Prostějov neschválil vznik katolické základní školy

Prostějovští radní odmítli schválit Katolické církvi založení základní školy, která by byla spojena s již existujícím Cyrilometodějským gymnáziem. Prý bude málo dětí, tak by bylo vydání takového povolení nezodpovědné…

Prostějov ovládá koalice ODS a ČSSD. Ve městě dosud neexistuje žádná církevní základní škola, do níž by rodiče, vyžadující katolickou výchovu pro své děti, mohli své potomky posílat…

Ignác Pospíšil

67 Responses to Prostějov neschválil vznik katolické základní školy

  1. Města a obce povolují či zakazují vznik základní školy? Odkdy? Na základě jakého zákona?

    • Daniel Zouhar píše:

      Nevím jestli to povolili nebo nepovolili, protože jsem neviděl konkrétní zdroj, ale myslím si, že spíš řekli, že založení této školy nepodpoří, protože na to nenajdou v rozpočtu města prostředky. Nesmíme totiž zapomenout, že katolická církev v ČR se o své školy po finanční stránce prakticky nestará a padá to na hlavu měst. V procesu vyrovnání státu s církvemi navíc nelze počítat s tím, že by města vítala s otevřenou náručí návrhy na zakládání dalších církevních zařízení, do kterých by museli vkládat státní nebo krajské finance či peníze z rozpočtu města.

      • Teofil píše:

        tak nějak to proběhlo V UB s tím že lidovci byli v koalici a KŠ dodnes živoří, jelikož je její zřizovatel arcibiskup a ne město , kterému je do toho prd

        • Takypijus píše:

          Co znamená, že živoří? Nechtějí tam chodit děcka? Jsou tam špatní učitelé s malými platy?

          • Teofil píše:

            2 budovy 3 km od sebe a učitele a ředitele kteří neznají KKC

          • Takypijus píše:

            Budovy by snad zřizovatel-město sehnal lépe situované. Ale že by zřizovatel-město zajistil lepší znalost KKC mezi učiteli než arcibiskup, tomu lze jen těžko věřit. :-))

          • Teofil píše:

            píšu že zřizovatel je ACO a ne město

          • Takypijus píše:

            Píšete, že škola živoří, jelikož zřizovatelem není město, ale Arcibiskupství olomoucké, přičemž živoření se projevuje tak, že budovy jsou daleko od sebe a učitelé neznají katechismus.

            Na to odpovídám, že město, bylo-li by zřizovatelem, by snad zlepšilo situaci s budovami, že by ale zastupitelé za KSČ zkoušeli ředitele z katechismu, to je přece jenom poněkud úsměvná představa.

            Ještě nějaké nejasnosti? 🙂

          • Teofil píše:

            a vy jste demagog protože to obracíte úplně jiným směrem, i s tím půstem

          • Takypijus píše:

            Já jsem demagog? No výborně. 🙂
            Co kdybyste raději srozumitelně vysvětlil, v čem by bylo lepší, kdyby Katolickou školu zřizovalo místo arcibiskupství město? Alespoň v tom duchu vyznívá váš úvodní příspěvek. Anebo uveďte na pravou míru jak jste to vlastně myslel. Opravdu mi to není jasné.
            Ony to katolické školy nemají úplně jednoduché. Řídí se normálními zákony, a když se třeba mladá učitelka zblázní a začne žít s někým na hromádce, ředitel jí může maximálně domluvit. I když je to pro školu ostuda, vyhodit ji za to nemůže.
            Krom toho není lehké se zavděčit všem, lidi jsou různí a mají různé názory a postoje. Neexistuje nikdo, kdo by se zavděčil všem od liberálů až po lefébvristy, kteří jsou nezřídka schopni tvrdit, že když zahajovací mše školního roku není tridentská, tak je vlastně neplatná.

          • MichalD píše:

            To by mě docela zajímalo, kde jste slyšel nějakého, jak píšete „lefébvristy“, který tvrdil „že když zahajovací mše školního roku není tridentská, tak je vlastně neplatná“.

          • Takypijus píše:

            Od mnoha „lefebvristů“ jsem slyšel a četl, že nový obřad mše svaté je neplatný.

          • MichalD píše:

            Nezlobte se, ale toto je tvrzení na úrovni „jedna paní povídala“.

          • Takypijus píše:

            Na úrovni jedna paní povídala je celá tahle a vlastně prakticky i libovolná jiná internetová diskuse. :-))

          • MichalD píše:

            Když to tak vidíte, nechápu, proč sem píšete.

  2. :) píše:

    „Ve městě dosud neexistuje žádná církevní základní škola, do níž by rodiče, vyžadující katolickou výchovu pro své děti, mohli své potomky posílat…“ A založením této školy by se na situaci jistě nic nezměnilo.

    • Daniel Zouhar píše:

      Tak vzhledem k tomu, že nejblížší církevní základní škola je v Olomouci to není zas natolik fatální problém. Kdyby však se i přesto protlačilo, aby byla celá základní škola v několika moravských okresních městech, bylo by to rozhodně výhodnější pro mnohé farnosti, ve kterých je celkově výchova dětí a mládeže každodenním problémem.

      • cinicius píše:

        No, ty máš pocit, že je reálné posílat děti do ZŠ z Prostějova do Olomouce?

        • Čistě technicky ano, ale většina rodin nebude mít o něco takového zájem. Já jsem tohle řešil s Janou v případě školky. O církevní školky v Praze je velký zájem a i když by Terezku do jedné vzali, Janě se nechtělo dojíždět tak daleko a navíc směrem ven z centra.

          Tady však nešlo o náboženské založení školky, Jana není katolička, nýbrž o kvalitu vzdělávání a výuku španělštiny (Jana má příbuzné ve Venezuele, kteří už neumí česky.)

          • ploci píše:

            Příbuzné učit česky. A jediná skutečně katolická mateřská škola je ta, která probíhá domu za sukní matky běhající kol plotny.

  3. Rudolf píše:

    Nemyslím, že by šlo o zlou vůli zastupitelstva. Naopak, primátor města pan Pišťák byl loni pasován na rytíře a stal se komturem komendy Rytířského řádu sv. Lazara a podporuje akce moravského bailiviku. Pokud nastala popsaná situace jistě šlo o objektivní důvody.

  4. […] Prostějovští radní odmítli schválit vznik katolické základní školy, která by doplnila již existující mateřskou školu a gymnázium. Odůvodnili to tím, že v příštích letech bude méně dětí a tak by bylo takové rozhodnutí nezodpovědné. Podrobnosti ZDE. […]

  5. Teofil píše:

    V pátek byl v KŠ v UB na oběd segoš, tak na co KŠ?

    • Takypijus píše:

      Páteční půst platí od 14 let věku, do čehož většina žáků ZŠ zcela jistě nespadá a proč je nutit držet půst kvůli pár deváťákům? 🙂

      Ne, dělám si trochu legraci, ani šestiletému prvňáčkovi určitě neuškodí jeden den bez masa na oběd. Je možné, že došlo k nějaké „krizovce“ a nešlo to okamžitě vyřešit líp. Pokud je to ale pravidlo, slušel by dotaz faráři, biskupovi a řediteli.

      • Teofil píše:

        a co soudruzi učitelé ? ti se taky stravují a půst je v pátek a v době postní zásadní věc katolíka a ředitel si to měl pohlídat

        • Takypijus píše:

          Měl, ale pokud dojde ke krizové situaci, je lepší jídlo s masem než nic (samozřejmě s výjimkou Popeleční středy a Velkého pátku). Proto jsem se ptal, zda je to v pátky běžné, anebo výjimečné.
          Mimochodem v pátek není půst od masa jedinou možností a lze ho nahradit jiným sebezáporem či zdrženlivostí. Dokonce si troufám tvrdit, že v dnešní módně-vegetariánské době je u řady lidí tato náhrada přímo žádoucí, neboť půst od masa pro ně reálně není žádný půst.

          • MichalD píše:

            To by mě docela zajímalo, co může být tak krizového v pátek ve velkém postu (pokud to byl tento pátek), že je nutné uvařit flákotu …

            Samozřejmě pokud vezmeme v potaz současný postní řád, tak máte pravdu a nic se nestalo (alespoň pro ty, kteří to skutečně něčím nahradili). Obecně si ale myslím že není správné se takto k tradiční formě pátečního postu stavět. Pokud pro někoho zdržení se konzumace masa není dostatečným sebezáporem, může to klidně doplnit něčím dalším. Nechci zde ale zbytečně opakovat, co již bylo na D&H mnohokrát obsáhle diskutováno.

          • Takypijus píše:

            Škola prý nevaří sama, nýbrž jídlo dováží odjinud a mohlo například dojít k výpadku či náhlé změně plánu u dodavatele, kterou nešlo operativně vyřešit jinak než přivezením jídla s masem.

            Proto se pořád ptám, jestli je to standard, anebo výjimka. Odpovědi jsem se od znalého Teofila nedočkal, tudíž předpokládám, že to standard není, protože to by to dávno napsal.

            Pokud se to stalo jednou a výjimečně z nějakého pochopitelného důvodu, nevidím v tom zásadní problém. Děcka oběd potřebují a učitelé, nezvládnou-li jiný sebezápor, si mohou oběd odříct a postarat se o sebe jinak. Jsou plnoletí a předpokládám, že nejbližší obchod s potravinami nebude od školy příliš daleko.

          • MichalD píše:

            U katolické instituce, která si dodavatelsky zajišťuje stravování, bych očekával, že bude mít smluvně zajištěny dodávky odpovídající postnímu řádu a postní tradici. Pokud dodavatel nedodrží podmínky, měl by za to nést nějakou odpovědnost materiální nebo finanční (kterou lze pak pokrýt nějaké náhradní řešení v případě podobné „krizovky“).

            Otázka ovšem je, z jakého úhlu tu „krizovou“ situaci nahlížíme a jak ji řešíme. Jedno možné řešení samozřejmě je ve stylu „dovezli nám maso, tak se nemůžeme postit a musíme to zbaštit“, druhá možnost je „dovezli jste nám v rozporu se smlouvou maso, je půst, tak si ho zase odvezte“. Připadá Vám ta druhá možnost za vlasy přitažená? Tak si představte, že by dodavatel nedodržel jiné smluvní, nebo obecně závazné podmínky, např. by dodaný oběd neměl v pořádku nějaké papíry. To by si asi těžko někdo vzal na triko, aby něco takového v jídelně servíroval, ale když jde o předpis a tradici Církve sv., tak to už se dnes tak nebere. Z toho se dá (zde na zemi) vždycky nějak vykličkovat, hlavně že to všichni všechno dobře myslíme.

          • Takypijus píše:

            Neznám přesně detaily, možná Teofil by nám objasnil jak je smlouva postavena, jaké jsou tam sankce a podobně. Obvykle si každý dodavatel kryje záda, obzvlášť, když jím – jako v tomto případě – není soukromý subjekt, ale jiná školní jídelna.
            Samozřejmě, můžeme to hrotit do extrémů (a na tomto portálu jsou lidé, kteří jsou na to opravdu experti) a říct, že pokud se v katolické škole jednou nedodržel nahraditelný páteční půst, musí se škola nadobro zavřít, protože to je horší, než kdyby se tam rozšířila žloutenka.
            Soudní lidé ale obvykle nejprve vyslechnou obě strany než vyřknou nekompromisní odsudek. My jsme se tady zatím dozvěděli jenom to, že jednou v pátek bylo maso. Pravidlem to není, tudíž škola zřejmě má nějak zajištěno, aby se v pátek maso nevozilo.
            Teofil se měl napřed zeptat ředitele proč to tak bylo a pak teprve měl vylézt s tím, jak moc je škola benevolentní. Jinak je to na úrovni klasické novinářské práce – vybereme pár detailů, ty nafoukneme a co se nám nehodí do krámu, to taktně zamlčíme.

          • Teofil píše:

            když jste si dokázal zjistit že se obědy vozí z druhé školy (vedoucí ŠJ chodí na bohoslužby do katolického kostela) tak si zjistěte i další podrobnosti, já stále tvrdím a budu že škola živoří a vy jste demagog,
            od počátku mám ze školou, respektive s ředitelem špatné zkušenosti a nejen s ním i se slečnou Zdislavou s ACO
            když už se tak zajímáte, zeptejte se pana ředitele kolik mu za jeho působení v KŠ odešlo žáků a proč .

    • Vojta píše:

      A bylo v tom doopravdy maso? protože v současné době už není problém udělat sojový/šmakounový… guláš.

  6. Jakub Albert píše:

    Nevíte, zda je někde v ČR katolická škola? Narazil jsem na informaci, že ISJ zřizuje základní školu v Praze, je to pravda?

  7. Libor Stloukal píše:

    Dochází k vracení církevního majetku, založte si prosím soukromou instituci pro indoktrinaci dětí.

  8. Jakub Albert píše:

    Nevíte, zda se někde v ČR nachází katolická škola?

    • bukac píše:

      zkus to zjistit na internetu

    • Takypijus píše:

      Je řada škol, zřizovaných římskokatolickými biskupstvími, nicméně pokud vím, FSSPX zatím žádnou školu nezřizuje. No a teď už je odpověď na otázku na vás. 🙂

      • topajík píše:

        Proč odpovídáte napůl a neřeknete plnou pravdu, že biskupové, kteří už dávno neví, co to je katolická škola, by nikdy nepovolili Bratrstvu PiaX takto působit na mládež, kterou mají sami v železných nekatolických pažích a vedou mládež mimo to, co je ryze katolické?

  9. Teofil píše:

    jsem rád že pan, teď nevím jak si to mám přeslabikovat když se v angličtině čte j jako džej , ale napíši to jako on TAKYPIJUS projevil nejen jako plnokrevný NOMák , jak ho trefně označil pan topajík zde http://cirkev.wordpress.com/2013/03/07/prohlaseni-hlavy-ceskeho-prioratu-fsspx/#comment-18564 ale i jako jako čeřich který donáší a kontroluje weby tzv. levemristů a informuje příslušná místa a svými demagogickými výlevy se je snaží rozklížit
    http://www.organist-ub.cz/kniha-navstev/
    Je pravda, že Josef Lekeš vystupuje na různých lefébristických internetových stránkách pod přezdívkou Teofil? (Podle kritiky KZŠ si myslím, že by to tak mohlo být.)
    mimochodem Takypijusi 8.3 byl v KZŠ NA OBĚD SMAŽÁK ALE SE šunkou a můžu vám potvrdit že je to pravda a nikdy jsem se s tím netajil že miluji Boha

    • Takypijus píše:

      A já s tím souvisím jako jak???
      Mám potvrdit nebo vyvrátit, že zdejší Teofil je jakýsi Josef Lekeš? Tak to opravdu nevím!!!
      Pokud katolická škola má každý pátek na oběd maso, měl jste si na to dávno stěžovat. Mít v takové škole dítě, tak bych se určitě zeptal proč tomu tak je. A teprve až bych to věděl a věděl, že s tím ze zlé vůle nebo pro lenost nechtějí nic dělat, tak bych to řešil v internetové diskuzi.

      • Teofil píše:

        vážený Taky pijusi s tím jak souvisíte to pochopí každý levembrista který si přečte tuto diskuzi a čistokrevnému NOMákovi nepomůže ani rána do palice

        • Takypijus píše:

          [Ignáci nebuďte srab a když už jste se rozhodl všechny mé příspěvky mazat, snad že nejsou dostatečně lefébvristické, najděte v sobě aspoň tu slušnost a napište mi důvod.

          • cinicius píše:

            Mažu příspěvky neslušné, odvádějící od tématu či nepřínosné… Pokud si pamatuji, tak poslední, co jsem Vám smazal, naplňoval druhý a třetí důvod… Nemám v úmyslu to nějak podrobněji odůvodňovat…

          • Takypijus píše:

            Nemyslím, že by to bylo od tématu či nepřínosné. Teofil se tady rozčiluje nad tím, že katolická škola, která servíruje v pátek k obědu maso, je nanic. Já jsem se školy nejprve zastával (myslel jsem, že to bylo jednou), ale teď mě opravdu zajímá, jestli se Teofil staral o to, proč tomu tak je.
            Pokud na škole má děti (což předpokládám), myslím, že by to měl být první krok před tím, než si jdu veřejně stěžovat na internet.
            (Mimochodem poslední Teofilův příspěvek v tomto vlákně vám přijde k tématu a přínosný?)

          • Takypijus píše:

            No vidíte Ignáci. Plkat kolem dokola, to jo, ale udělat něco, co by problém mohlo efektivně vyřešit, to už ne.
            Rýpnout si do katolické školy, to udělámě rádi, ale zajít za ředitelem anebo mu zavolat a pokusit se problém vyřešit, na to bysme se mohli…
            Z některých diskutujících mám pocit, že jediné co umí je plkat na internetu a radovat se z toho, kolik věcí je blbě, takže je můžu pěkně z pohodlí domácího křesla kritizovat. Kdyby problém vyřešili, nebylo by o čem tlachat, a to by teprv byl problém.

          • Teofil píše:

            konkrétně Vám Takypijusi se svěřovat nebudu kolikrát jsem intervenoval u ředitele KŠ v Uherském Broděa co jsem dělal pro to aby tao škola fungovala jako katolická, víte to je něco takového jako když přijdete za NOMáckým biskupem a chcete od něho předkoncilní liturgii

          • Takypijus píše:

            Do detailu se svěřovat nemusíte. Mohl byste ale napsat, co vám řekli na námitku k masu na oběd v pátek v postní době, když už jsme to tady tak zeširoka probírali.

          • Teofil píše:

            komu mám co říkat já obyčejný člověk bez maturity,, oni mají vysoké školy, ale jsou slepí a tu slepotu jim může vyléčit jenom Bůh, pokud o to stojí. Další pátek bylo na oběd kuře, napsal jsem jednu reakci slečně Vyvozilové na arcibiskupství a ani se mě neráčila ozvat, bylo to ohledně jejího působení při zakládání této školy a s duchovním správcem a ředitelem jsem si to vyříkal osobně, mrtví brouci

          • Takypijus píše:

            To je snad fuk, jestli máte maturitu nebo ne. Páteční půst od masa je tradiční věc a i když jde nahradit jinak, katolická škola by se měla snažit ho dodržovat, je-li to aspoň trochu možné.
            Bezmasé jídlo bylo v pátek ve školách mnohde na Moravě i za komunistů.
            Na to, abyste jim to mohl říct a zeptat se nepotřebujete ani výuční list.

          • cinicius píše:

            Pokud jste si všiml, tak dotyčný zde jasně napsal, že se s rozličnými lidmi o tom komunikovat pokoušel – marně. Takže chyba evidentně není u něj, ale u školy/biskupství. A rovněž u Vás, že ho i po tom stále ještě otravujete.

          • Takypijus píše:

            Ignáci, z toho, co dotyčný napsal není srozumitelné nic. S paní z arcibiskupství hovořil o úplně něčem jiném a o čem hovořil s ředitelem a duchovním správcem z přspěvku poznat nejde.
            Jak mám pochopit „vyříkal jsem si to – mrtví brouci“. Pokud si maso na oběd s ředitelem a duchovním správcem VYŘÍKALI, tak mu snad na to něco říct museli.
            Spíš jsem proto z příspěvku pochopil: Už jsem s nimi mluvil o jiných věcech a k ničemu to nebylo, takže s nimi tohle už řešit nebudu. A to mi nepřijde adekvátní, protože to je dost konkrétní požadavek, ma který jednoznačně musí přijít konkrétní odpověď.
            Ale dobrá, vzpomenu-li si, zavolám po velikonocích řediteli a zeptám se ho na to sám. 🙂

    • topajík píše:

      Tady to teda vře. Taky potrefená hus?

      Topajík Vám, Teofile, skromně děkuje za povšimnutí, ale tolik chvály nezasluhuje. To by napsal kdokoli jiný a určitě mnohem líp.

      Dotaz – může nám pan čistokrevný NOMák vysvětlit význam slova lefébvrista? Jde o označení nějaké veřejné skupiny lidí nebo dokonce o jakýsi „pionýrský tábor“? „…snad že nejsou dostatečně lefébvristické…“ mi zní skoro jako někdejší omluva jisté vládnoucí straně za to, že jsou nedostatečně socialistické, což mi přijde naprosto jako (jak to honem říct slušně) intelektuálně poněkud vykolejené.

  10. Magdalena píše:

    Pro MichalID:
    tvrzení, že nový obřad mše je neplatný jsem již několikrát četla v diskuzích na těchto internet. stránkách, takže to není na základě „jedna paní povídala“.

    • cinicius píše:

      Na těchto stránkách se možná několikráte ojedině objevili jedinci, co to tvrdí, ale rozhodně jde o velmi menšinové stanovisko… Ale možná myslíte spíše poukazy na to, že někteří zpochybňují platnost některých provedení nového obřadu – u některých kněží, na základě vadné intence. To už je ale něco zásadně jiného…

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: