Vyšla instrukce Universae Ecclesiale

Komise Ecclesia Dei vydala instrukci Universae Ecclesiae, která upřesňuje a vyjasňuje některé spornější otázky okolo výkladu motu proprio Summorum pontificum. Více podrobností na stránkách Radia Vatikán.

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce.

Příspěvky příliš vzdálené tématu a příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány, nicméně berte na vědomí, že diskuse má takový objem, že správci ji často nestíhají pročíst celou. To, že nějaký příspěvek přežívá delší dobu, neznamená, že je redakcí schvalován.

Advertisements

76 Responses to Vyšla instrukce Universae Ecclesiale

  1. :) napsal:

    Jak na to zareaguje diecéze litoměřická?

  2. Lukáš Biskupický napsal:

    Stále se zde mluví o mimořádně formě slavení liturgie… Na mne to stále, bohužel, působí dialekticky rozporuplně. Ale buďme vděčni alespoň za to.

    • Hamish napsal:

      Tak. Dialektika je zrejma. Rad za ni ale nejsem.
      Nova instrukce je samozrejme stejne impotentni, jako SP. Biskupy nelze nutit „odspoda“ k cinu. Takto Cirkev nemuze fungovat.
      Vatikan se chce alibisticky zbavit odpovednosti, nic vic.

      • Lukáš Novák napsal:

        Vy jste jak přeskakující deska, Hamishi. Nebo jak v té Šimkově-Grossmannově povídce: „stojí, stojí, ale kdyby seděl, stejně by nepustil!“ O jakém „nucení biskupů zdola“ to mluvíte? SP i UE jsou papežské dokumenty, které nařizují shora, jestli jste si nevšiml. Jistěže spoustu biskupů dělá obstrukce (zřejmě proto byla vydána ta instrukce, její tón to velmi zřetelně naznačuje) – ale tak to bylo vždycky. Má si snad papež pořídit tankovou divizi, nebo nějaké tajné komando a la Mosad, které jeho slovům dodá váhu?

        Ostatně, Vy a Vaše papeži superposlušná Societas jste ten pravý, kdo je v pozici volat po větším uplaťnování papežské moci. Tady vidím teprve tu pravou dialektiku, Hegel hadr.

        Víte, já v mnohém lefébvristy chápu, ale ta vaše mentalita vůči Církvi „čím hůř, tím líp“, ta mě vskutku znechucuje. Bohužel se tady opět ukazuje, že sebelepší záměry, pokud se dostanou do konfliktu s poslušností papeži, vedou k tragickým koncům. Nicméně stále doufám, že v SSPX nepřevládne. Jedině tak je šance, že to celé povede k nějakým dobrým koncům.

        • Hamish napsal:

          Ukazkovy pripad, kdy jinak rozumneho cloveka zaslepi emoce.
          Smutne.
          Nevim, kdo jsou „lefebvriste“. Muzete to, pane Novaku, nejak specifikovat? Z vasich formulaci citim jen a pouze urazku.
          Nevim, nakolik jste informovan o deni v Bratrstvu, ale predpokladam, ze znate od biskupa Fellay po PTS vsechny osobne, navstevujete mse svate knezstvem z FSSPX slouzene, kdyz se tak „fundovane“ vyjadrujete o udajnych proudech v zminovanem Bratrstvu. Jen jestli moc nectete stranky všech koncilovych konzerv – Radio Vaticana, ceska sekce, hmmm?
          Instrukce jsou napsane presne v duchu proklate biskupske kolegiality. Neni prakticky mozne jakkoli donutit biskupa, aby se touto instrukci ridil. Pokud si je prectete pozorne, odlozite sve predsudky preposlusneho, slepeho sektare, jenz kazde papezovo rozhodnuti cti jako Slovo Bozi, mozna, ale jen mozna pochopite, co bylo mysleno formulaci, kterou jsem pouzil.
          Ano, tvrdim porad to same. Protoze se absolutne nic nemeni. Wojtyla, Ratzinger – jedno a totez. Jen Ratzinger je o něco mazanejsi.

          • JiKu napsal:

            Pro prezentací FSSPX jsou příznačné internetové výlevy jeho příznivců a zarytých příznivců. Podle nich je souzeno. A podle nich soudí zbytek církve i příznivci a zarytí příznivci FSSPX.
            Podle mého názoru je jejich komunikační strategie odstrašující.

          • pan Contras napsal:

            1. Za FSSPX mluví pouze jeho oficielní web. Od všeho ostatního se tento web ostentativně distancuje.

            2. Ratzinger je horší než Wojtyla, protože na rozdíl od svého blouznivého předchůdce vidí úpadek a prohlubuje ho. Skromně si dovolím toliko domnívat, že jeho odpovědnost je větší, protože má větší poznání.

        • Hamish napsal:

          Když dovolíte, dál na vaše případné reakce reagovat nebudu.
          Nebudu je ani číst.
          Nechci ztratit zbytek asi iluzí, které jsem si o vás vytvořil. Nerad bych si vás přestal vážit jen proto, že jste tu předvedl několik logických (sic) a diskusních kiksů. Ano, část jsem vám jich vrátil, za což se hluboce omluvám. Nechal jsem se unést.
          Ad poslušnost – to byl asi největší úlet, který se vám povedl (setkání v Assisi, NOM s falšováním Kristových slov a vůbec celá „obnovená“ liturgie se svým výsměchem katolické Tradici, světové dny mládeže, ekumena, mezináboženské rozhovory, náboženská svoboda a tuny dalších antikatolických postojů, jež současný Řím zastává a vy zřejmě devótně adorujete – jste přece poslušný nelefebvrista, že?), ale chápu koncilové konzervy. Jejich slepá skvrna.
          Nic, nebudu pokračovat v něčem, co stejně nemá smysl. v některých chvílích musí jít holt rozum stranou a pálí se ze všech děl.

          • JiKu napsal:

            Bravo. To jste mu to nandal! Má nyní z vostudy kabát a bude chodit kanálama.

          • Pius napsal:

            Zato Vy jste právě uvedl neprůstřelný protiargument 🙂
            Má to znamenat, že s Hamishem souhlasíte? To by bylo dobré. Má totiž naprostou pravdu.

          • Hamish napsal:

            Ale pane Kube, tohle je fakt pod vaši úroveň.
            „Diskuse“ na signálech se na vás začínají opravdu ne příliš dobře podepisovat.
            Opravdu mne mrzí, že taková kapacita ve filosofii klasické a scholastické se tu nepředvedla jako filosof scholastický a především logik.
            Opravdu nechci pana Nováka urážet, ale na hlavu si taky srát nenechám.
            Ani od něj, ani od vás.
            Vše dobré!

          • Hamishovi napsal:

            Možná se budete divit, ale já se stále učím. Takže mé diskuse na Signálech nejsou příčinou mého zblbnutí, ale důsledkem mého poznání.
            Poznání, které jsem načerpal od jiného myslitele 🙂

          • Hamish napsal:

            Jak myslíte.
            Nechci vám brát iluze.

        • oslik napsal:

          Biskupove meli vzdycky znacnou miru nezavislosti, zadne obdobi slepe poslusnosti biskupu vuci papezi v dejinach Cirkve nikdy neexistovalo.

          A ze je praxe FSSPX praxi zcela frapantni neposlusnosti vuci papezi, je zcela zjevne, v tom ma Lukas pravdu. Obhajuji se za pouziti zcela hegelianske argumentace. Coz v zasade mohou, ale pusobi pak dost komicky, jak papezum porad nadavaji do hegelianu.

          • JiKu napsal:

            Hegelián může konsistentně nadávat druhému hegeliánovi do hegeliánů. Pokud totiž vidí protiklady opáčně.

          • Pius napsal:

            Papež má předávat to, co přijal. Pokud předává nějaké jiné učení, je správné ho v tom neposlouchat. Není povinností žádného katolíka být v jednotě s papežem v tom, kde papež není v jednotě s učením Církve.

            Sv. Pavel: „Ale i kdybychom my nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet!“ (Gal I, 8)

            Kardinál Torquemada, velký teolog Florentského koncilu: „Proto papež Inocenc III. uvádí, že je nutné poslouchat papeže ve všem, jestliže sám nejde proti obecným zvyklostem Církve, ale pokud by proti těmto obecným zvyklostem šel, není povinností jej následovat…“

            Sám Msgre. Lefébvre naléhal na členy Bratrstva, že je třeba poslouchat papeže ve všem, co spravedlivě požaduje. A to také FSSPX dělá. Viz např.: http://www.vendee.cz/texty/ciny_mluvi.html

            Nedělám si iluze, že nějaký zatvrzelý nepřítel FSSPX (kterých je tu plno) na základě tohoto příspěvku svůj postoj přehodnotí, píšu jej pro ostatní, nezaujaté čtenáře, kteří opravdu touží poznat pravdu.

          • Hamish napsal:

            Samozřejmě 🙂
            Zatímco opusáčtí borci se „svatořečeným“ šlechticem za úplatu a polotajnou sektářskou organizací jsou vzorem pravověří a poslušnosti.
            Oslíku, oslíku, trám ve svém oku nevidíte, ale vytahvovat třísku, kterou navíc nejste sto ani správně uchopit, to by vám šlo.

      • Lukáš Biskupický napsal:

        Ale já s Hamishem souhlasím (a nejsem lefébvrista), ta instrukce je ve skutečnosti impotentní. Jsou tu už na samém počátku rozpory nejen z hlediska církevní tradice, ale i čistě z logického hlediska. Jak může např. „lid“ sám něco chtít, když to nezná ani klérus (neví, tedy, co má chtít, co má žádat). Princip „zdola“ je principálně nekatolický (promiňte mi tuto slovní hříčku). Háže odpovědnost na laický prvek ve věci liturgie, která ze zásady přísluší církvi učící, nikoliv církvi slyšící. Nelogické rovněž je označit za „mimořádné“ něco, co tu bylo po staletí jako řádné.

        • Patterson napsal:

          „Apoštolát laiků je účastí na samotném poslání církve ke spáse a to né tak, že je hierarchie instruuje a zaměstnává, ačkoli to je v užším smyslu možné, ale na základě křtu a biřmování.“
          Otto H. Pesch: Druhý vatikánský koncil
          Laik dokonce, jak dotyčný EX-dominikán (asi utekl podobně jako O. Štampach) píše, že laik, abychom byli zcela konkrétní, se nemusí nikoho ptát, zda se například může v nějaké knize vyslovit k teologickým otázkám – k tomu dříve musel mít církevní schválení. Takže vlastně podle současného chápání pokoncilní církve jsou laici nositeli poslání církve z vlastního práva! Toho bychom asi vážně měli náležitě využít i v rámci Universae Ecclesiae! Nebo snad ne? 😀

          • Hamish napsal:

            Pokud to, Dane, nemyslis ironicky, tak si dovolim pochybovat o tve soudnosti.
            Tim, ze ti nekdo da „pravo“ strilet Zidy, rozhodne toto pravo neziskas.
            Stejne tak se instrukcemi pastoracniho koncilu a post z Cirkve slysici nestane Cirkev ucici. Delegovat toto proste nelze. Pokud tedy nechces pristoupit na Ratzingeruv nazor, ze DVK co revoluce legitimizoval mnohe.

          • Hamish napsal:

            Odpovednost za obnovu lezi na bedrech pastyru, ne ovecek.

      • Patterson napsal:

        Jak si to tedy představujete, když pokoncilní hnutí v církvi dalo množství práv laikům? 🙂

  3. :) napsal:

    Abych se taky vyjádřil. Instrukce je pořád ještě slabá, ale alespoň je s čím se případně ohánět. SP je taky slabé, ale i díky tomuto slabému SP je nyní Mší sv. v římském ritu mnohem více, než jich bylo dřív. Prostě proto, že ne každý kněz se v těchto otázkách ohledně liturgie a její historie ve 20. století vyzná, někteří na to pro pracovní vytížení třeba ani nemají čas, informace z internetových diskusí také nesbírají. Když se pak díky těmto dokumentům o tom trochu víc dozví, zaplať Pán Bůh za to. Aspoň se o tom tématu mluví a nedělá se, že Mše sv. v římském ritu neexistuje, ale už jenom ta nová. Může to být první krok pro některé, že se o to začnou zajímat více a pak dojdou k tomu, jak se věci mají. Jinak co se týká toho donucování biskupů. Když někde věřícím biskup brání, tak když se ti obrátí na Ecclesia Dei, prý se biskup už potom nebrání. Už to prý funguje tak, že jsou schopni si to s dotyčným biskupem vyřídit. Osobní zkušenost s tím ale nemám. Mohli by to zkusit v Českých Budějovicích.

    • Miroslav Kůzl LB DNES napsal:

      Jen k těm Českým Budějovicím… Postoj otce biskupa Jiřího je naprosto korektní a nemůže si na něj v současné době nikdo soudný stěžovat. Mše v mimořádném ritu je pravidelná a zapsána v pořadu bohoslužeb ve farnosti (což jsou všechny kosteli v ČB). Co více si mohou její návštěvníci přát? Skupinka 15 lidí nemůže být povyšována nad ostatní. Není ani problémem propagace mše v rámci ČB a okolí. Skutečně bych byl rád, kdyby se smazal ten „cejch“ z českobudějovické diecéze.

      • Quido napsal:

        Například by pan biskup mohl jít sám příkladem. Například by mohl pověřit více kněží ve své diecézi, aby vysluhovali trident a to i v těch farnostech a rpo ty věřící, kteří po něm neprahnou, protože Benedikt XVI. si přeje, aby byli věřící tímto ritem obohaceni…. A když katolický biskup, který neumí či z nezájmu neslouží vlastní ritus katolické Církve není zajisté její ozdobou.
        Teď mne napadá, že má mnoho co společného s Dukou. Také přivítal rotariány ve svém sídle? 🙂

      • :) napsal:

        Přečtěte si příspěvek Veroniky na této stránce o osudu P. Frýdla. Myslím, že kompetentnější v této otázce budou také lidé, kteří se v ČB diecézi vyskytují, což já nejsem.
        Že je mše pravidelná neznamená, že se dostalo věřícím toho, co se jim dostat má. Co kdyby třeba pan biskup „povolil“ pravidelnou Mši svatou pravidelně jednou za 10 let? Zkuste se trochu zamyslet. Povoluje se navíc jednou za 14 dní něco, co ani žádné povolení nevyžaduje, ale vyžaduje to naopak ještě podporování navzdory tomu, co by tomu mohlo bránit…

      • Věra napsal:

        Pane Kůzle,souhlasím s Vámi.

      • MichalD napsal:

        O jakém povyšování skupinky lidí to mluvíte? Já si vždy myslel, že bohoslužba je služba Bohu. Tedy pro otázku jak často a kde má být mše sv. sloužena je irelevantní jaká „návštěvnost“ bude. Vy tady o tom píšete způsobem, jako bychom se přeli o organizaci ochotnického představení. Má smysl ho uspořádat tam a tam? Přijde dost diváků?

        Já jsem dosud nechápal, co může být důvodem toho „povolení“ jednou za 14 dní (my v Brně to máme také tak, ale říkám díky Bohu za to). Už mi začíná „svítat“ … malá skupinka diváků – 1x za 14 dní … větší zájem – tak to dáme každý týden. Nechce se mi ale uvěřit, že by se na to někdo mohl takto dívat.

  4. kolemjdoucí napsal:

    ..právě jsem přiletěl z jiné planety..
    SP? Co to je? A instrukce?
    U nás jsme četli Quo Primum. Bohatě si s tím jako „mimozemštani“ vystačíme.
    Papež Ratzinger? To je ta hlava Církve, co se již podruhé setkala se zednáři z lóže s čistě židovským členstvem, aby ocenila kooperaci posledních 40 let? (maně u nás vzpomínáme na instrukce z Humanum Genus Lva XIII. – pravda je to už dávno a „pravda je relativní, závislá na postupném odkrývání v průběhu dějin“..)
    Papež Ratzinger – to je ten pán, co řekl, že vlastně nechce pořádat Assisi III, ale tlačí na něj „bohatí místní páni“ a pohlídá si, aby to tentokrát nebyla synkretistická selanka, které se sám za JPII odmítal za daných podmínek účastnit?
    Ten pán, co byl jedním z progresivistických „periti“ na DVK? A od té doby se nezměnil?
    Ten pán, co se postaral velkou měrou o „exkomunikaci“ Msgr. Lefebvra a nedávno se nechal slyšet, že to byl čestný muž??!

    U nás na planetě to bereme tak, že byli papeži dobří, horší a špatní. Ti poslední z Božího dopuštění. Dnes tomu není jinak..
    ..ale komu to dnes „oslit“..Dnes rozhodují pocity..

    Mějte se. Odlétám zpět na svou planetu. Nepochybuji, že tady bude nadále B16 „konzervativcem“, dobrým papežem se „svázanýma rukama“ etc..

  5. Mají oči a nevidí napsal:

    Před vydáním instrukce někteří strašili, že bude znamenat vykleštění motu proprio Summorum Pontificum a návrat ke stavu před rokem 2007. Opak je pravdou, a stejně je to špatně. Papež (pardon – Ratzinger) je totiž mazaný.
    Nebylo by lepší přenechat soud nad úmysly Pánu Bohu a zabývat se textem? Jako tradiční katolík se raduji, když čtu, že prvním cílem, terý si Kristův náměstek a pastýř celé církve klade, je dopřát všem věřícím římskou liturgii v její starší formě, která je vzácným pokladem, jenž musí být zachován (UE 8a). Dopřát ji všem věřícím znamená i těm, kteří o tuto liturgii nežádají. Těm pak, kteří o ni žádají, musí být zaručena, a to je druhý cíl (UE 8b). Úkolem biskupů je postarat se, aby tato liturgie byla v úctě (UE 14). Summorum Pontificum je speciální zákon (UE 28) nejvyššího zákonodárce, a proto biskupové nemohou vydávat pokyny, které by mu odporovaly. Všechny prováděcí pokyny, stejně jako všechny předpisy vydané po r. 1962, které jsou neslučitelné s rubrikami z r. 1962, se ruší (UE 28). A pokud by přece někdo dělal překážky, je možné podat odvolání k Papežské komisi Ecclesia Dei, proti jejím rozhodnutím pak ještě k Nejvyššímu soudu Apoštolské signatury (UE 10). Praxe posledních let ukazuje, že taková odvolání obvykle končí ve prospěch aplikace SP.

    • Hamish napsal:

      Výstižný název.
      Co jste za tradičního katolíka (dle mne jste jen prašivá koncilní konzerva), když vám nevadí toto –
      „Tyto skupiny věřících ovšem nesmějí podporovat nebo dokonce patřit k těm, kdo zpochybňují platnost nebo legitimitu stávající liturgické praxe.“ (id est, sympatizanti, nebo samotní členové FSSPX)
      Tradiční katolík se nikdy nesmíří se stavem, kdy mu římská modernistická klika bude cpát své nesmysly o dvou formách jednoho ritu. Jako by se tradiční a NOM nevylučovali.
      Tradiční katolík totiž dobře ví, jaké je NOM protestantské šméčko.
      Ano, je jen dobře, že se katolická liturgie rozšíří ještě více. Jenže už není dobře, jak se to děje. Jakým způsobem se jedná s těmi, kdo ji i přes ústrky a zastrašování, nespravedlivé protiprávní exkomunikace zachránili.
      Z toho je mi na blití.
      Jak už tu bylo zmiňováno, Ratzinger je horší Wojtyly.

      • Hamishovi napsal:

        Obdivuji, jak snadno dokážete druhé napadat. Jsem pro vás prašivý, protože jsem se pokusil krátce vystihnout hlavní přínos instrukce UR.
        Věta, kterou zmiňujete, mluví také o papeži jako nejvyšším pastýři celé církve, z čehož soudím, že je určená sedisvakantistům.
        Tradiční mši sv. sloužím každý den a těch, kdo nám ji zachovali si vážím. Se současným stavem, o němž kard. Ratzinger řekl, že bohoslužba zdegenerovala v liturgické šou, jsem se nikdy nesmířil a se svým postojem jsem se nikdy natajil. Narozdíl od Vás si však nemyslím, že se dá všechno změnit okamžitě. Bořit je snadné, budovat nikoli. A také odmítám mluvit dnes o Ratzingerovi. Já znám Benedikta XVI.
        Máte pravdu, že ta instrukce není dokonalá. Podle mě má dvě slabá místa. Vámi zmíněná věta tam být nemusela, ale chápu, co k ní vedlo. Ty dvě vady na kráse v textu rozděleném do 35 čísel však nemohou zmařit celkový přínos, který ten dokument má.

        • Hamish napsal:

          Az prilis jste si zvykli na „to staci, aspon něco“. Nevim, ze by Kristus Pan něco v tom smyslu rikla.
          Slouzite kazdy den tradicni. Fajn. A slouzite i NOM? Slouzil jste tradicni i pred SP? Nebo jste cekal na „povoleni“? A dalsi tucty otazek.
          Koncilove konzervy jsou opravdu lidé ne obdivuhodni, ale hnevu hodni. Protoze se jedna o obycejne modernisty. Horsi skutecnych liberalu. Proc? Nu, podivejte se, jak se zastavaji kdejake spatnosti, kterou Ratzinger provadi.
          Kdyz si tedy nemyslite, ze veci, krize daleko nejvetsi, co Cirkev zazila, se daji resit okamzite, reknete mi, kdy se jaka krize v Cirkvi vyresila postupnymi krucky – jeden mrzakuv dopredu (SP), dva atleta dozadu (hereticka papezova kniha o zidech, „blahoreceni“ hlavniho destruktora a showmana, atd.)? Kdy se něco takoveho povedlo?
          Pro mne je papez samozrejme papez. Ale dokud se bude chovat a myslet jako stary Ratzinger, bude predevsim Ratzingerem.
          Nechtel jsem vas urazit, ale uz mám plne zuby tech, kdo si vyberou jen to, co jim konvenuje a ostatni jako by se nedelo.
          Porad ale mate strach, prestoze, dle vas, SP a instrukce knezim poskytne ochranu.

          • MichalD napsal:

            To je tvrdá řeč, Hamishi. Tvrdá řeč sama o sobě není špatná, ba může být očistná, kdyby nic jiného tak nás přinutí si ověřit, jestli někde nezahníváme.

            Této „tvrdé řeči“ však moc nerozumím. Já osobně děkuji Bohu za každého kněze, který slouží tradiční mši sv. a neřeším, jakou mši dotyčný kněz sloužil před SP apod. K čemu jsou ty Vaše „tucty“ otázek z 2. odstavce?

            Máte pravdu, že krize se nikdy nevyřešila nějakým dialektickými kroky na obě strany, na druhou stranu ale pro řešení musí být připraveny podmínky, a ty se nikdy v historii nepřipravily ze dne na den. Myslím že spousta z těch, které jste vždy hotov zde takto šmahem odsoudit, právě svým konáním ty podmínky pomáhá připravit.

          • Pater Hamishovi napsal:

            Máte pravdu, že před SP jsem tradiční mši sv. nesloužil. Přesto jsem ji měl vždy v úctě a po jejím návratu jsem toužil.
            Ano, církev prožívá největší krizi všech dob. Neříkám, že by se neměla řešit hned, ale že nemůžeme očekávat, že se vše hned vyřeší.
            Nevybírám si jen to, co se mi hodí. Raduji se z toho, co je dobré, a snažím se to nenechat ležet ladem. Mám zármutek nad tím, co je špatné. Tento smutek nekřičím do světa, ale přináším jako oběť na oltář.
            Zdá se mi (a to, věřte, píšu „sine ira et studio“), že Vy nechcete buď vidět nebo přiznat, co je dobré, a toho špatného se ihned chápete, jako by nic jiného nebylo. Nemyslím si, že to je nejlepší služba katolické tradici.
            Návrat k tradici se Vám může zdát pomalý. Osobně bych si přál, aby byl rychlý a úplný. Jisté však je, že 3 roky po SP, přes všechny překážky, které se právě instrukce z minulého týdne snaží odstranit (není proti nám, je pro nás!), pravidelných tradičních mší sv. mimo FSSPX je dvakrát více, než kolik jich zajišťuje bratrstvo. Já věřím v jejich účinnost, a proto jsem přesvědčen, že přinesou velké požehnání.

          • Hamish napsal:

            Oba pánové – díky za reakci, ale stále mi chybí to podstatné. To, co jsem záměrně nezmínil.
            A sice, že dnešní krize je primárně krizí víry, ne liturgie. Liturgie je důsledek modernistické revoluce.
            A se vší úctou k papeži Ratzingerovi, tento nejen že tuto krizi neřeší, ale dokonce ji ještě prohlubuje (právě hegeliánskými formulacemi v SP a následné instrukci, nulovými postihy heretických kněží, biskupů a profesorů na fakultách a, co nejhroší, formulováním heretických názorů ve svých vlastních knihách a konečně blahořečením snad nejhoršího papeže v dějinách – Wojtyly).
            Takže i kdyby se tradiční mše svaté sloužily ve všech farnostech světa, máme tu rozlezlé modernistické učení od fakult, po poslední venkovskou farnost.
            A protože ryba smrdí vždycky od hlavy, nelze ustoupit a začít jásat na postupem, který Ratzinger zvolil – postup zmatení prostých věřích, zamlžení pravé podstaty problému, hegeliánské dialektiky.
            Prubířským kamenem je DVK, to je jasné. Právě v názoru na tento nešťastný koncil se tradiční katolíci (integristé) a konciloví konzervativci (Ratzinger a spol.) liší.

          • Hamish napsal:

            Mimochodem, buďte padre hrdina a zkuste se podepsat.
            SP je vám přece štítem.
            Já vaše jméno znám. Dokážu si dát jedna a jedna dohromady.
            Nechci vás ale zbytečně namočit do něčeho, co by vám mohlo nehezky zavařit.
            Protože asi na rozdíl od vás nevěřím, že by se vás kdokoli zastal a v případné nouzi pomohl.
            Jistě, diecézní to mají těžší.

          • Pater Hamishovi napsal:

            Ad 1. Že je současná krize krizí víry, je samozřejmé. S tím, že je současný stav liturgie důsledkem modernistické revoluce, stoprocentně souhlasím, stejně tak jako že prubířským kamenem je DVK. Nicméně v tomto příspěvku jste se poněkud vzdálil od tématu. Zde jsme se bavili o instrukci UE. Nastolil jste mnoho témat, na která zde není prostor odpovědět, abyste opět mohl bít do papeže. Škoda.
            Ad 2. Já na rozdíl od Vás nevím, s kým mám tu čest.

          • Hamish napsal:

            1. ano. Domnívám se, že zmiňovaná instrukce se nevznáší ve vzduchoprázdnu, ale je výsledkem dlouhodobých úvah a především také situace v Církvi posledních cca 20 let (od svěcení v 88.).
            Za sebe už k ní nemám co dodat.
            2. až se někdy potkáme, tak se představím

          • MichalD napsal:

            Hamishi, nijak se s Vámi nepřu v bodech, které Pater shrnul pod „Ad. 1“, souhlasím i s tím, že krize není adekvátně řešena, také vidím rozlezlost modernismu … ale zásadně nesouhlasím s pohledem typu „i kdyby se tradiční mše svaté sloužily ve všech farnostech světa …“. I kdyby se sloužilo jen o jednu jedinou tradiční mši sv. více, tak to má smysl.

          • Hamish napsal:

            Na DVK se NOM neslouzil a presto vyplodil modernistickou polivku.
            Jiste, tradicni ritus prinasi nekonecne vic milosti, nez zhoubny Novus ordo, ale samotne slouzeni tradicni mnoho nezmeni, pokud nebude nasledovat i zmena nauky. Z modernismu zpět ke katolicke.
            A, jak uz jsem zminoval, je zrejme, ze postihy heretiku nejen ze nenasleduji (spravne by mely predchazet), ale dokonce se veroucny marasmus jeste prohlubuje.

        • Arkadius Klement napsal:

          Pater, Hamish je, jak jsem již pochopil, ten jediný pravdivý katolík, zélóta. Nemá smysl se s ním hádat, v diskuzích zde jsem neviděl, že by aspoň jednou o milimetr ustoupil a uznal, že se v něčem mýlí nebo že i názor protivníka je hoden úcty a pokorného zamyšlení. On má jasno a tedy ač pravověrný, duchovně je možná velmi vzdálen od Kristova ducha. Ale to je můj pohled, možná se mýlím, neznám ho osobně. Možná by se při setkání s ním ukázalo, že je to velmi příjemný pán. Hamishi, odpustťe, ale toto si o Vás myslím. Prosím zamyslete se nad místem ctností v křesťanském osobním životě. Máte nějakého stálého zpovědníka? Pracujete duchovně nad sebou?

          • Hamish napsal:

            Hned v první větě slaměný panák.
            Druhá věta víceméně souhlas.
            Třetí věta nedává smysl, ve světle čtvrté trochu smyslu dostává (ale nechápu, proč byla tedy psána, když je potenciálně mylná).
            Pátá věta – musíte se zeptat těch, kdož mne osobně znají.
            Nemohu vám přece odpouštět něco, co si myslíte – šestá věta.
            Činím tak každý den – sedmá.
            Osmá – se vší úctou, ale do toho je vám pendrek – stejně tak devátá.
            Sdílečky si budujte na spolču, nebo chorých obnovách.

          • Hamish napsal:

            Není pravdou, že mne „protivníci“ neinspirují. Inspirují. Vždy přemýšlím o tom, co je vede k vymýšlení takových kravin.
            Je mnoho diskutujícíh, které obdivuji – Mr. Contras, Brontochundelka, občas pan smajlík, v poslední době kolemjdoucí a mnozí další.

          • Arkadius Klement napsal:

            Díky za celkem vyčerpávající odpověď.

          • :) napsal:

            A víte, co mi přijde legrační… Jak svět katolické tradice u nás je malý, takže lidé sice píší pod přezdívkami, ale kdo se trochu orientuje, tak brzy ví, který člověk píše pod kterou. Nicméně s tím paterem jsem myslel, že vím, o koho jde, nicméně když Hamish píše, že „diecézní to mají těžší“, tak to už nevím a považuji ho za někoho jiného…

            Byla by sranda uspořádat nějaký sraz Duší a hvězd pod taktovkou Cinika, kam by místí přispěvatelé přišli se zdejšími jmenovkami a konečně jednou si to pořádně dovydiskutovali, mezi sebou vyřídili a třeba se i poznali osobně. Byla by to jistě také dobrá prevence před některými nepěknými slovními narážkami, které se zde pak objevují. Třeba by se pak zjistilo, že za těmi přezdívkami taky bývají normální lidi, s kterýma se dá užitečně bavit, i když třeba nesdílejí stejný názor.

          • Hamish napsal:

            Srazu se nebráním. A to i přesto, že jsem člověk společnosti se stranící.
            V osobním kontaktu jsem však milý a příjemný. Což mi nebrání poslat později do řiti kohokoli, s kým jsem dříve pozvedal číš.
            Kupříkladu pan Rejšek by mohl vyprávět 🙂

          • :) napsal:

            Já jsem člověk společnosti se stranící na tolik, že se obávám, že bych na sraz ani nedorazil… Ale jeho uspořádání se nebráním 😀

  6. Veronika napsal:

    V souvislosti s vydáním papežské Instrukce k motu proprio, bych chtěla upozornit na pohnutý osud P. VIKTORA FRÝDLA, děkana a vikáře ve Strakonicích. Pan děkan již delší dobu sloužil ve Strakonicích veřejně tridenstskou mši sv.“mimořádného ritu“, protože mezi místními věřícími byla – a je – tato starobylá liturgie ctěna a vyžadována.

    Loni před Vánocemi pana děkana postihla mozková mrtvice, kterou však s pomocí Boží překona – čili není ani ochrnutý, normálně mluví atd. To jakým způsobem přestál zákeřnou nemoc byl tak trochu zázrak, celá farnost se za něj modlila. Nyní má ze Strakonic odejít, ba dokonce dostal jakési ultimatum, že se má vystěhovat z děkanství…
    Skvělému,nesmírně pracovitému a pravověrnému knězi, jakých je dnes už poskrovnu, bylo nabídnuto umístění v kněžském domově ! Přitom naše diecéze má takový nedostatek kněžstva. Pater Frýdl, který naši farnost tak pozdvihl a zvelebil, má být v pětašedesáti letech poslán do domova důchodců. Na jeho místo už byl údajně vybrán nástupce, modernista, jak jinak. Jeho úkolem bude potlačit a zničit vše, co náš pan děkan za ta léta ve Strakonicích vybudoval. Prosím, modlete se za patera Frýdla i za celou farní osadu strakonickou.

    Svatý Michaeli, archanděli, braň nás v boji;
    proti zlobě a úkladům ďáblovým budiž nám záštitou,
    nechať Bůh přikáže jemu, pokorně prosíme.
    Ty pak, kníže vojska nebeského,Satana a jiné duchy zlé,
    kteří ke zkáze duší světem obcházejí,
    božskou mocí do pekla svrhni.
    Amen.

    • Tohle je totální prasárna. Chápal bych, kdyby ho chtěli, pod záminkou náročnosti služby ve Strakonicích přeložit do menší farnosti. Ale proč ho zavírat do kněžského „domova“, když mnohem starší kněží slouží. Zavírá tam někdo arciVlka?

      Jinak vím, že Strakonice jsou i domovem jednoho ctitele Halíka a Havla, který se chlubil tím, že byl v USA, ve Skandinávii, ale teprve teď je poprvé východně od Prahy (Seč u Chrudimi). Je možné, že intervenoval proti panu děkanovi. Více kdyžtak přes mail.

    • Patterson napsal:

      Koukám, že ve vaší diecézi tento model trestu strarých kněží odkoukali od Brna (v uplynulých dvou letech se podařilo jednoho kněze šoupnout do domova důchodců, u druhého se to podařilo díky apelům věřících a následně jeho nemoci odvrátit. Zjevně napíšu veřejný dopis na vaše biskupství a budu se samozřejmě také modlit. Kdo se přidá?

      • Veronika napsal:

        Čím víc lidí se přídám tím lépe. Vždyt‘ je to do nebe volající,co s ním budějovická konzistoř provádí. Pater Frýdl se tedˇ ještě doléčuje v lázních. Ale ani jej nenechají na pokoji – píší mu sms na mobil. Nedají mu chvilku oddechnout. Už na předloňském Pochodu pro život v Praze mi jeden farník z Budějovic tvrdil, že náš pan biskup se dostal pod vliv zednářů. Tehdy jsem tomu nevěřila.
        Každopádně pana děkana nedáme a děkujeme za každou pomoc !

        • Patterson napsal:

          Tady existuje jen jedna možnost – vypnout si mobil a oddechnout si.

          • Hamish napsal:

            Zahodit mobil, ďáblovu skříňku!

          • Patterson napsal:

            Jistě. Vždyť svůj mobil vždy u sebe má pouze osoba, alespoň dle starých kněží, neuvážená a hloupá, čímž nechci urážet, ale v té mentalitě to tak funguje. Samozřejmě nesmíme urážet technologii mobilu, podobně, jako někteří papežové v 19. století uráželi technologii vlaku a plynového osvětlení jen kvůli tomu, že proměnilo a amoralizovalo zaběhnutý svět. Já bych proto osobně viděl problém jinde, než u teze, že mobil je ďáblova skříňka.

          • Hamish napsal:

            Treba v rozdvojeni osobnosti nekterych katoliku?

    • Patterson napsal:

      Strakonice – tam tuším působil krátce jeden můj známý, který by teď měl být svěcen na jáhna (Vojtěch Vagai se jmenuje). No nezkutečné, jak nám ta pokoncilní dezorientační obnova jen kvete. Asi také napíšu nějaký nelichotivý dopis.

    • Daniel Zouhar napsal:

      Smutné. Koukám, že to začíná být ve všech diecézích stejné. Pak si mohou na plenárním sněmu povzdechnout, že nejsou kněží. Bodejť by nebyli, když mladí vidí, jak biskupové zachází s těmi starými. Já být bohoslovec, tak po zjištění takových faktů bych se neudržel a opustil bych seminář do hodiny.

  7. kolemjdoucí napsal:

    No jistě. Buďme vděčni za SP. Výborně. A za „mimořádnou formu“. Ta je skutečně „mimořádná“. V tom smyslu, že je mimořádná – je totiž mší svatou všech časů . Na nesmysl, že je jakási řádná a mimořádná forma přistoupí jen člověk zblblý hegelovskou dialektikou.
    Anebo ještě jinak: je super, že nejsme špinaví, ale jen trochu špinaví. Ovšem pravdou je, že bychom mohli být čistí.Jen jsme zapomněli, že lze být čistí.

    Nu, abych to zkrátil – bez ohledu na papeže Ratzingera – definitivně odlétám zpět na svou planetu. Mám jedno místo pro Hamishe (pod podmínkou, že si dá příště větší práci s vysvětlováním a chvíli odloží svou, zajisté oprávněnou, blazeovanost) a pro Mr. Difficulta (když nebude ztrácet nervy). A ano, nějak se vmáčkne i Veronika. Protože má srdce na pravém místě..

    A teď už opravdu letím. Protože to se nedá. To se fáááákt nedááá..

  8. kolemjdoucí napsal:

    Již z poklidu planety Tradice se dívám výborným hvězdářským dalekohledem (doporučuji kvůli odstupu). Krásné debaty o SP. Zvlášť dobře se vyjímají vzhledem k posledním zprávám ze světa. Pořád stejná písnička: je nutná reforma reformy. Stačí se poslední dva dny rozhlédnout po agenturnách zprávách – je potřeba, aby se „řádná“ a „mimořádná“ forma obohacovaly (a schválně, který kardinál to řekl?). A výsledkem bude – voilá – krásná hegelovská paskvilní synteze NOM a TLM. A jedeme dál, kola dialektiky se točí naplno.
    Pozemšťané, už se vzbuďte. Progresista zůstane progresistou. To jen jak se celé spektrum posunulo, říkají o něm někteří, že je konzervativec. A včerejší konzervativci jsou dnes ultratradicionalisty.
    Pejskovi se nezkrátí ocásek najednou. Bylo by to moc vidět a bolelo by to. Pěkně pomaloučku, kousíček po kousíčku.
    Tak se mějte. Někdy zase mrknu..

  9. Ještě k situaci v českobudějovické diesesi napsal:

    kromě Třeboně, Strakonic ( do „odsunu“ patera Frýdla), byla mše podle tridentského ritu sloužena pravidelně také ve Vodňanech děkanem Z. Wawrovským, ale i ten odešel mimo diecesi.
    Jsem opravdu zvědav, kdy budou trident v těchto farnostech obnoven.

  10. ver napsal:

    dr. Halík údajně nemá knežské svěcení, vicekancléři Hájkovi ti ůdajně řekl kardinál meissner

    http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/215560.aspx

  11. Trident napsal:

    Řezníček. Vážení,
    Začal advent, vemte si batůžek a běžte na celý den do lesa. Až narazíte na křížek s obrázkem na stromě, pomodlete se, pak se podívejte do korun stromů a poslouchejte šumění stromů. Tady je chrám Boží! Určitě si ani nevzpomente, že Vás rozčiloval způsob slavení liturgie v kostele.
    Přeji klidný advent

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: