Otázku kalendáře chtějí ukrajinští řeckokatolíci řešit v dohodě se svými „pravoslavnými bratry“

Tiskové středisko Ukrajinské řeckokatolické církve vydalo prohlášení k problému užívání dvou církevních kalendářů u východních křesťanů sjednocených s Římem. Zatímco oficiální proud je pro užívání kalendáře gregoriánského, tak stále existují skupiny, které si stojí za užíváním juliánského kalendáře, který se oproti tomu prvnímu v občanském kalendáriu vyznačuje posunem veškerých svátků a slavností o celých 14 dní (proto slavení Vánoc začíná až 6. ledna večer).

Vrchní eparcha a kyjevsko-haličský arcibiskup Svjatoslav Ševčuk v novém otevření této diskuze na ukrajinském Kanálu 5 zdůraznil, že je nutné vyřešit problém užívání kalendáře s „pravoslavnými bratry“ především z toho důvodu, aby nedocházelo k prohlubování církevních rozkolů, ale naopak se je dařilo překonat.  Řeckokatolický eparcha dále uvedl, že otázka užívání kalendáře není dogmatickým elementem.

Společnost dle médií vnímá, že by bylo správné spojit Ukrajinu s celým civilizovaným světem, který slaví Vánoce dle gregoriánského kalendáře, a to jak na západě, tak i na východě (např. řecká ortodoxní církev). Vladyka Svjatoslav svůj krátký výstup zakončil s tím, že církev stále pokračuje v diskuzi s pravoslavnými, která trvá více než rok a pokud bude příhodný čas k tomu, aby se učinil zásadní krok v této věci, tak jej učiní společně.

V České republice již je tato otázka již šest let minulosti. Řeckokatolický exarchát oficiálně přijal gregoriánský styl kalendáře. Pravoslavná církev v českých zemích však i nadále užívá kalendáře juliánského.

Daniel Zouhar

Další smutný příklad toho, jak vypadá zdivočilý ekumenismus, který se urval z řetězu.

Ignác Pospíšil

Sepsáno volně podle Lvovské hazety. Oficiální zpráva:

http://ugcc.org.ua/news_single.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=6962&cHash=6a850ed2b822f8d1d483eeb0de0a492c

4 reakce na Otázku kalendáře chtějí ukrajinští řeckokatolíci řešit v dohodě se svými „pravoslavnými bratry“

  1. Otázka kalendáře napsal:

    Existuje (ze strany římských katolíků) snaha, aby např. slavení Velikonoc bylo ve stejné datum na Západě, jako na Východě.

    Na druhou stranu, pokud ovšem není Vůle Nebes jiná, proč se ještě rozdělovat skrze spor o „Starij“ a „Novij“ stil?. Pokud se nepletu, tak u řeckokatolíků ani před 2. Vat. koncilem nebyla v tomto jednota, byl dovolen jak náš(gregoriánský), tak východní – juliánský kalendář.

    Pax

    Jan

  2. organist napsal:

    Jedná se o exkomunikované ukrajinské řeckokatolíky, anebo o ukrajinské PRAVOVĚRNÉ řeckokatolíky?

  3. Východ napsal:

    Nový kalendář nemá na Východě místa… I v pravoslaví způsobuje rozkoly, u uniatů je příznakem opuštění jejich tradic, znakem latinizace… Začne to kalendářem, následně se násilím zavede římská Paschálie (která je v rozporu se všeobecnými koncily), pak se nařídí římské, Východnímu myšlení cizí a nadbytečné, svátky, růženec, křížové cesty, atd. Nic proti těmto formám zbožnosti, jsou jistě dobré a užitečné, ale pouze tam, kam patří…

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: