XI. Pochod pro život: Na 2000 lidí

XI. Pochod pro život lze označit za úspěch – vydařil se on i doprovodné akce, litovat lze pouze selhání ozvučovací techniky, které bylo při účasti na 2000 lidí velice citelné. Fantastický a vpravdě historický je fakt, že poprvé celebroval pochodu předcházející mši za nenarozené děti primas český.

Během dopoledne se v dominikánském klášteře představilo 24 neziskových organizací z celé republiky, které se věnují obnově kultury života, hospicové péči, provozují azylové domy pro těhotné, podporují předmanželskou a manželskou čistotu a rodiny. Příkladem mohou být Hospic Anežky České, Výbor na obranu rodičovských práv (VORP), občanské sdružení Na počátku, TV Noe, Radio Proglas a další.

Po obědě následovala mše za nenarozené děti, v klášterním kostele sv. Jiljí, kterou celebroval Dominik Duka, arcibiskup pražský a primas český. Koncelebrovali apoštolský exarcha Ladislav Hučko, Jiří Paďour, biskup českobudějovický, František Radkovský, biskup plzeňský, a desítky kněží. Otec arcibiskup poděkoval přítomným za účast a jejich dlouholeté snahy a aktivity, a ujistil je, že mají podporu svých biskupů.

Následného pochodu od kostela sv. Jiljí na Václavské náměstí se zúčastnilo asi 2000 lidí. Během dopoledního programu, na mši či samotném pochodu bylo možno zahlédnout celou řadu známých osobností, např. politiky Pavla Bělobrádka, předsedu KDU-ČSL, Pavla Svobodu, rovněž KDU-ČSL, Romana Jocha, premiérova poradce pro lidská práva, historika Radomíra Malého či Pavla Čermáka, velitele Jihočeské komendy Vojenského a špitálního řádu sv. Lazara Jeruzalémského.

Pochod se po delší době dostal i do hlavního zpravodajství České televize, které bylo až překvapivě vyvážené.

Myslím, že budu mluvit za všechny čtenáře časopisu, když poděkuji pořadatelům za organizaci akce i všem lidem, kteří se dostavili, aby podpořili ochranu nenarozeného života. Především bych však chtěl poděkovat biskupům a kněžím za jejich přítomnost, za mši za nenarozené děti a za podporu, které se od nich hnutí pro-life dostalo.

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskusních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Off topic příspěvky a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány, nicméně berte na vědomí, že diskuse má takový objem, že správci ji často nestíhají pročíst celou.

Reklamy

45 Responses to XI. Pochod pro život: Na 2000 lidí

  1. cinicius píše:

    Zpráva vyšla i na stránkách mého iDnesáckého blogu, kde ji lze podpořit kliknutím na „karmu článku“…

    http://ignacpospisil.blog.idnes.cz/c/183376/XI-Pochod-pro-zivot-Na-2000-lidi.html

    • Pochod pro život - od Jana píše:

      Jsem velice rád, že se to dostalo po letech do našeho „nezávislého“ 🙂 zpravodajství a dokonce vyváženě…
      Jen jaký je rozdíl mezi 1000 a 2000 účastníky? Dá se to spočítat? Kéž příště 10 000 účastníků! (ale, neomezujme Boží prozřetelnost….:)
      Pax
      Jan

      • cinicius píše:

        Říkali tam více než 1000, pokud jsem slyšel správně. Nicméně překvapivě vyvážené zpravodajství ČT pochopitelně nemusí být totéž, co zcela vyvážené… 🙂

  2. vojta píše:

    Mohu se pouze zeptat, jak se počítá počet účastníků na podobných akcích ???

    • cinicius píše:

      Ten se většinou odhaduje. Já osobně odhad koriguji ještě srovnáním účasti s posledním pochodem: podle míry nacpanosti kostela sv. Jiljí a ulice před ním, než lidi vyrazí.

      Další možností je přihlédnout k poměru lidí, na které se dostalo křížů, a na které ne, ale to momentálně nemohu použít, protože si nejsem jist, jestli k původním 800 z dřívějších ročníků nějaké nepřidělali…

      • MichalD píše:

        To je zajímavé jak zdání může klamat. Když jsem si přečetl ciniciusův údaj o 800 bílých křížích tak jsem se zaradoval, protože podle mého včerejšího dojmu jsem odhadoval tak jeden kříž na 2-3 lidi, tedy něco kolem 2000 účastníků. Pak jsem si to zkusil spočítat na některých fotkách na http://zaramovane.rajce.idnes.cz/Pochod_pro_zivot_2011 a vychází mi asi 3 kříže na 4 lidi (včetně dětí), tedy zhruba 1000 účastníků …

        • cinicius píše:

          Patrně jste si vybral špatné fotky… Mně to vychází zhruba něco méně, než 1 kříž na dva lidi… Je to ale dost nerovnoměrné, takže na fotkáchj z různých částích průvodu to vypadá různě. Nejmíň jich bude vzadu (došly), zezadu ale moc fotek nebude, ta část není pro fotografy atraktivní.

          Navíc připomínám, že nevím, kolik bylo letos křížů…

          • MichalD píše:

            Ty fotky nejsou špatné, ale máte pravdu že jsou asi z první poloviny průvodu a souhlasím, že tam byla hustota asi vyšší. Bylo by zajímavé zjistit kolik těch křížů skutečně bylo. Nechci se v tom moc rýpat, také bych byl moc rád kdyby každý rok byl pochod mohutnější a mohutnější, ale poznání pravého stavu věci většinou není na škodu (i když je třeba bolestivé).

  3. Lukáš Biskupický píše:

    Nevíte někdo, zda si Pochodu povšimla ČT či NOVA ve svých zprávách? Dosud naše demokratické televize Pochod důsledně ignorovaly…

  4. Hamish píše:

    Duka je dobry komik.
    Ujistil, ze verici mají podporu svych biskupu. To mi pripomina scenu z Jiste, pane ministre. „Podporujeme vas, ale nikdo o tom nesmi vedet“

    • cinicius píše:

      On to řekl na veřejnosti.

      • Hamish píše:

        Nepochybně.
        Ale kdy, za celý rok, jsi něco podobného z úst biskupů, ČBK slyšel?
        Já tedy nikdy.

        • cinicius píše:

          Biskup Paďour osobně vedl předvánoční vigilii za nenarozené a na stránkách českobudějovického biskupství byl Pochod pro život připomínán… To k českobudějovické diecézi… Biskupa Paďoura si velice vážím, že při svém chatrném zdraví vůbec do Prahy dorazil.

          Jinak: na Signálech byl Pochod pro život mezi TOP doporučovanými akcemi. Biskup Hrdlička byl loni v létě na pouti pro účastníky kruciáty – což myslím dělá pravidelně.

          • Hamish píše:

            Jo, a ktery biskup, cesky biskup, se kdy ucastnil samotneho pochodu?
            Tech par zminek, par biskupu k ten velkemu problemu, rozhodne nepovazuju za dostacujici.

          • cinicius píše:

            Dříve se i samotných pochodů účastnil Karel Otčenášek…

          • Lukáš Biskupický píše:

            Rozhodně se nedá říci, že by některý z českých biskupů nějak zřetelně podpořil boj proti potratům (a Pochody pro život); spíše mi zatím jejich účast připadá jako diplomatický krok s otevřenými vrátky na obě strany.

          • cinicius píše:

            Řekl bych, že biskup Hrdlička svou podporou kruciáty spadá pod definici zřetelné podpory a že i celebrace mše primasem a výslovná slovní podpora na ní je vyjádřením podpory. Jestli šlo jen o diplomatický krok či další krok za obnovením normálního společenského fungování Církve a jejích představitelů, to teprve uvidíme. Zatím je správné to lepší.

          • Lukáš Biskupický píše:

            Měl jsem na mysli nějakou zvláštní aktivitu, např. vystoupení v médiích, a to u českých biskupů (moravské tak nesleduji). Jinak ale souhlasím – předpokládejme to lepší.

  5. Felix píše:

    Já si myslím, že potraty jsou už dobře usazené, bezpečně zavedené a nic je už neohrožuje. Takže i biskupové můžou klidně ujistit o podpoře protipotratových snah a televise si může klidně dovolit být vyvážená. Celkem se všichni poctivě snaží a dělají co můžou. Takže zítra zase těch 70. Spíš víc, když ani rané medikamentosní potrácení nic neohrožuje. Takže pohoda. A taky děkuji.
    A nebo ten režim je zločinný? No dovolte? Takové otázky se do té pohodové atmosféry absolutně nehodí!

  6. ivka píše:

    Je to veliký úspěch, i když se nezdá.
    Tím, že se arcibiskup alepoň objevil, přítomnost mladých kněží,sice krátká zpráva na ČT1-ale byla!

  7. MichalD píše:

    Ještě bych si dovolil přidat jeden postřeh (i když nepředpokládám, že by čtenáře tohoto webu nějak překvapil) který dokresluje rozdíl, k čemu vede dnešní “moderní, aktivní, atd.” pastorace a k čemu může vést ta “zastaralá”. Velmi mě potěšilo, když jsem se na pochodu potkal s otcem farářem a jeho farníky (celkem jich tam bylo asi 15) z vesnice, kde trávíváme prázdniny. “Parametry” této farnosti jsou: pohraničí (sudety), 4h cesta do Prahy, kněz sloužící 3 nedělní mše sv., celkový počet “účastníků“ těchto tří nedělních bohoslužeb asi 60, žádné internetové stránky, rukou psaný rozpis bohoslužeb na dveřích kostela, kostel bez topení a el. ozvučení, … zkrátka z dnešního pohledu farnost totálně “out”. Pro porovnání “parametry” naší městské farnosti: dojezd do Prahy 2h, cca 900 “účastníků nedělních bohoslužeb” (4 mše sv. v neděli, jinak 2 denně, bohoslužby pro mladé, pro děti … střídá se 6 kněží), “moderní” farnost se spoustou akcí, společenstvími, několika sbory, “aktivní” farní radou, vlastním časopisem, internetovým portálem, … a pokud je mi známo, tak naše rodina byla v Praze asi jediná.

    Zajímavé je, že z těch sudet to nebyla žádná velká organizovaná akce, jak znám otce faráře tak nic složitě neřešil (o to víc mu myslím zbylo času na modlitbu), někteří se nacpali do auta, ostatní jeli vlakem, jednoduše když jde kněz za Kristem, farníci jdou za ním.

    • cinicius píše:

      Všiml jsem si, že mnoho návštěvníků bohoslužby vykazovalo „jasně zastaralé“ 😉 chování v kostele – například přijímalo v kleče. Přemýšlel jsem, že to udělám taky, ale nakonec jsem to vzdal, páč klečení na kameni mi dělá potíže a nechtěl jsem při té tlačenici ostatní zdržovat či do nich strkat…

      • :) píše:

        Tak to jejich poměr byl pravděpodobně ještě větší, když se připočítají ti, kteří přišli až na pochod, neboť se nechtěli Novus ordo účastnit a pak ti, kteří se ho sice účastnili, ale k přijímání na Novus ordo nechodí.

        • Josef píše:

          A pak ti, kteří na NOM i k přijímání při NOM chodí, ale dali si guláš a dodržují eucharistický půst.

          Ale to už je (na rozdíl od toho, co napsal/a „: )“) jen odhad, neboť já jsem tam nebyl, takže nevím, jestli se ten guláš nakonec podával. Leč z programu to plyne.

      • MichalD píše:

        na druhou stranu ten potlesk při mši sv. určitě „zastaralý“ nebyl, ale jak jsem se koukal kolem, nebyl jsem sám kdo z toho byl v rozpacích

        • cinicius píše:

          Jo, v rozpacích bylo vícero lidí… Není divu, při mši se tleskat nemá…

          • :) píše:

            Při Mši se hlavně nemá kecat a dělat proslovy, předávat květiny, gratulace, poděkování, dávat ohlášky… Kdyby se nedělalo tohle, tak by se snad ani netleskalo.

          • MichalD píše:

            tak, tak, úplný souhlas, ale jak je vidět, dnes to už skoro nikomu vrásky nedělá, hlavně že se pořád něco u oltáře děje, věřící jsou zapojeni a buduje se společenství. Neví zde někdo, kdy se historicky objevil ten zvyk předávat hierarchům na závěr mše sv. květiny a dárky?

  8. brontochundelka píše:

    Mši jsem přežil v kapli sv. Zdislavy, modlíce se růženec za usmíření Božího hněvu.
    Jinak k obědu nebyl guláš, ale úžasné červené těstoviny se sýrem, s láskou a péčí připravené panem Jiřím Kubem. Hodilo by se k nim víno, ale měli jen kafe.
    Až na NOM, Arciduku a repráčky to byla výborná akce. Čest a dík organizátorům!

    K ozvučení příštího pochodu mě napadlo heslo: „Lépe mlčet, nežli škrčet.“

  9. Lukáš Biskupický píše:

    Podržte se, Katolický týdeník 14/2011 referoval o Pochodu na první stránce i s fotkou!

  10. […] fotografií z Pochodu pro život 2011 a s ním spojených akcí. […]

  11. […] Ve svém článku Jak můžem pomoci hnutí pro-life? I aneb Nic neumím, nemám čas a nemám peníze jsem zmínil o tzv. Kruciátě. Tato iniciativa hnutí pro-life doznala v poslední době určitých změn, rozšířila svůj záběr a byla přejmenována na Modlitby za nejmenší. Vede ji a organizuje P. MUDr. Jiří Korda, který ji i reprezentoval na přehlídce pro-life organizací a aktivit před letošním Pochodem pro život. […]

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: