Od pasu dolů ateista

Doporučuji článek Dr. Karla Skočovského Od pasu dolů ateista, který je reakcí na diskusi o sexuální morálce na ChristNetu a především na tamní poslední splašky, jejichž autorem je odpadlý kněz Jan Jandourek.

33 reakcí na Od pasu dolů ateista

  1. Paul Max napsal:

    Pan Jandourek by si měl především jako exhibicionistický sexista uvědomit, že manželský sňatek je vskutku posvátný. Všechno co je kolem – je prachsprosté mrdání. (Ignác ráčí prominout.) Jandourkův postcelibátní sexismus nijak nemůže ospravedlnit promiskuitu dnešní doby.

    • Pan Contras napsal:

      Škoda na Jandourka reagovat, je to troska.

    • re: jandourkoviny napsal:

      To, co předvedl pan Jandourek (zde výslovně neříkám „otec“, či „důstojný otec“:), je prostě a jednoduše otevřené popření křesťanské morálky v oblasti sexuality. Patrně i podle učení „starokatolické církve“, o které se říká, že není příliš stará a ani příliš katolická:))). I když i u nich znám minimálně jednoho člověka, který se mi jeví jako „richtig“ (po stránce přístupu k životu, nemluvím o věrouce.).

      Krátce: když pan Jandourek věci nerozumí, ať alespoň mlčí. ZA každé slovo budeme souzeni.

      a) masturbace opravdu člověka „uzavírá do sebe“. Toto je i lékařsky potvrzeno, existuje i diagnóza. Je to cesta do sobectví, někdy i k duševní poruše. (když se bavíme „mimo křesťanskou morálku“).
      b) předmanželský sex – atˇ už ten věří alespoň mons. Halíkovi, když už jej tak hezky cituje:))). V devadesátých letech s ním sloužil ve stejném kostele.

      Pax

      Jan

    • Václav napsal:

      Nebylo by lepší ( a nejenom s ohledem na pana Ignáce) kdybychom se drželi tradiční terminologie ? Výrazy jako je smilstvo nebo cizoložství jsou dostatečně výstižné.

    • jarosl napsal:

      chtěl bych jen podotknout, že pokud se v příspěvcích katolického webu objebují podobné termíny, jaké používá pan Max ztrácí hodnotu a smysl. hnusí se mi takové stránky a odmíátám na ně chodit … loučímse tedy … jedině že by zasáhl administrátor webu.

    • re: napsal:

      Také se přimlouvám, aby se nepoužívaly výrazy, blízké výrazům tak běžným v sekulárních diskusích „pod čarou“. :)))

      Jan

  2. nino napsal:

    ano, ten stav moralky dnes je smutny. A odpovedou nesmie sa stat nadbiehanie upadku, ale obnova vsetkeho v Kristu.
    Toto je dilema pokoncilovej Cirkvi. Ta prisla s ideologiou ,,otvorenosti“- nahnala katolicku mladez do vztahov s nekatolikmi a ti nasledne zistili, ze kto chce vlkmi zit, musi s nimi vyt… A nakoniec sa prisposobili. Najskor zacali byt tolerantny k nekatolickej ,,moralke“, potom ju zacali zit a nakoniec stratili vieru.
    A preto dnes vidime snahu niektorych ,,mudrych“ pseudokatolikov ,,pozehnat“ im, ci zlahcit tento nestastny stav.
    Casto som rozmyslal, kde urobili pokoncilovi konzervativci chybu, ze ich deti masivne odpadli a zavrhli katolicku moralku a nasledne vieru. A vyslo mi, ze naozaj kamenom urazu bola ,,otvorenost“.
    Dnes, ked nam vladne oligarchia, a ta potrebuje predavat antikoncepciu a doktori ju natlacaju kazdemu, ako sa len da, a elity preto podporuju promiskuitu. Dievcata sa dnes uz v 15. rokoch dostavaju pod tlak spolocnosti, okolia, chlapcov, a farmafirieb, aby zacali sexualne a promiskuitne zit. Je to tragedia. Takisto sa podporuje rozvrat rodiny, zamestnanost zien, zla financna situacia rodin. Spolocnost tvorena rozvratenymi rodinami a vykorenenymi ludmi a vztahmi bez dovery sa lahsie ovlada, lebo je uplne zavisla na odrobinkach od statu.
    ..
    Na tymto stavom sa musi zamyslat kazdy otec (ci rodic), ktoremu zalezi na spase jeho deti (a v podstate i casnom dobre, lebo to, co sa deje, smeruje i proti nemu).
    Dospel som k zaveru, ze dobrou strategiou je uzavretost:
    1.) aby deti chodili do katolickej skoly, kde je drviva vacsina deti zo zboznych rodin
    2.) aby aktivity a priatelstva deti boli jemne smerovane k zboznym detom- ministrovanie, katolicke akcie, kruzky, atd
    3.) aby rodina udrziavala blizke kontakty s inymi zboznymi rodinami a nadvazovala vztahy
    4.) aby rodina byvala v susedstve zboznych rodin, a tym volne deti nadvazovali kontakty hlvne s takouto mladezou
    ..
    Samozrejme, v nasich podmienkach to ma niektore problemy ohladom bodov, ktore som spominal:
    1.) katolicke skoly u nas su kontaminovane neomodernizmom, a ich katolicka identita je znicena masovym prijmanim neveriacich, ci koncilovych katolikov, co je dost cast ohladom viery a moralky zajedno. Vo Francuzsku je napr. vyhoda, ze Bratstvo sv. Pia X. ma vela skol, zial, zatial toto chyba v Strednej Europe.
    2.) nie vsetky tieto moznosti moze mnohodetna, financne limitovana rodina vyuzit
    4.) pri sucasnej dostupnosti a cenach byvania, ci pozemkov, a s ohladom na pracu si clovek casto dneska nenavybera
    ..
    Aky je nazor ostatnych na tieto veci?

