Evoluce v Ostravě

6 reakcí na Evoluce v Ostravě

    • jjstodola napsal:

      Uf. Ono to má skoro dvě hodiny. Smekám kloubouk před monarchisty. Já bych se nevydržel poslouchat ani hodinu.

      • :) napsal:

        Já jsem včera večer poslouchal asi prvních 20 minut, než jsem musel jít, ale za tu dobu bych dal jedno důrazné doporučení: Neříkat skoro v každé větě alespoň dvakrát „vlastně“ – velmi to ruší, obzvlášť u někoho, kdo mluví tak pomalu jako Vy. Pak jsou tam i další slovíčka, ale ty nejsou tak dominantní (např. jakoby, v podstatě…).

        • jjstodola napsal:

          Víte, já nejsem přítelem mluveného slova jako můj spolužák Přemysl Hnilička http://mluveny.panacek.com/zakulisi-mluveneho-panacka/6153-tvurci-panacka-premysl-hnilicka-1977.html a řečník ze mne nikdy nebude. Považuji v podstatě za úspěch, že něco řeknu, tak buďte v tomto směru ke mně shovívaví.;-)

        • jjstodola napsal:

          Mimochodem. Jakkoliv mé mluvené slovo není pěkné, představuje názornou ukázku řečnického projevu člověka výrazně orientovaného na psané slovo.

          Mluvím pomalu, protože jsem zvyklý oddělovat proces formulace myšlenky ve slovech, kdy si člověk pohrává s myšlenkou a hledá její nejlepší vyjádření, od samotného zapsání myšlenky v podobě, ke které na konec dospěl. V mluveném projevu to není možné – myšlenka musí být prostě hned řečena.

          Používám výplňových slov, protože jsem si na druhé straně vědom toho, že řečník musí mluvit a nemůže přednášku kouskovat na dlouhé fáze mlčení a slovní vyjádření myšlenky.

          Psát a mluvit jsou dvě odlišné činnosti; umět jedno neznamená umět druhé. K oběma dovednostem musí mít člověk jiné předpoklady a k umění obého musí dospět přiměřeným cvikem. Jsou lidé, jejichž přednášky jsou zajímavé a poučné a kteří zároveň píší tak, že výsledkem je hrozná slátanina. Jsou lidé, kteří umí brilantně formulovat myšlenky v psaném textu a kteří zároveň mluví tak, že produkují nesrozumitelné bláboly.

          Považuji svou schopnost vyjádřit myšlenky v psaném projevu za celkem slušnou. Mluvím-li, mám zatím docela skrovný cíl: říct nějak, co mám na mysli.

Napsat komentář

