Malá přehlídka katolické cudnosti a úcty

Smutný článek a ještě smutnější diskuse pod ním. Když si uvědomím, že otec Vít Zatloukal dlouho vedl Sekci pro mládež ČBK a PavliCZECH je nadějný potenciální salesián, říkám si, že je třeba brát jako zázrak každého mladého katolíka, který se v kostele chová slušně, o cudně se oblékajících katoličkách nemluvě. A to tablo BiGY, to mne fakt „dostalo“…

Ignác Pospíšil

95 Responses to Malá přehlídka katolické cudnosti a úcty

  1. Lukáš Biskupický píše:

    Ano, viděl jsem takové tablo BiGy v Českých Budějovicích ve výlohu prodejny zeleniny, ale nestačil jsem ho vyfotit. V roce 2005 Biskupské gymnázium v Č. Budějovicích vystavilo tablo ještě hloupější – na něm se studenti, studentky i třídní profesorka Kudláčková (zástupkyně ředitele) nechali vyfotit u záchodových mís a pisoárů. Mám fotografie, časem zveřejním pro představu.

  2. Papo píše:

    No, myslím, že diskuze pod článkem nic neřeší.. 😦 a některé fotky mě prostě nepohoršují..

    • cinicius píše:

      Já netvrdím, že všechna stanoviska v tom článku jsou jasná, nesporná a nezpochybnitelná. Na druhé straně nezpochybnitelně tragické je vystupování obou mnou jmenovaných osob. Jakož i spousty dalších.

  3. pavel-v píše:

    Tohle má být zpravodajství? To pohoršování se nad o. Zatloukalem a dnešní zkaženou mládeží je už trapné…

    • cinicius píše:

      Ne náhodou to není v rubrice zpravodajství, dále bych upozornil na odpověď dole. Ano, otec Zatloukal mne pohoršuje a PavliCZECH ještě víc. A vůbec se za to nestydím.

    • Lukáš Biskupický píše:

      Nikoliv, mám názor zcela opačný. Maftík napsal na velmi aktuální téma a ilustrační odkazy si nevycucal z prstu…

    • Nea píše:

      Pavle, a co si myslíš Ty, v čem tedy tento problém tkví? Máš obrovské štěstí, že znáš tolik úžasných a cudných moderně formovaných křesťanů. Ale tato Tvá soukromá zkušenost je nám k ničemu. Objektivně problém existuje, i kdybys jich znal ještě stokrát tolik. Jaké navrhuješ řešení Ty?

      • pavel-v píše:

        V čem tkví problém? V současné kultuře, ne v pastoraci mládeže.

        Řešení? Tak určitě jedno z nich je kvalitnější pastorace, ale pak taky spousta dalších různých věcí.

        Prostě nemám rád zjednodušování typu „za necudné oblékání může moderní pastorace mládeže“.

        • Hamish píše:

          Kde nic neni, ani smrt nebere. Pokud moderni pastorace mladeze je ve stylu „cim vicn tim lip“ jich prijde a vic nas nezajima, pak tezko nebude vinou pastyru, ze se k oblekani mladych nevyjadruji tolik, jak by měli.
          Znam jedineho pastyre, ktery to resi. Je to mons. Richard.

    • jjstodola píše:

      Trapný (utrpení působící) je spíš pohled na výsledky práce Sekce pro mládež, jejichž reprezentativní vzorek zaplňuje web zvaný Signály. Je to ubohost a hnus. A zodpovídá za to jistý Zatloukal.

  4. pavel-v píše:

    „říkám si, že je třeba brát jako zázrak každého mladého katolíka, který se v kostele chová slušně, o cudně se oblékajících katoličkách nemluvě“

    Znám spoustu zbožných mladých katolíků, kteří se v kostele chovají slušně, a spoustu zbožných katoliček, které se oblékají cudně (a taky hezky!). Žiju snad v jiném světě?

    • cinicius píše:

      To určitě ne. 🙂 Já jich taky pár potkávám. Nepíšu, že nejsou, píšu, že je zázrak, že jsou. Moderní pastoraci mládeže navzdory…

    • jjstodola píše:

      Žiješ v jiném světě, ve vlastním virtuálním světě, který se snažíš napasovat na skutečnost. Tvá neustálá podrážděnost má svůj původ právě v rozporu mezi světem tvých snů a realitou. Plivání na ty, kteří tě upozorňováním na realitu boří tvé sny, je typickým sebeobranným reflexem.

  5. Hamish píše:

    Diky, Ignaci.
    Musim opakovat svou zde jiz pouzitou repliku – Zatloukal ma stale nakroceno smer peklo.
    Jen tak mimochodem, pohorseni je objektivni zalezitost a je uplne jedno, jestli subjektivne nekoho onen skutek pohorsuje. Misto dokumentu DVK by to chtelo Mravouku.
    Jiste ze existuje mnoho modernich katoliku, kteri se oblekaji slusne a cudne, ale neni to diky modernim formam pastorace, ktera na obleceni mladezniku kasle. Dukazem jsou rozcilene reakce signalni luzy.

    • Honza Kohoutek píše:

      „pohorseni je objektivni zalezitost a je uplne jedno, jestli subjektivne nekoho onen skutek pohorsuje“
      Přesně. Je úplně jedno, jestli ty fotky pohoršují pár tradi katolíků. Objektivně vzhledem k našemu prostředí a době už pohoršlivé být nemohou. Stejně jako společná koupaliště.

      • cinicius píše:

        Tablo Biskupského gymnázia s nahými studenty nepochybně je stále pohoršivé i objektivně. Oltář jako opěrka pro fotografování rovněž. Stejně jako další blbnutí v kostele a nevhodné odění v chrámových prostorech či na křesťanských akcích. Otázka koupališť a přiměřeného oděvu je složitější, ale i tam bych asi byl blíže autorovi.

        • Honza Kohoutek píše:

          „Otázka koupališť a přiměřeného oděvu je složitější, ale i tam bych asi byl blíže autorovi.“
          Nevím jakého mínění je autor (pokud je myšlen Maftík), ale Jashar v souladu s paterem Dacíkem vyjádřil názor, že společná koupaliště by existovat neměla a katolík by na ně neměl chodit. Co má znamenat, že jsi v tomhle blíž autorovi?

      • Hamish píše:

        No tak to jsme si nerozuměli, Herr Kohoutek.
        Objektivně pohoršlivé skutky samozřejmě mohou pohoršovat člověka se svědomím formovaným katolickou Mravoukou.
        Dobytky, kteří už jakoukoliv soudnost a smysl pro cudnost a čistotu ztratili, samozřejmě pohoršuje jen málo co. Nebrat osobně.
        Skutky pohoršení jsou jmenované v katolické Mravouce, takže si račte otevřít a své pokroucené svědomí formovat. Protože vaše situační etika nemá s katolickou naukou co dělat.

      • Nea píše:

        Tady ale nejde o nějakých pát cenťáků sem, pár cenťáků tam. Jde o kontaminaci křesťanského smýšlení, pohledu na svět, hierarchii hodnot.

      • jjstodola píše:

        Tyto fotky jsou objektivně pohoršující. A jestli pohoršují subjektivně jen pár lidí, pak to jen další doklad mravní spouště. Pokud někoho nepohoršuje, že někdo k pózování užívá oltáře jako opěrátka, pak by se měl zamyslet na tom, k čemu oltář slouží.
        Vypuštění takového hnusu na svět by bylo hříšné, i kdyby bylo jen riziko pohoršení maličkých, tedy hrozba toliko subjektivního pohoršení. Nepochybně jde o pohoršení zcela prosté, které je materií těžkého hříchu. Děvčata, která neví, čeho se dopustila, možná nehřeší těžce, kněz, který něco takového dovolil se dopustil nepochybně svatokrádeže.

      • jjstodola píše:

        Pokud je něco hříšné objektivně, pak je to hříšné právě že BEZ ohledu na prostředí. Prostředí vnáší do záležitosti rozměr subjektivní, který ovšem může být v souladu s objektivním stavem věci, nebo nikoliv.
        I kdyby celý svět byl natolik mravně zpustlý, že by jej nic nepohoršovalo, přesto předmět pohoršení zůstane předmětem pohoršení. Nezapomínejte, že jsou tu ještě andělé a svatí v nebi a sám Pán Bůh! Klidně v sobě zabijte poslední špetku svědomí a studu, přesto nahlédnete po smrti obludnost svých hříchů, za které budete spravedlivě souzeni a možná i zavrženi.

        • Honza Kohoutek píše:

          „Pokud je něco hříšné objektivně, pak je to hříšné právě že BEZ ohledu na prostředí.“
          Dobrá, ale pak svlečení do naha před jiným člověkem není objektivně hříšné. Záleží na prostředí a situaci (před manželem, při lékařské prohlídce). Pak ani polosvléknutí nemusí být objektivně hříšné – na koupališti, v létě.

  6. xenofon píše:

    Napadlo mne, že by bylo dobré, kdyby bylo vyhlášeno, že účastnice soutěží krásy budou exkomunikovány. Samozřejmě ne zpětně, pouze od data vyhlášení. Ať si na Miss soutěží holky, které mají doma srpy a kladiva. Myslím, že by organizátoři těchto soutěží začali mít finanční problémy …

  7. Felix píše:

    Trochu jsem se na to podíval. Myslím, že za současného stavu se s tím nedá nic dělat. Stejně jako s liturgickou hudbou. Jak se ten dokument jmenoval? „Svět v dnešní církvi“? A docela nedávno, kdosi tu začal s tím, že je potřeba církev otevřít. No tak se otevírá. Co se divíte? První svaté přijímání – dokonalá Kinderkultur, víte, co to je? Malé dívenky musejí mít odhalená ramena skoro až po „prsa“. Fotky ještě nemám.

    • Felix píše:

      Ještě sem doplním: Stejně jako s filmem, o tom je tady taky článek.
      Je taky zajímavé, že sv. Tomáš nezařadil krásu (a to se týká oblékání, hudby i filmu – a já nevím, co ještě sem pan Pospíšil zařadí) do transcendentálií. To udělali až jesuiti.

  8. Nea píše:

    Docela váhám sem něco napsat, už mám nesmazatelnou pečeť posedlé izolováním se ode všeho možného a různé další patologické atributy. Navzdory této špatné pověsti to zkusím.

    To, co píše Honza Kohoutek a další, kteří jeho názor sdílejí, je pěkná blbost. Člověk nemusí být ani věřící, aby si všiml, že lidé, kteří natolik odhalují svá těla a mění uměle zevnějšek i v mladém věku líčidly a barvami na vlasy, pírsingy, tetováním a tisícerými jinými pokusy o zamaskování své identity, mají spíše nějaký problém než ti, kteří i v 21. st. dokážou nosit delší rukávy a sukně.

    Pomineme-li mravní aspekt, proč se musí lidé, kteří o to nemají zájem, dívat na něčí hrudníky, zadky, záda a podobné? To, že se to zamlouvá HK, zdaleka neznamená, že se to zamlouvá všem a že to patří zrakům veřejnosti.

    Proč moje matka nebo jiný starší příbuzný musí v metru sedět naproti lidem, kteří hlasitě provozují téměř sexuální aktivity? Pro některé takové věci asi nejsou sexuálními aktivitami, ale spontánním zdravým projevem normálního člověka, ale to je JEHO problém.

    • Honza Kohoutek píše:

      Tento příspěvek už je o něčem jiném než o čem byla diskuse. Nepsalo se o piercingu, tetování apod. Na samotném líčení nebo barvení vlasů není nic závadného. Pokud se to přehání (třeba s cílem zamaskovat svou identitu) sklouzne to většinou k nevkusu.
      O sexuálních aktivitách v metru nebyla vůbec řeč.

      • neab píše:

        Ale byla. V diskusi se probíraly fotografie nějakého páru, což pak vyvolalo polemiku o vhodnosti projevů partnerských dvojic na veřejnosti (zda v metru nebo v kavárně nebo ve fotoalbu na Signálech je fuk).
        Protože nepovažuju diskusi o odívání za záležitost pouze mravní ve smyslu 6. přikázání, ale také zvrácené mentality moderních křesťanů a jejich vztahu k zevnějšku, svévolně připočítávám piercingy a barvy jakožto část mozaiky této zevnějškové obsese.

        • Honza Kohoutek píše:

          „V diskusi se probíraly fotografie nějakého páru, což pak vyvolalo polemiku o vhodnosti projevů partnerských dvojic na veřejnosti“
          Přesto myslím, že tyto fotografie měly k sexuálním aktivitám provozovaným v metru dost daleko.

  9. Nea píše:

    Ani tisíce Kouhoutků a Pavlíčků mě nepřesvědčí, že dívka může být přitažlivá jen namalovaná a polonahá.

    • Honza Kohoutek píše:

      Jmenuju se Kohoutek a nemám potřebu tě přesvědčovat o něčem, co jsem nikdy netvrdil a netvrdím.

      • neab píše:

        Taky na žádné přesvědčování nečekám. Hovořil jsi o asexuálnosti vzhledu a chování dívek, jež chodí do kostela, v kontrastu k atraktivitě svůdnic s výstřihy a líčidly a uváděl nošení minisukní a výstřihů jako mravně nelišné, církevní stanovisko na tuto věc pak jako neaktuální. Zřejmě jsi nikde neformuloval názor tak, jak jsem to napsala já, ale to je věc mé interpretace souhrnu veškerého množství Tvých komentářů.

        Pokud jsem Tvé názory interpretovala mylně, omlouvám se. Avšak nesouhlasím s tím, co k diskusi píšeš. Je to v rozporu s učením (mravoukou) katolické Církve v minulosti, současnosti i v budoucnosti, nikoli libůstka pár tradičních.

  10. Nea píše:

    „Přesně. Je úplně jedno, jestli ty fotky pohoršují pár tradi katolíků. Objektivně vzhledem k našemu prostředí a době už pohoršlivé být nemohou. Stejně jako společná koupaliště.“

    Hamish to vyjádřil pěkně. Lidé oddaní tomuto světu a všem svodům 21. století si ťukají na čelo, jací že jsou „tradi“ katolíci (kdo říká, že jen tradi?) idioti, že nadávají na ty pěkný zdravý mladý holky.
    Přitom je zcela jasné, že křesťané nikdy neměli mít mentalitu tohoto světa, který usiluje o světské lichotky tím, že vystrkuje břicho a zadek, nikoli zbožné skutky a dobrý příklad.

  11. xenofon píše:

    V některých evropských zemí se ustupuje od přehnaného odhalování. Není to ani tak z toho důvodu, že by se lidé chtěli vrátit ke křesťanství, jako spíš protože nechtějí provokovat muslimskou menšinu. Možná i budoucí kněz Pavel Říha upozorní dívky z farnosti, ať se na akci mezináboženského dialogu s muslimy v Gottwaldově vhodně oblečou, neboť je třeba mít respekt k jejich hodnotám. V případě tradičních katolíků však tito dialogoví takykřesťané prosazují nulovou toleranci … na ja, Frau Hampl …

  12. P. Jan Špaček píše:

    Milí přátelé,

    úplně mně stačilo, co jsem zažil při návštěvě Svatého otce Benedikta XVI. v České republice, konkrétně při mši svaté ke cti sv. Václava ve Staré Boleslavi. Byl jsem tam jako jeden z koncelebrujících kněží. Aranžmá P. Zatloukala a spol. bylo něco příšerného!!! Kdo jste to viděl, dáte mi zajisté za pravdu. Zejména aranžmá žalmu „Hospodin je milosrdný a milostivý“ v podání rockového zpěváka mne dohánělo k zoufalství… Jsem muzikant tělem i duší. Byl jsem žákem v Pánu zesnulého Magistra gregoriánského chorálu P. Josefa Olejníka na CMTF v Olomouci. Byl jsem jeho předním sólistou i prefektem zpěvu v kněžském semináři v Olomouci.
    Naprosto souhlasím s tím, co napsal výše Hamish: „Zatloukal má stále nakročeno směr peklo“. Přečetl jsem si „Smutný článek a ještě smutnější diskuzi pod ním“ – a je mi z toho velmi smutno. Ne nadarmo se mi na rty tlačí slova Kelišové: „Sodoma Gomora, velebnosti…“

    • Felix píše:

      Jó Boleslav. To jsme tam leželi úplně vzadu na trávníků – a velmi jsme se smáli. Ale když vidím Váš bol, tak mě mrzí, že jsme se smáli. Ale víte, ona ta blbost trvá už tak dlouho. A smích je nejlepší obrana proti blbosti. Tak paron. Ale bylo to fakt blbý. Horší bylo, že hlavní celebrant se nesmál.

      • P. Jan Špaček píše:

        Nebojte, mám sice bol v srdci, ale někdy je smích tím nejlepším lékem 🙂 Hlavní celebrant se skutečně nesmál, a když jsem pak po návratu domů viděl záznam z TV, který jsem si natočil, tak výraz tváře Svatého otce Benedikta při tom „zpěvu“ žalmu byl více než výmluvný…

        • Felix píše:

          No právě my jsme si mysleli, že nebyl nijak výmluvný. Že to bylo pro něho normál. Tak jsme se smáli.
          Ale možná máte růžové brýle. Viděl jste křepčení opelichaných a pomalovaných divochů při přinášení darů při papežské mši svaté v Austrálii? No když tam obličej Svatého otce vůbec nebyl výmluvný, proč by byl výmluvný v v tak mírné Boleslavi? Opravdu nebyl výmluvný.

      • JiKu píše:

        Milý Felixi, tímto příspěvkem jste mě velice pobavil. Děkuji. Má dokonale sladěnou formu s obsahem.

    • xenofon píše:

      Proč tedy vy, kněží, nesepíšete proti Zatloukalovi petici. Vždyť je to hrozné, co tu dělá. Jeho „práce“ slouží peklu a (možná pro někoho paradoxně) FSSPX.

      • Nea píše:

        Ale kdepak FSSPX. To je ohraná písnička, že jen FSSPX je prostředek ke spáse. Stačí být katolíkem navzdory tomu, že v prostředí, které by katolické být mělo, se setkáváme s opakem.

        Pro některé lidi je zachovávání původního učení Církve a braní vážně Písma svatého automaticky nějaký výlučný příklon k FSSPX a odmítání možnosti, že i jinde lze nalézt katolickou formaci.

        FSSPX jsou lidé, konající záslužnou práci, nikoli jediná cesta ke spáse.
        Faktem ale je, že jako jedni z mála katolickou víru zachovávají, proto je pro někoho cestou právě jejich prostředí. Je to Bratrstvo duchovních osob, ne nějaká sekta, jak se nám snaží nakecat mnoho zarputilců z modernistického tábora. Netahají lidi přivázané za krk do svých kaplí, ani je tam neuzamykají pod pohrůžkou exkomunikace.

        Nedivím se těm, kdo zvolili formaci u FSSPX, ale nemyslím, že nelze býti katolíkem, aniž bych chodil na Mše sv. a formaci pouze k FSSPX.

        • Hamish píše:

          A hlavne, na mse svate k Bratrstvu clovek nezacne chodit, kdyz se mu nelibi hudba v Brandejse, nebo povazuje Zatloukala za skudce.
          Felix ma pravdu – Davila k tomu rika něco podobneho, parafrazuji „Pri pohledu na stav dnesni Cirkve (liturgie, klerus, pastorace), je katolik nejprve pobouren, pak rozesmutnen a nakonec propada v zachvaty smichu“.

          • Felix píše:

            To je přesný: záchvaty smíchu. Ale Vy, co to tam nahoře píšete o peticích? Žádné petice! To musí vyhnít. Jo, to byste chtěli, petice, spory, bouření, protesty, debaty, panely, konference, kulaté stoly, že jo. Nic takového. Kdo smrdí, ať smrdí ještě víc. To je Pánova metoda. Hnití smrdí.

          • Felix píše:

            Ještě něco, zrovna dneska byla při mši svaté dechovka. Trombóny, vřískot trubek a tak, znáte to z vesnických pohřbů. No a celebrant: děkujeme muzikantům za duchovní usebrání. To byla prča.

        • xenofon píše:

          Vy jste mne nepochopila. To je obráceně, ViZ a podobní svým chováním naženou věřící na mše svaté FSSPX.

          • neab píše:

            Ale jo, pochopila, jen jsem chtěla naznačit, že je to může nahnat také ke kritickému myšlení a obrácení na KATOLICKOU víru obecně, aniž by v tom hrálo výlučnou roli Bratrstvo :-). A když sehraje, tak sehraje.

          • xenofon píše:

            Tady je problém, že když mám „nevhodné“ názory, označí mne za lefebvristu.

          • Lukáš Biskupický píše:

            Ano, to ale není Váš problém. To je problém těch, kteří tuto nálepku použijí…

          • Lukáš Biskupický píše:

            Jestě dodatek pro zasmání či pro poplakání. Jeden kostelník byl označen za lefébvristu jen proto, že trval na tom, aby v kostele zůstala zachována barokní kazatelna. Chudák ani nevěděl, co to znamená FSSPX – a kazatelnu stejně nezachránil…To jen k používání toho slova.

  13. P. Jan Špaček píše:

    Jak znám poměry v církvi, petice nic nevyřeší… Hierarchie se peticemi nezabývá, to je prostě faktum. Felix říká správně – jedině vyhnít.

    • cinicius píše:

      Skutečnost je ale taková, že když Vám začne uhnívat ruka, lékaři ji uříznou – z velmi dobrého důvodu. Páč hniloba má tendenci šířit se všude…

      • Lukáš Biskupický píše:

        A nejedná se zde spíše o situaci, kdy lékaře k pacientům vůbec nepustí?

      • Hamish píše:

        Pochybuji, ze Benedikt exkomunikuje 4 petiny nemecke a rakouske cirkve jen proto, ze jsou de facto schizmatiky a casto i heretiky. Dnes se to tak prece neresi. Vse polehoucku, pomaloucku a normalni katolik se muze treba posrata, protoze dobreho (ne skveleho, ale dobreho) pastyre aby hledal s lupou.

        • Felix píše:

          No tak, no tak. Pak přece přijdou volby, parlament nám ujel a když se podíváte teďkonc na kdu.cz, tak tam jsou dvě krátký vyhlášení, že KDU má cosi zaplaceno a že Bezděk je vůl. A tady taky. Žádný exkomunikace. Vámi zmiňovaný dojčes rajch a esterrajch má čím dál tím míň katolíků, jakýsi kard. povolil, myslím, v mnichově óbrmešitu, jinéj chodí po kostele s balónkama, to se podělá bez exkomunikací. No a začne se znova s někým jiným a pár panen uslyší: „Neznám vás.“ Ale spíš už to celý skončí. Sionisti se porvou s islamistama a jakýsi obrácení kohosi na víru je znamením čeho?

          • Hamish píše:

            Jenže takhle to prostě nejde.
            Benedikt nedávno mluvil o tom, jak správný pastýř odděluje vlky od stáda, prašivé ovce od zdravých.
            Zajímavé, že sám to nedělá.
            Mně to prostě vadí, že Matka není matkou ale macechou. Věrné syny hází do pohraničí, likviduje a ty největší šmejdy povyšuje až k červené.
            Hnus!

        • Felix píše:

          A nebo takhle, jak zrovna čtu:
          „Jde o historický výsledek, neboť separatistické uskupení dosud v Belgii nikdy takového triumfu nedosáhlo. „Vyhráli jsme. Stojíme před vámi jako strana, která získala 30 procent hlasů,“ uvedl podle agentury Reuters před slavícími příznivci šéf strany Nová vlámská aliance Bart De Wever.
          Jeho strana by mohla obsadit kolem třiceti křesel ve 150členné dolní komoře, dosud přitom měla jen osm poslanců. Ve volbách zcela pohořeli liberálové a křesťanští demokraté, kteří tvořili dosavadní vládní koalici.“
          Ano, řeč jde o zasr.né zednářské Belgii, kde – jak psali ideově zpřízněné „lidové“ noviny – nemůže být ani okresní úředník, aniž by byl u frajmaurers. Ale jak říkám, volbám obecně nevěřím.

  14. SÁMVELKÝPAVLICZECH píše:

    Nea: „Ani tisíce Kouhoutků a Pavlíčků mě nepřesvědčí, že dívka může být přitažlivá jen namalovaná a polonahá.“

    O tom jsem tě někdy přesvědčoval??? :-O Sám dávám „přednost“ přitozenějším typům…

    • cinicius píše:

      Sorry, ó Velký, ale ty zbylé dva příspěvky neměly dle mého soudu takovou úroveň, aby mohly být zveřejněny.

    • neab píše:

      Máš pravdu, Pavlíčku, Ty jsi se k nezbytnosti polonahosti a silných líčidel fakt nevyjadřoval, ale zpochybňoval jsi nadčasovou platnost církevních pravidel pro vhodné odívání, s čímž nesouhlasím. Tedy koriguji.

      • Honza Kohoutek píše:

        „Ty jsi se k nezbytnosti polonahosti a silných líčidel fakt nevyjadřoval“
        A já taky ne. Pak nechápu, proč jsi pro demonstraci tohoto postoje použila zrovna nás dva.

    • Hamish píše:

      Obecne se domnivam, ze budouci salesian by nemel davat prednost zadnym typum.
      Ovsem chce-li nasledovat Vodaka a Kasneho, pak proti gustu…

  15. mk píše:

    “Mulier, quam dedisti sociam mihi, ipsa dedit mihi de ligno, et comedi”.
    pánové, nezapomínejme, že s touhle výmluvou praotec Adam moc neuspěl…..

  16. JiKu píše:

    Uuuuch.
    Prolistoval jsem obojí.
    Dost mě deptá ta faktická netolerance těch nominálně tolerantních, která hraničí až s nenávistí.

    V podstatě jde v tomto sporu o pastorační strategii. Všichni víme, že církev je v průseru. Všichni se shodnoeme na tom, že ten průser má něco společného s děvčaty válejícími se po oltáři. Dál už je jen neshoda. Jedni si myslí, že problémy jsou způsobené tím, že to někomu vadí, a těmi, kterým to vadí. Jen ta válejáící se děvčata jsou oblečena moc.

    Druzí si myslí opak. Církev chátrá, protože nahá břicha rozptylují od modlitby ty dosud ještě zbožné.

    Já se (možná netradičně) domnívám, že se lidé nenaučili myslet hlavou. Za tento deficit se nestydí a vystavují jej na odiv v diskusích na křesťanských webech. To je pro mě daleko větší pohoršení, než nejaké to nahé břicho.

    Pane Bože, kdybys byl dobrý a všemohoucí, jak jsi mohl svořit takový debily!

    Tohle je přece velmi vážné pohoršení, ne:
    😉

  17. Imend píše:

    Když jsme u té pastorace, tak sem vsunu pár poznámek z jedné přednášky o.Rrica Jacquineta (z Francie)

    Jak dnes evangelizovat mladé??
    Co znamená evangelizovat??

    Pokud chci předávat evangelium musím znát evangelium + musím zanát mladé

    Vnitřní prostor k setkání s bohem: ztišení a samota

    Mladí se obklopují hlukem a jsou závislí na mobilech – bojí se samoty

    =˃Můžeme jim nabídnot modlitební večery provázené pístěmi alá téze které vedou ke stišení a jde zde zakusit ticho a samotu

    Abychom mohli milovat musíme prožívat svoji identitu a vážit si sebe
    -mladí jsou ztraceni na cestě hledání své identity
    -koncept osoby vnímané jako absolutní svoboda
    -každý utváří sebe a svůj život podle vlastního uvažování
    -chybějící model mladých (vnitřní i vnější)
    Zmatení identity a sexuální orientace
    Studie „gender“

    =˃Musíme pomoct mladým najít jejich vlastní identitu a důstojnost božích dětí
    =˃Nabídnot jim modely kterými se mohou řídit

    K plné lásce je třeba znova nalézt jednotu bytosti (duše,duch,tělo)
    Dimenze tělesná,
    dimenze psychologická
    dimenze duchovní – přítomnost boží lásky v nás

    v mnohých z nás a mladých jsou tyto dimenze odděleny, je to vidět hlavně v sexuálním životě mladých

    mnoho mladých má slabou formaci inteligence a rozumu – učíme se jak dělat věci ale už ne přemýšlet o nich
    mladí jsou uzavřeni k …

    je to důsledek toho, že svoboda je často oddělena od pravdy
    relativismus – pravda je to co jsem si vyzkoušel, takže mladí jsou citliví na emoce a ne na pravdu a když emoce nejsou regulovány tak se stáváme příliš přecitlivělými a neumíme se ovládat

    umíme předávat informace ale už ne předávat svůj názor a to způsobuje agresivitu
    otázka není kdo má pravdu ale co je pravda

    abych mohl milovat musím žít v realitě
    -digitální komunikace (internet) vzdaluje, je potřeba vnímat ostatní tak jak jsou, mít tělesný kontakt, abych se naučil ovládat sebe, protože svého spolubydlícího nemůžu jen tak vypnout, když na něj nemám náladu
    -dále je třeba učit se manuální práci a sportu abych se naučil být samostatný, protože vždy nebude okolo mě někdo, kdo to za mě udělá

    Rodiná prázdnota, příčina nezralosti
    -rozvody – dělají křehkou naději, že je vůbec možné udělat rodinu, stabilní pár co vydrží pospolu do smrti
    -odmítnutí rodičovské autority (i ze stany rodičů)
    -život ve více rodinách po rozvodu rodičů – nevím kam patřím
    -Antikoncepce a potraty

    =˃je potřeba svědčit o partnerské a rodičovské lásce
    =˃láska je možná, rozvod není nevyhnutelný
    =˃darovat život je velmi krásné poslání

    Život v nezištnosti a skutečné solidaritě je možné

    Uchovat si čisté srdce uprostřed zraněné generace

    • JiKu píše:

      Jo, to je hezké. Řekněme, že je to jedna koncepce. Druhá koncepce je přijetí doktríny rovnosti kultur a inkulturace křesťanství do kultury mladých. Tedy ne, jak píše Jacquinet předpřipravit si mládež, ale předpřipravit si Evangelium a pak jej hlásat pomocí mobilů, internetů, osobám chápajícím se jako absolutně svobodné.

      Zdá se mi, že Signály a Sekce jsou cestou inkulturace.

      • Imend píše:

        Jen abych doplnil (nechěl jsem to sem psát předem, aby někteří neměli dopředu předsudky) přednáška proběhla na kurzu SFK, který pořádá právě sekce pro mládež pod vedením o.Zatloukala

        takže si nemyslím, že sekce nebo o.Zatloukal, který otce Jacquineta osobně pozval, se snaží prosazovat jen jednu cestu, jen možná jedna cesta je prosazována výrazněji, nebo bije více do očí…

  18. Václav píše:

    Občas si myslím že je spíš zázrak že mladí lidé do kostela ještě vůbec chodí a nepokřikují na pana faráře jak má tu mši správně sloužit nebo nestojí před kostelem a nepomlouvají ho za jeho zády místo aby šli dovnitř. Když vidí všechnu tu naši zlobu, neúctu a nevděk které našim duchovním prokazujeme. A nevidí naopak to co bychom jim ukazovat měli. Modlitbu, půst, četbu Písma svatého, štědrost vůči církvi a ubohým bezdomovcům a sirotkům, práci v kostele a ve farnosti a úctu a poslušnost Bohu i pastýřům kterým nás svěřuje. Skvělý příklad je například společná modlitba Za svatého otce a Za kněze ve farnosti.

    Za papeže

    Pane Ježíši, určil jsi našeho Svatého otce Benedikta XVI., aby tě jako první mezi biskupy zastupoval v tvé církvi. Prosím tě, naplň jej svou láskou, aby miloval tebe i lidi. Dej mu moudrost a prozíravost, pokoru a naději, trpělivost a zdraví. Shromáždi kolem něho upřímné rádce, věrné biskupy a kněze a oddaný Boží lid. K tvé oslavě a k naši radosti ať požívá vážnosti v celém světě.

    Za kněze

    Pane Ježíši, děkujeme ti, že máme mezi sebou kněze, tvého služebníka a správce Božích tajemství. Prosíme tě, dej mu věrnost, a vytrvalost v tak svaté službě a nám živou víru, žes ho poslal ty. Učinils jej našim duchovním vůdcem: dej mu ducha moudrosti a rady; dej mu upřímnost otcovské lásky a nám dar úcty a oddanosti, ať pozorně nasloucháme jeho slovům. Vybral jsi ho z nás a pro nás, člověka, který se musí potýkat se slabostmi našimi i svými. Dej nám i jemu trpělivost a vzájemné pochopení. Dej mu zdraví pro jeho těžkou službu. Ať je naším dobrým pastýřem a přivede nás do nebe.

    Také bychom jim měli občas vlastními slovy vysvětlit jaký je to Boží dar mezi sebou v dnešní době kněze mít a ukázat jim v jakých podmínkách žije, v kolika farnostech musí sloužit a co všechno pro nás i pro Pánaboha dělá. Občas ho pozvat na dobrý oběd a na besedu a společnou modlitbu. Naučit je aby sloužili nejen u Božího oltáře ale aby také pomáhalis všestranným zabezpečením všeho co farnost potřebuje.

    • Nea píše:

      :-)))))))) Ještě jste zapomněl na sádlo.

    • Hamish píše:

      „Když vidí všechnu tu naši zlobu, neúctu a nevděk které našim duchovním prokazujeme.“

      Kde něco takového vidíte?
      Konkrétně jmenujte, ať se poučíme a máme jasno.

      Zajímavější je, že jste se vůbec nepozastavil nad tím, o čem Maftík ve svém článku pojednává. Mnohé to vypovídá o vaše postoji k těmto otázkám.
      Protože pokud je pro vás Pánem Bohem neomylným pan farář, nebo biskup, pak pro mne tedy není. Proč? Protože jsem katolík. A protože jsem katolík, budu i na chyby a hříchy bližních upozorňovat. Protože mít účast na cizím hříchu tím, že k němu budu mlčet (a to dokonce na hříchu kněze), tak to si na svědomí nevezmu.
      Zvěte si pany faráře na oběd a opakujte jim, jak je krásné, že po svěřených ovečkách nechtějí nic, než účast. Jistě vás budou milovat a ctít, protože říkat pravdu do očí chce odvahu. A tu vy, se svými prázdnými kecy prostě nemáte.
      Maucta!

      • Václav píše:

        Pan farář sice není neomylný ale to není důvodem k bezdůvodné zlobě a nevděku. Nebo k tomu abychom ho veřejně nebo soukromě pomlouvali za jeho zády. Posuzovali a odsuzovali. Udělal byste něco takového svému biologickému otci nebo matce ? V Bibli je popsán přesný a výstižný postup jak kritizovat svého bližního o kterém se domníváme že udělal chybu.
        Zvláštní je že nejvíc vždycky kverulují a neprávem kritizují ti kteří sami neudělají vůbec nic. Nedají zlámanou grešli ani kapku sádla. jestli jste se v tom poznal tak to je Váš problém.

        • Hamish píše:

          Kdo zde propaguje bezdůvodnou zlobu a nevděk?
          Pomluva je něco nepravdivého, kde tady někdo tvrdí nepravdu o panu farářovi, Vašíku?
          Kde je pan farář posuzován a odsuzován?
          Odsoudit něčí nepravosti (jedno koho) je samozřejmě v pořádku a dokonce je to ctností.
          Máte pravdu, že v Písmu se uvádí, jak postupopovat. Jak víte, že tak nepostupujeme? Neodsuzujete náhodou a neposuzujete nás…Václave, zamyslete se nad svou morálkou!

          „Zvláštní je že nejvíc vždycky kverulují a neprávem kritizují ti kteří sami neudělají vůbec nic. Nedají zlámanou grešli ani kapku sádla. jestli jste se v tom poznal tak to je Váš problém.“
          Hezká udička, ale má jednu chybu. Nepoznal jsem se v tom, protože narozdíl od vás, něco dělám a tupě nepřijímám vše, co mi pan farář v kázání řekne 🙂
          Václave

        • Hamish píše:

          Mimochodem, k původnímu článku pořád nic.
          Díky

        • neab píše:

          Jo, tady je jeden takový případ útoků na pastýře. To jste si spletl článek, Václave.

          Útoky na biskupa Olmsteda

  19. Václav píše:

    Konečně jsem to tablo viděl, minule nefungoval odkaz. :o) Myslím že by zasloužili pořádně vynadat a možná i vykrákat za uši ale s intelektuálama byly vždycky tak trochu potíže. Jeden prudí jako liberál se skoro holým pozadím a popředím a druhý zase prudí a vyvolává zbytečné rozbroje okolo liturgie schválené svatým stolcem. Podstata obojího tkví v pýše a neposlušnosti. Ne nadarmo si Bůh cení upřímné prosťáčky. Když se podíváme na takového svatého Františka Serafínského nebo na svatého Augustýna tak zamlada také vyváděli ledacos a pak to s Boží pomocí dotáhli docela daleko. Důležité je abychom naši mládež vedli k lepšímu, modlitbou i příkladem. I Panna Maria nás nabádá k tomu abychom se za děti a mládež modlili pravidelně růženec.

    • Hamish píše:

      Gratuluji! Porad jste stejny demagog. Az se bude udelovat Cena Goebbelsova, jiste nenajdete konkurenci.
      Intelektualy nahnat do Michelinky, tahat pneumatiky, co, Vaclave?
      Svaty Augustin byl všechno mozne, jen ne prostacek. Byl bezpochyby jednim z nejinteligentnejsich svetcu. Copak jste od nej cetl, ze ho takto zarazujete?
      Zajimalo by mne, jak byste se choval v dobe arianske krise. Stal byste na strane arianske vetsiny, jako spravny a poslusny bezmozek, nebo byste spolu se svatym Atansem odporoval?
      A obdobne je to s (neo)modernismem v nasi drahe Matce.
      Ovsem zdaleka nejhorsi jsou „uzitecni idioti“. Kam vas neradim, protoze vy si tu s nami jen hrajete a zdaleka nejste tim, za koho se vydavate, Vaclave.

  20. Jana píše:

    Snažila jsem se přečíst všechny příspěvky k tématu zde i na Signálech.
    1. Trochu mne překvapuje (i když spíš nepřekvapuje), jak vehementně se brání – a jsou bráněny – osoby na ilustrativních snímcích. Ti dotyční by si hlavně měli uvědomit, že se zveřejnili sami a dobrovolně – a že tak dali každému uživateli internetu možnost použít jejich foto prakticky k čemukoliv (to, jak byli zveřejněni není ta nejhorší možnost). Měli by se tedy v prvé řadě chytit za nos sami a začít přemýšlet hlavou, než něco pověsí na síť.
    2. Rozvinula se velká diskuse o tom, kdo koho svádí, co koho vzrušuje (s pejorativním podtextem)- jak se dalo čekat. Ale nikde jsem nenašla zmínku, že by katolíci měli něco znát o slušném chování a dobrém vkusu. Poklekne-li si totiž přede mnou mladá a jinak půvabná žena v kostele a pak už nemám jinou možnost než koukat na její bujně vylézající „půlky“, pak nevím jestli se mám smát nebo plakat. A toto nebo podobné se mi stává čím dál častěji. Stejně tak nevkusná a nevychovaná jsou děvčata, která se fotografují na oltáři (apod.). Kristus je král králů – vsadím se, že na audienci k pozemskému králi nebo prezidentovi by se dívky a ženy neodvážily vzít nevhodný oděv – a konkrétní výše uvedené dívky by si jistě nedovolily se povalovat anglické královně po trůně za její přítomnosti, jen proto že mají u sebe fotoaparát a chtějí ho použít . . . Katolická mládež by si měla uvědomit, že pravá radost sídlí v srdci a je to cit v podstatě vážný, který nemá nic společného se srandičkováním a děláním opiček vždy a všude. Stejně tak vystavování společných fotografií momentálně zamilovaných dvojic ukazuje zejména na směs mdlého rozumu a exhibicionismu.
    3. Dobré vychování je třeba dlouhodobě pěstovat – samo do sebe z nebe nespadne.

  21. Maftík píše:

    Ne že bych v něco pozitivního doufal, ale zkusil jsem napsat ViZovi ohledně tohoto uživatele (viz jeho záměrně provokativní fotky + komentáře k přátelům).

    http://www.signaly.cz/tommys

Zanechat odpověď na pavel-v Zrušit odpověď na komentář