  3. re: jandourkoviny - oprava napsal:

    ve větě ať už ten (autocensored) věří alespoň, vypadlo slovo (autocensored). Jinak věta ztrácí smysl:)

  4. Ondřej Kolář napsal:

    Jandourek má snad pravdu v tom, že zejména otázky masturbace a snad i předmanželského sexu jsou u katolíků mnohdy tabuizovány. Navíc přežívá pohled na masturbaci jako těžký hřích, což je zcestné (záleží přece na mnoha okolnostech, které jsou určující pro stanovení individuální viny). Ovšem z větší části mne pan Jandourek zklamal, jsou to opravdu názory víceméně alibisticky mainstreamové, společensky vděčné, s křesťanskou morálkou nesouvisející.

    • cinicius napsal:

      Masturbace je objektivně těžký hřích. Samozřejmě v konekrétním případě nemusí být subjektivně být těžkýmm hříchem, ale to se jednak nedá dost dobře teorií postihnout, jednak se domnívám, že současná zpovědní praxe subjektivní polehčující okolnosti obvykle nadměrně zveličuje…

      • honzah napsal:

        Nejsem o tom zdaleka přesvědčen. Masturbace má podobný závislostní charakter jako kouření nebo alkohol, může mít destruktivní vlastnosti, ale pokud je každý jeden takový akt těžkým hříchem, pak nevidím důvodu, proč bychom tak nemohli klasifikovat každou cigaretu nebo každou štamprli slivovice.

        Ovšem článek je v tématu masturbace přinejmenším zavádějící a v tématu předmanželského sexu vyloženě hloupý.

        • cinicius napsal:

          Důvod zde samozřejmě je – jde o výrazně závažnější věc. Proto jedna štamprle slivovice většinou není hříchem vůbec, zatímco i jedna masturbace hříchem je.

          • honzah napsal:

            V jakém smyslu závažnější?

          • cinicius napsal:

            @HH: Ve veškerém. Alkohol v malých dávkách není vůbec škodlivý. Pokud se člověk neopíjí nebo pokud nejsou nějaké jiné důvody (pití před jízdou, pití alkoholu společně s kontradiktorními léky), tak není vůbec důvod považovat pití alkoholu za hřích…

          • honzah napsal:

            Zatímco jedna samohana už způsobí doživotní hluchotu…

          • cinicius napsal:

            Použil jste zajímavé a velice výstižné slovo – zkuste se nad ním zamyslet. Problém masturbace je ten, že představuje zneužití sexuality, útok na důstojnost člověka a samohanu – i v té nejminimálnější variantě. Ta je ovšem velice nepravděpodobná, protože opravdu pochybuji, že se někdo při masturbaci obejde bez dalších závažných doprovodných hříchů v myšlenkách.

          • honzah napsal:

            OK, Matouš 5,28, taky už mě to napadlo. Ovšem je otázka, jak je to s tou závažností. Dobrá, nebudu asi tvrdit, že to hřích není, ale jak je to s tou jeho tíží, to bych zatím nechal jako otevřené.

            A mimochodem, berte moje rýpavé dotazy v těchto diskusích často spíše jako touhu po vyslechnutí obhajoby, nežli nějaké zpochybnění katolické morální teologie (nebo v jiných diskusích zpochybnění tradicionalistických tezí) za každou cenu. Ale to je snad patrné.

          • cinicius napsal:

            @HH: Samozřejmě. Nicméně ten problém je plastičtější. Nejde jen o nějaké virtuální smilstvo a jak jsem již řekl, zneužití sexuality. Jde o lidskou důstojnost. I když se člověk bude při masturbaci vybuzovat pouze nějakou imaginární představou ženy, je to minimálně těžká urážka důstojnosti lidství. A pamatujme, že člověk je obrazem Božím. Druhá věc je, že pokud člověk provozuje takovéto jednání (či nějaké podobné, jako třeba sledování porna), těžko se vyhne tomu, že to podryje jeho úctu k druhému pohlaví. Třetí věc je, že mám docela pochybnosti o tom, že se člověk omezí na nějaké imaginární postavy. Zpravidla skončí u nějaké reálné, což je navíc provinění proti této konkrétní osobě…

          • honzah napsal:

            OK, bod jedna mi přijde takový spekulativní, ale body dva a tři jsou poměrně jasné. Myslím, že už jste to vysvětlil celkem dobře a pro účely této debaty dostatečně.

      • ld napsal:

        Pardon, tak co byste poradil muži, který byl například transplantací krve nakažen AIDS? Takže menší zlo je dle vás poctivě nakazit svou manželku? Nebo jakou odpověď máte pro chlápka pod 30 let, žijícího v bázni Boží? Že ač je nikoli svou vinou těžce nemocen, proto se onanií dopouští smrtelného hříchu?

  5. Podle mého názoru Jandourek hlavně lže. Málokdo vystupuje z církve jen kvůli sexuálním otázkám. Znám lidi, co chodí pravidelně do kostela a přitom porušují šesté přikázání běžně, typicky někteří fcionáři MKD.

    Těch důvodů je vždy více. Ostatně, církve k předmanželskému sexu a masturbaci vstřícnější mají také problém s úbytkem členů.

    Myslím, že Jandourek udělal největší chybu právě v té první premise, že církev mladí lidé opouštějí právě kvůli tomu.

    A do jisté míry má pravdu v tom, že Balík rozhodně nedělá vše vždycky dobře, slovo mladí, jako substantivum, je jen jeden z mnoha symptomů. Mj. mám informaci, že jeden z kněží z „Jiřáku“ je gay, ale rozhodně ne pedofil. Že by to byl právě on?

  6. “ Tomáš Halík někdy používal přirovnání, že zkoušet si manželský sex předmanželským sexem je jako trénovat smrt spánkem.“

    Myslím, že to není původní Halíkův výrok, ale souhlasím s ním, a souhlasil bych, i kdyby pocházel od něj.

    „předmanželský sex a manželský sex mají společného velmi mnoho“

    Zajisté. Ale předmanželský sex a manželství jako celek, pouze ten sex.

    „přes devadesát procent věřících, pohoršených, nebo nepohoršených, masturbuje“

    Masturbuje kdy? Někdy v životě, nebo přímo při čtení článku? Tak zavádějící tvrzení jsem dlouho nečetl.

    Nemluvě o tom, že přes 90% to může být v případě mužů, ale asi ne žen.

    „většina věřících měla předmanželský pohlavní styk a ne ne jen jednou a je celkem jedno, co kolem toho napovídají“

    Většina lidí věřících v boha či v Boha asi ano. U lidí chodících ke svátostem bych si tou většinou jist nebyl.

  7. bara napsal:

    Všechny Vás zdravím,toho pana kěze neznám,proto se nebudu vyjadřovat,nicméně jsem velice milující Pana Boha a Ježíše,ale jsem tak slába a ubohá,že ted se před Vámi všemi přiznám,že jsem mastrubovala jak v manželství tak i nyní kdy už jsem bez manžela,neumím se někdy ovládat tak moc potřebují sex.uspokojení,bojují s tím,lepším se,ale nevím jestli to vydržím..
    Musím chodit častěji ke Svatostem jenom to mně drží v absencí mastrubaci,kdy se hajím tím,že je to lehčí hřích něž mít milence,musím denně bojovát ze zlým duchem,který mně pokouší…

    • Petra Bézová napsal:

      Milá Báro, i hříchy můžou být a jsou cestou k Bohu, když jich člověk lituje. Hřích je to právě proto, že to člověka uzavírá do sebe. Není schopen plně přijímat druhého člověka ani Boha. Tady pomůže jedině vztah k Ježíši Kristu, který i tyto hříchy vykoupil. Taky mluvím z vlastní zkušenosti, protože ve svém dětství jsem hodně trpěla absencí rodičovské něhy, a tyto hříchy také znám. Přeji Vám hodně hluboký vztah k Ježíši, který jediný Vás může uzdravit. Milenec to nedokáže, ani jiný člověk. Důvěřujte mu, budu se za Vás modlit.

  8. ld napsal:

    Lidi, nezapomněli jste, že je 21.století? Nedávno zde Hamish napsal, že papež Jan XXIII. , JP II, a jiní, byli špatní papežové. A nikdo z vás se nezvednul k výtce, ač ta byla nasnadě.

    • Petra Bézová napsal:

      Já vím, že je 21. století, ale hříchy zraňují lidi pořád stejně, jako ve století prvním. Člověk sám sebe nevykoupí, to může udělat jen Bůh, když člověk uzná, že je hříšník a vykoupení potřebuje. Myslet si, že pokrok a technika nás udělají šťastnými, je přelud. Teologii moc nerozumím, tak soudy o papežích nechávám jiným.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: