Ještě se vrátím ke státním maturitám, které jsme zde na začátku prázdnin probírali. Zaslal jsem tehdy všem větším českým stranám (buďto přímo expertům na školství, nebo tiskovému mluvčímu, pokud jsem ty nedohledal) dotaz, jak hodnotí výsledky státních maturit a jaké cíle by si (i s přihlédnutím k těmto výsledkům) jako ministři školství ohledně středního školství stanovili.
Zde nabízím přehled výsledků tohoto experimentu, přičemž chybějící odpovědi se snažím nahradit odkazem na relevantní vystoupení představitelů a expertů stran v jiných médiích.
Věci veřejné
Ministr školství Josef Dobeš na dotaz nereagoval, nicméně jeho četná vyjádření k tématu (např. ZDE) i práce na ministerstvu snad umožní udělat si obrázek.
KDU-ČSL
Místopředsedkyně KDU-ČSL Helena Šustrová mi na dotaz neodpověděla, nicméně krátce poté vydala KDU-ČSL tiskovou zprávu, v níž se Helena Šustrová i stranická expertka na školství Michaela Šojdrová k tématu státních maturit vyjádřily.
ODS
Vedoucí mediální sekce pan Bartovský na dotaz nereagoval. V médiích se k problematice vyjádřil např. europoslanec Ivo Strejček.
TOP 09
Tisková mluvčí TOP 09 mi sdělila, že stranickou expertkou je poslankyně Putnová, která mi jistě vyjde vstříct. Od té ale nic nepřišlo, při kontrole jsem pak zjistil, že tisková mluvčí nikde nenapsala, že jí to přeposlala, tak to možná bude tím. Poslankyně se k problematice vyjádřila např. ZDE či ZDE.
ČSSD
Stínový ministr školství ČSSD Marcel Chládek zaslal následující opověď, kterou doplnil odkazem na své stránky, na nichž je shromážděna celá řada jeho dalších vyjádření a postojů k této věci.
Na středních školách letos začala ministrem školství Josefem Dobešem prosazená verze státních maturit. Jak dopadla, o tom si mohli lidé udělat obrázek sami. Shrnul bych to následovně: Chyby v otázkách, jejich nedostatečná obsahová úroveň, hon na ty, kteří se odvážili část testů zveřejnit, administrativa, ze které šly ředitelům a učitelům oči kolem a v neposlední řadě několik stovek vyhozených milionů ze státního rozpočtu. Státní maturity jsou bezesporu největším faux pas (z mnoha ostatních), kterého se ministr Josef Dobeš ve své funkci dopustil.
Co mě zaráží, je to, že ministr Dobeš ještě před spuštěním státních maturit reagoval na kritiku – která před výše uvedenými problémy varovala – zlehčováním či zesměšňováním. A to jak na veřejnosti, tak před plény obou komor českého parlamentu. Dnes přitom sám některé z problémů přiznává. Jde ale spíše o podružnosti a ministr Josef Dobeš potvrzuje, že se hlavními problémy státních maturit – jako je obsahová úroveň projektu – zabývat vůbec nechce.
Faktem však je, že současná podoba státní maturity neznamená pro české školství vůbec žádný přínos. Jejich přidaná hodnota se rovná nule, a to hlavně pro samotné maturanty. Ač ministr Josef Dobeš hovořil o tom, že státní maturity zvýší úroveň vzdělanosti, dnes tomu věří asi už jen on sám a pan Pavel Zelený, šéf ministerské organizace Cermat, která státní maturity zajišťovala. Oba by měli ze svých funkcí odejít…
PhDr. Marcel Chládek, MBA
stínový ministr školství za ČSSD
KSČM
Stínový ministr školství KSČM Milan Bičík mi zaslal tuto odpověď:
Diskuze o tom, zda zavést, či nezavést – a jak by měly vypadat maturitní zkoušky na středních školách poskytujících tuto úroveň vzdělání v ČR i vlastní příprava podmínek a první realizace společné části MZ, byla v porovnání se zahraničím rozvleklá, rozbředlá a ovlivněná řadou dílčích rozdílných zájmů. Osobně mi na ní nejvíc vadila politizace celého problému, některé snahy o zavádějící a nepřesné informování veřejnosti a malý „tah na branku“ ze strany MŠMT a jím řízených zodpovědných institucí.
Jako odborný mluvčí KSČM jsem po celou dobu zavedení společné části maturit podporoval, vždy za předpokladu, že maturitní zkoušky budou všestranně kvalitně zabezpečeny. Z dlouhodobějšího hlediska jde totiž objektivně o jeden (ovšem z mnoha) z kroků, jak zastavit klesající trend úrovně vzdělávání a kvality absolventů maturitních vzdělávacích oborů.
K výsledkům letošních maturit – po všech peripetiích nepřekvapily ani svým průběhem, ani svými výsledky. Prokázaly objektivně neuspokojivou úroveň znalostí a vědomostí uchazečů o vykonání zkoušek z celoplošného pohledu, potvrdily však svoji oprávněnost. Odhalily zároveň některé nedostatky v obsahovém i logistickém zabezpečení, jsem však přesvědčen, že jsou a také budou odstranitelné. Stejně tak věřím, že v příštích letech postupně naplní i všechny, dnes již obecně známé, cíle, pro které byly zavedeny.
Cílem KSČM a jejích odborníků pro nejbližší léta je podpořit a být nápomocni při odstranění zjištěných nedostatků v organizaci a obsahu společné části maturitních zkoušek, obrátit větší pozornost zodpovědných institucí na postupnou harmonizaci vzdělávacích dokumentů, vlastního průběhu vzdělávání, požadavků na znalosti uchazečů o vykonání zkoušek i harmonizaci společné a profilové (školní) části vlastních maturit. To je i mým cílem.
Otázka na další cíle KSČM při nápravě stavu (středního) školství přesahuje prostorové možnosti této odpovědi – jak jsem uvedl, otázka maturit je jedním z mnoha kroků, které je třeba učinit.
Mgr. Milan Bičík
Suverenita
Vedoucí tiskového odboru David Štěpán mi zaslal stručnou odpověď s tím, že později pošle podrobnější, která mi ale nedošla. Zde je stěžejní část textu toho, co přišlo:
Suverenita obnovení státních maturit vítá, jednoznačně se prokázalo, že úroveň středních škol je velmi rozdílná. Na státních a církevních školách zvládli studenti maturity dobře, naopak na některých soukromých školách se prokázalo, že úroveň vzdělání je naprosto podprůměrná.
Domníváme se, že logické prohození písemné a ústní maturitní zkoušky a některé další drobné úpravy povedou k
tomu, že státní maturita se stane opět všeobecně uznávanou zárukou kvality absolventů středních škol. Dlouhodobě ale voláme po tom, aby na gymnasiích a středních průmyslových školách, stejně jako na některých SOU s maturitou, byla zavedena povinná maturita z matematiky, na SOU alespoň v jednodušší variantě.
Co pochopitelně kritizujeme je fakt, že obnovení státních maturit se tak dlouho odkládalo a finanční prostředky vynaložené na jejich přípravu a na jejich průběh jsou neadekvátní a nehospodárně vynakládané.
David Štěpán
vedoucí tiskového odboru SBB
Strana zelených
Tiskový mluvčí strany mi sdělil, že školským expertem strany je předseda strany Ondřej Liška, kterému dotaz přeposílá. Od pana Lišky ovšem žádná odpověď nepřišla. Na jeho stránkách jsem žádné vyjádření k tématu nenalezl.
Ignác Pospíšil