Dva noví učitelé Církve

Papež Benedikt XVI. vyhlásil dva nové učitele Církve: sv. Hildegardu z Bingenu a sv. Jana z Avily. Více ZDE.

16 reakcí na Dva noví učitelé Církve

  1. Hamish napsal:

    Pořád stejné zmatení.
    Copak žena muže učit v Cirkvi?

    • Andersen napsal:

      Pokorné ano.

      • Hamish napsal:

        Zřejmě si pletete pokoru s hloupostí.

        • Michal napsal:

          Hloupost by bylo tvrdit, že u těchto žen se nelze mnohé naučit🙂
          Je zde určitá analogie k autoritě formální a přirozené.

          • Hamish napsal:

            Jistě. Dá se u nich naučit mnohé.
            Třeba to, že samy se necpaly na místa, která jim nepřináleží.

          • Pan Contras napsal:

            Ano přesně tak tomu je, a proto by se jim neměl dávat titul autority formální, páč to prostě mate.

            Můj osobní názor, že tyto planoucí duše (jako všechny tři Terezie a Hildegarda) navrch nám jsou daleko větším příkladem, než kdejaký mocichtivý zupák se svěcením, nic nemění na tom, že titul Učitel Církve je pro laika a tedy i ženu nevhodný, protože matoucí. Ani sv. Justin ač teolog a mučedník, nemůže být učitelem Církve, protože byl laik, čímž vůbec nezpochybňuji jeho vzdělání a učenost.

    • Václav napsal:

      Ty ženy žily, učily a byly svatořečeny dávno před II. Vatikánským koncilem. Tudíž se můžeme spíš ptát jestli se to smí říkat nahlas a ocenit, že učí. Mnozí theologové se přiklánějí k názoru že to že má žena v Církvi mlčet se týkalo specifické situace jednoho sboru, kde čerstvé konvertitky z pohanství začaly dělat dusno a bordel. Což se sice může stát i jindy a jinde leč nemá to být chápáno tak že by ženy neměly hlásat Evangelium a nabádat ke ctnostnému životu.

      • Hamish napsal:

        Církev tvoří část učící a slyšící.
        Učící tvoří klérus, slyšící laici.
        Z tohoto je vidět, že ženy nemohou nikdy být součástí Církve učící.
        Znovu opakuji, že se jedná o zmatení, které má na svědomí modernismus zuřící mezi pastýři a velkou částí laiků.

        • Petra Bézová napsal:

          Hamishi, myslím s odstupem času, že máte pravdu. Žena může být svatá, a je možné ji uctívat jako světici, ale nemůže být učitelkou Církve mužům. Muž na sobě nese slávu Boží a jeho duše se musí učit přímo u Boha, ne u ženy a jejího citového zapálení pro Boha. Žena má zkrátka více rozvinutou jinou stránku osobnosti než muž a je to dobře. Já např. potřebuji mít v mužích Církve oporu pro svůj rozum, bez toho bych brzy skončila špatně.

      • VlaM napsal:

        Mne jen napadá, že každá zbožná matka je Učitelkou církve ve své vlastní rodině, dětem ta nejbližší. A nebojím se to napsat s velkým U, protože jsou to mnohdy ty mámy, které mají velké zásluhy na budoucnosti církve. Aniž bych tím chtěl snižovat význam duchovních pastýřů.

        • Hamish napsal:

          Kdo ten rozdíl vidět nechce, ten ho nevidí.

        • Paul Max napsal:

          Ať je to tak či onak, každý z nás – tím pádem i Církev bojující se má co učit od svatých žen – učivem je Láska ke Kristu Pánu.

          Pokud je snad označení nevhodné, vina zde zcela padá na hlavy mužů – hierarchie, nikoliv na hlavy dotyčných světic.

          • bismarck napsal:

            Jistěže vina je na hierarchii, která se chce zalíbit světu a trpí zmatením pojmů.

            Může být hůř. Zatím prohlásili učitelkami Církve autentické světice. Může se jednou stát, že tento titul dostane i Jezábel „Foco“ Lubichová. Od ní se přeci učí všichni bez ohledu na vyznání i stav.

  2. karmelita napsal:

    Jestli ono to není tak, že ony samy rozhodně učit nechtěly – na rozdíl od některých církevních feministek dnešní doby – a dokonce nechtěly ani psát svá dílka; pokud vím, tak sv. Terezii z Avily a dalším to uložil buď zpovědník nebo představená (sv. Terezie z Lisieux), když jim došlo, že v případě těchto světic byl Duch sv. v akci zvlášť významným způsobem.
    Skutečnost, že i ženy mohou dostat Ducha sv., snad nikdo nepopírá🙂.
    Církev pak dodatečně i oficiálně uznala ony dary poznání a rozlišování, které obdržely, pochopila jejich užitečnost pro celou církev, a v tom pak spatřuje jejich „učitelství“. Ony samy však rozhodně ono pavlovské „žena ať ve shromáždění mlčí“ nijak neporušily…

  3. Michal Kretschmer napsal:

    Ohledně té celé debaty týkající se žen v církvi uvítal bych , kdyby někdo precisně teologicky vyložil:
    1) Co přináší v církvi svěcení navíc kromě práva a možnosti udělovat svátosti?
    2) Jak se liší práva či možnosti laika-muže od laika-ženy a proč? Podotázkou pak je, zda nevysvěcenému řeholníku (jenž sice obvykle není označován jako laik) přísluší něco navíc (kromě povinností daných řeholními sliby) ve srovnání s laikem?

    Je jasné, že církev učící jsou biskupové (a teprve odvozeni kněží a jáhnové), ale titul učitel církve je udělován pro vynikající nauku dotyčného a jeho svatost a nikoliv hierachům všeobecně.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: