu to mohlo na prahu vecnosti u Vecneho Soudce nejak skodit. Jeho talent byl dar od Boha a s nim on nalozil tak jak se ocekava. Rozdaval ho vsem. A lidi mel opravdu rad. Neznam cloveka, ktery by mohl rici, ze mu Petr vedome ublizil. Ale jak jsem rekl v uvodu, to uz je vsechno trochu od veci.
Ja myslim, nebo spravneji receno vlastne vim, ze Petr Novak byl velice kriticky sam k sobe. A urcite se nemusite omlouvat, kdyby Petr zil tak by se urcite necitil nikterak dotcen. Spis by to s vami rad prodiskutoval a ve finale by vam prinesl novou pisen ve ktere by jste urcite nasel stopy vlastnich pripominek. Bohuzel si nemyslim, ze by to mohlo byt v duchu pro-life. Ptal jste se jestli nekdo vi o textari formatu Ivo Plicky a ja bych rekl, ze vim. Ale nevim, zda by chtel na toto tema napsat text.Pokud ano tak by to bylo urcite jen takove naznakove, ze by mnoha lidem na prvni poslech nedoslo o co to vlastne jde. Asi jako kdyz si poslechnete od autoru Novak/Plicka „Den stesti“. Ale bez toho zvukoveho efektu,ktery tam byl dan proto aby to „skoro“ vsichni pochopili. No bylo by zajimave si o tom popovidat. (Porad nemam ty hacky a carky, i kdyz jsem momentalne v Praze)
Díky za tipy.