Doba postní ve vyšebrodském klášteře

Vyšebrodský kášter (pohled na vstup od řeky, schody jsou vlevo od něj)

Dobu postní ve vyšebrodském klášteře zahájí svěcení popela a udělování popelce na popeleční středu (5. března 2013), začátek v 6:45 v zimní kapli. Ti, kdož nebudou moci přijmout znamení popelce ve středu, jej obdrží v něděli 9. března po mši svaté, která začíná v 10:00 v klášterním kostele.

Po celou dobu postní bude v klášterním kostele každý pátek konána pobožnost křížové cesty, na niž jsou věřící srdečně zváni. Informace o bohoslužbách o Svatém týdnu (13.-19. dubna) a Velikonocích naleznete ve zvláštním příspěvku.

Připomínám čtenářům, že popeleční středa je den přísného postu, o němž jsme (nejsme-li z věkových či zdravotních důvodů tohoto zproštěni) v minimální verzi povinováni dodržovat jak půst zdrženlivosti (od masa a laskomin), tak půst újmy (= jen jedno syté jídlo denně). Po celou dobu postní  pak máme dodržovat půst újmy. Bohu díky za ty nedělní přestávky! 🙂

Jak již jsem varoval, Rožmberská brána asi nebude minimálně do Velikonoc průjezdná, pročež se doporučuje nechávat auta na parkovišti dole pod klášterem. Do kláštera zůstane plně zachován přístup po schodech, které vedou od řeky kolem rybníka.

Rada pro maminky s kočárkem: schody by měly být pro kočárek sjízdné (čerpám ze svědectví maminky, co po nich v minulých dobách čas od času jezdila), v případě pochybností zavolejte o pomoc a někdo z kláštera či návštěvníků bohoslužeb vám s kočárkem pomůže.

Ignác Pospíšil

Advertisements

7 Responses to Doba postní ve vyšebrodském klášteře

  1. Darka napsal:

    A já jsem žila v domnění, že se skutečně drží přísný půst a to znamená nejíst celých 24 hodin a pokud jde o 40 denní půst, tak 40 dnů a nocí bez jídla… to, že se jednou za den pořádně najím, nemá přece z půstem nic společného, nebo snad ano?

    • cinicius napsal:

      Nikdo Vám nebrání nejíst vůbec, to co uvádím, je minimální požadavek povinný pro všechny, ale očekává se, že zdraví lidé si „naloží více“. Já sám o popeleční středě, Velkém pátku a „štědrém dnu“ nejím vůbec.

      Půst je omezení se, například v jídle. Normálně člověk jí 2-3 sytá jídla denně, takže omezení se na jedno je nepochybně půst. Byť jistě ne zas až tak drsný…

      • Darka napsal:

        A jak je to s tím pravým půstem, co uvádí Bible v 58 kapitole v Izaiáši? Má takto skutečně půst vypadat, nebo jde jen o zřeknutí se jídla?

        • Hamish napsal:

          40 dní nejíst je hranice. Pro většinu lidí smrtelná.
          Nelze normálně fungovat, chodit do zaměstnání, starat se o rodinu a 40 dní nepozřít jediné sousto. Zemřete. Bůh po nás chce reálné, ne nereálné.
          A především, člověk by se měl poradit se zpovědníkem, než začne vymýšlet nějaké fantasmagorie, nebo si vykládat Písmo po svém.

          • Darka napsal:

            Když máme žít jako Ježíš? Já už mám za svůj křesťanský život 10x 40denní půst bez jídla (i v noci) za sebou, stále žiji a to u toho pracuji, starám se o rodinu, dokonce jsem i na táboře fungovala … šla jsem do toho s Bohem, jinak krátkodobé 1, 3, 5 až 28 denní půsty jsou běžnou součástí života. Proto mne jen zaráží, že se půst bere jako 1 syté jídlo za den, což jsem nepochopila, proto má otázka. I když 58 kapitola Izaiáše mluví o trochu jiném půstu, než jen od jídla….

          • Hamish napsal:

            OK, tak jste asi výjimkou. Normální, netrénovaný člověk to přežije jen obtížně.
            Neznáte-li postní praxi Církve, doporučuji libovolný katechismus, respektive mravouku.

    • Pan Contras napsal:

      Ono jde především o disciplínu vůle a rozumu, ne o tělesné cvičení a dokazování si, jaký jsem pašák a fakír.

      V tomto smyslu mluví u těchto asketů sv. Jan od Kříže o duchovní nestřídmosti (Noc, 1. kniha, kapitola 6.) Mj. píše: Tito jsou nejnedokonalejší, lidé bez rozumu, vždyť odkládají podřízenost a poslušnost (což je pokání rozumu a důvtipu (…)) a podřizují se pokání tělesnému, které vynecháním této druhé stránky není víc, než pokáním zvířat., a tomu se také jako zvířata přibližují, táhnuti žádostí a zalíbením, které v tom nacházejí. A protože všechna vybočení jsou bludná a oni tímto způsobem postupování prosazují svou vůli, rostou pomalu spíše v neřestech než ve ctnostech, protože tímto způsobem nabývají přinejmenším ducha nestřídmosti a pýchy. etc …

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: