Rozhovor s arcibiskupem Dukou

Rozhovor s arcibiskupem Dukou na Aktuálně.cz: 1. díl a 2. díl. Poznámka k 2. dílu: Nemohu si pomoci, ale pořád se nemohu zbavit dojmu, že Ježíš říkal: „Jdi a už více nehřeš!“ ne „Hřeš míň…“

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskusních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Off topic příspěvky a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány, nicméně berte na vědomí, že diskuse má takový objem, že správci ji často nestíhají pročíst celou.

21 Responses to Rozhovor s arcibiskupem Dukou

  1. Tajný autor píše:

    Dočetl jsem článek a hned mířím sem, jestli už to tady visí s poznámkou pana Ignáce, že Duka se sám exkomunikoval nebo něco podobného. A zatím ne, zatím je pan Ignác mírný. 🙂

  2. Hamish píše:

    Jsou to strašný žvásty.
    Třeba o tom menším zlu – to je jasná lež.

  3. Felix píše:

    Já si myslím, že druhá část rozhovoru dokonale ilustruje působení dnešní církve v západním světě.
    Kromě toho je tu ještě pár exotů, kteří třeba mobilizují k účasti na Pochod pro život.
    A tak tu máme za 50 let miliardu zavražděných nenarozených dětí. Diví se někdo tomu výsledku?

  4. Michal Semín píše:

    Ovšem přirovnání užívání antikoncepce ke škodlivosti kouření, to je také pecka.

    • jjstodola píše:

      To je strašný nesmysl. I kdybychom přistoupili na všeobecně rozšířený názor, že kouření škodí zdraví, pak patrně málokdo, kdo kouří, usiluje o poškození svého zdraví. Kdo kouří nadměrně, ten to maximálně riskuje, ale doufá, že k tomu nedojde. Podobně je to s řízením auta. I ono je jistým rizikem, málokdo ale řídí auto, aby si ublížil.

      Kdo ale z těch, kdo užívají antikoncepci neusiluje o zabránění početí?

      Zatímco kouření může být hříchem proti 5. přikázání jen proto, že poškození zdraví je jedním z účinků, o kterém kouřící ví, antikoncepce je hříchem proti 6. přikázání svou podstatou.

  5. brontochundelka píše:

    Nespletli se? Odpovídá určitě mons. Duka? Takové žvásty bych čekal spíš od otce kardinála. Zřejmě na Loretánském náměstí působí nějaké patogenní zóny.

    • Hamish píše:

      To je fakt. At radsi lze, nez pusobit jako clovek mluvici ano ano, ne ne. Mohl by v dnesni rozplizle dobe pusobit komicky. A neni nic horsiho, nez smesny pastyr.
      Ze by pusobil barokne (nac ta negativni konotace?), to je asi jen vase predstava.
      Nevim, ale verici myslici lidé ocenuji predevsim jasna slova. Ne podbiziva, hloupa a falesna prirovnani.
      Jo a kdyz hovorite o Panu Jezisi Kristu, mluvte o Nem jako o Panu Jezisi Kristu. Huba a ruka vam neupadne. On totiz za nas byl mucen a umrel, takze si aspon trochu ucty, kterou Mu timto prokazujeme, jiste zaslouzi.

      • Hamish píše:

        O ano, je treba k vysvetlovanemu něco dodat. Jenze pan arcibiskup k vysvetlovanemu nedodava, ale Boha puste lze (jen namatkou – jeho rec o volbe mensiho zla, slova srovnavajici koureni a antiko, o moralnich pravidlech, etc. – dohledejte si v mravouce).
        Baroko zkuste rozvest. Ty negativni konotace doby, kdy se vetsina Cechu vratila do Cirkve, opravdu nevidim. Zastydlost je fakt hloupa urazka hovorici predevsim o vas.

    • :) píše:

      Myslíte, že když by se arcibiskup vyjádřil jasně, tzn., že např. užívání kondomu při pohlavním styku je dle církevní nauky níčím neospravedlnitelný skutek, že by to sekulární společnost nepochopila? Nebo že by jí to bylo nesrozumitelné? To jsou všichni v sekulární společnosti mentálně retardovaní, že nedokážou pochopit takové prosté vyjádření. Já bych spíš měl porozumění pro to, kdyby lidé nedokázali pochopit ty slovní vytáčky a snobismy. Jestli on nebude problém v tom, že pod nálepkou „sekulární společnost nepochopila“ se ve skutečnosti neskrývá „sekulární společnosti by se nelíbilo“… Ano, tak to je – nelíbilo… No a? Tak ať se nelíbí. Někomu se třeba nakonec právě zalíbí. Tím, že se budu jaksi vykrucovat a mást svými řečmi nejen sekulárníky, ale dokonce i samotné věřící, to tomu určitě prospěju.

      A ještě jednu otázku? Jaké mělo to baroko názory na kondomy, když by vypadal pan arcibiskup a církev jako barokní skanzen…?

      • brontochundelka píše:

        Ach, ano, Benediktův homosexuální prostitut! Ještě že ho máme! Jen více odpovědných homosexuálních prostitutů a budeme jako v nebíčku.

      • Hamish píše:

        Zcela nepochybne – tak to bych si rad precet, jak katolicka mravouka zcela nepochybne povoluje uziti antikoncepce. Jiste mate po ruce i citaci, kterou i natvrdly lefebvrista pochopi.

        • miroslav krabec píše:

          akže kdyby přišla řeholní sestřička, která odjíždí na území ovládané černošskými povstalci a hrozí jí znásilění, odmítl bys jí antikoncepční pilulky předepsat?

          BtP: Máš pravdu, že v tomto velmi specifickém případě bych neodmítl. Tohle je přípustné a morální.
          to je citace z jedné diskuse, nikoli můj názor,
          autor tu diskusi určitě zná

          Tento příspěvek je reakcí na RE: Kondom nikdy, ale někdy ano

          • miroslav krabec píše:

            Neabortivní antikoncepce v případě znásilnění jsou například spermicidy (látky znehybňující a ničící spermie). Lze také použít hormony, které blokují ovulaci (tj. zabrání početí). Abortivnímu účinku lze zabránit tím, že se zjistí, v jaké fázi cyklu se žena nachází. Pokud se hormony podají před ovulací, pak jí zabrání a k početí nedojde. Pokud by se podaly při ovulaci nebo těsně po ní, pak už nedokáží zabránit početí, ale jen zahnízdění embrya… Takže podání hormonální antikoncepce je tu oprávněné za těchto podmínek.
            http://tob.signaly.cz/0910/pouzivani-kondomu-jako-prevence
            citace

          • Hamish píše:

            Prokop Remeš, of koz.

      • :) píše:

        No vidíte… Asi to máte skutečně v krvi to mlžení. Nebyl jste ani schopen odpovědět na otázky, místo toho jste překročil k jínému tématu. Nyní Vám věřím, že Vám jasná mluva asi skutečně nic neříká… I kdyby to s kondomama bylo jakkoliv (jakože není a pravda o tom, co učí katolická Církev je snadno dohledatelná a není na Vaší straně), stejně to nic nemění na problému, zda by jasnou řeč sekularisti nebyli schopni pochopit, jak jste tvrdil… Z Vaší reakce se zdá, že skutečně nejste elementární komentář schopen pochopit. Pak už si ale vůbec nedělám naděje, že jste schopen pochopit něco složitějšího, natož nějaké teologické záležitosti. Možná jste schopen o nich rádoby žvanit…

      • cinicius píše:

        Je zajímavé, že encykliky z první třetiny 20. století, kdy byly určeny jen biskupům a možná kněžím, jsou psány mnohem jasněji a srozumitelněji normálnímu člověku, než ty dnešní, doporučované ke čtení i prostým věřícím a jinověrcům. Bohužel i církev propadá politické korektnosti.

        • Hamish píše:

          Církev do politické korektnosti rozhodně neupadá 🙂
          To jen někteří „pastejři“.

        • Pavel píše:

          To jsou žblebty. Doporučuju přečíst si třeba Pascendi Dominici gregis, hotový slabikář.

        • Michal Kretschmer píše:

          Myslím, že primárně nejde o politickou korektnost, ale o nechuť jednoznačně se vyslovovat a hlásat vhod i nevhod. Dále pak o přizpůsobování se dnešnímu jazyku; klasické formulace totiž nepřipouštěli dvojí možný výklad a nechaly se použít k odsouzení heretiků, kteří je popírali. To se už projevuje v textem II. vat. koncilu, kdy ještě politická korektnost se moc neprojevovala.

  6. Michal Kretschmer píše:

    Ohledně přikázání Nezabiješ existují případy usmrcení člověka, na které se nevztahuje ( sebeobrana, spravedlivá válka, trest smrti). Rovněž tak u Nepokradeš (tajné odškodňování, odcizení životně důležité věci v krajní nouzi). U hříchů proti 6. a 8. přikázání tomu tak není.

    Norma není nějaká laťka, kterou není třeba přeskočit. Není nějakým ideálem. To by šlo spíše říci o tzv. evangelijních radách. Z toho, že jde o obecnou normou, plyne, že se vztahuje na všechny případy týkající se látky, na kterou se ona norma aplikuje.
    Hledat nejmenší zlo či posuzovat morálnost skutku, podle toho, zda z něj vzejde nějaké zlo,menší zlo nebo velké zlo, je odmítnuto v encyklice Jana Pavla II Veritatis splendor (body 71 až 75). Přímo chtít menší zlo je vždy špatné; je však správné, existuje-li více možností, při volbě mezi vnitřně ne špatnými možnostmi přihlížet ke konsekvencím volby.

    Ohledně epikie píše sv. Tomáš v STh II-II q. 120. Jde tu o vyšší pravidlo lidských skutků, kdy zákonodárce mohl předvídat všechny možné případy. Sv. Tomáš tam uvádí třeba jako příklad, kdy nemá být na žádost vydán meč, který dal někdo do úschovy, jestliže dotyčný se chystá v zuřivosti jím vraždit.

    Ohledně použití antikoncepce nějaké výjimky nepřipouští ani encyklika Pavla VI Humanae vitae (bod 14). Z encykliky Pia XI Casti connubiu cituji:

    „55. Avšak žádný důvod ani nejzávažnější nemůže způsobiti, aby se stalo počestným a přírodě přiměřeným to, co svojí vnitrní podstatou je proti přírodě. Poněvadž manželské obcování je svojí povahou určeno k tomu, aby byl dán život dítěti, jednají proti přírodě a konají cosi hanebného a svou podstatou nepočestného ti, kdo úmyslně olupují úkon o tuto jeho přirozenou účinnost.“

    „57. Arci někteří, zřejmě se odkloňujíce od křesťanské nauky, která hned od samého počátku byla převzata a bez přetržení byla hlásána, v poslední době byli toho mínění, že se má slavnostně zaujmouti jiné stanovisko k tomuto jednání. Proto Církev katolická, jíž Bůh sám svěřil úkol učiti a chrániti bezúhonnost a počestnost mravů, uprostřed této mravní spouště, aby zachránila neporušenou čistotu manželské smlouvy před touto ohavnou zkázou, na znamení svého božského poslání důrazně našimi ústy zvedá hlasu svého a znova prohlašuje: jakékoli manželské obcování, při němž jest olupován úkon úmyslným zásahem lidí o svůj přirozený účinek, to jest dáti život dítěti, jest prolomením zákona Božího a přirozeného, a ti, kdo se dopustili něčeho takového, poskvrňují své svědomí těžkou vinou.

    58. Proto mocí své autority a ze starosti o spásu všech duší napomínáme kněží, kteří konají úřad zpovědníka, a kněží, kteří mají duchovní správu, aby neponechávali svěřených věřících v bludu o tomto tak nesmírně důležitém Božím zákonu, a ještě mnohem důrazněji, aby sami se chránili takových bludných názorů a aby ze slabosti nijak se k nim nechovali shovívavě a povolně. Kdyby však některý zpovědník nebo duchovní správce – Bůh nás toho chraň! – svěřené věřící buď sám uvedl do těchto bludů nebo aspoň je v nich utvrdil schvalováním nebo vypočteným hříšným mlčením, ať si uvědomí, že bude vydávati přísný účet ze zrady na svém úřadě Nejvyššímu Soudci Bohu, a ať pováží, že jemu byla řečena slova Kristova: „Slepí jsou a vůdci slepých; vede-li však slepý slepého, padnou oba do jámy.““

    Pius XI pak ještě připomíná v bodě 62 této envykliky: „Nikdo nesmí se stavěti za onu nesmyslnou a od Otců pod vyobcováním z Církve odsouzenou myšlenku, že totiž prý je nemožno člověku ospravedlněnému zachovávati Boží přikázání. Neboť Bůh nenařizuje nemožných věcí, nýbrž když nařizuje, napomíná, abys udělal, co je v tvé moci, a abys žádal o to, co ty nedovedeš, a pomáhá, abys mohl.“ (Concil. Trident., zased. 6 c. 11.)“

    Z uvedených citací je zřejmé, že slova arcibiskupa Duky jsou v rozporu s učením papežů Pia XI a Jana Pavla II, která vycházejí z tradice církve. Boží přikázání nejsou ideál.

  7. Michal Kretschmer píše:

    Nastudujte si tzv. theologické censury. Netroufám si tvrdit, že vyjádření arcibiskupa Duky spadá do kategorie sententia haeretica, tedy že se tím exkomunikoval, pokud to ví (a to by bylo třeba při jeho theologickém vzdělání předpokládat). Lze však uvažovat o některém z jejich nižších stupňů jako je třeba propositio periculosa.

    To je tedy můj názor, možná někdo z diskutujících katolíků se domnívá, že je to jinak.

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: